اختصاص بخشی از تبلیغات شهری به موضوع جوانی جمعیت
مدیرکل سلامت و دبیر قرارگاه جمعیت شهرداری تهران با بیان این که در آیندهای نزدیک و با بهرهگیری از فرآیندهای زیباییشناسی و به شکل هنرمندانه، شهر رنگ کودکی به خود خواهد گرفت، گفت: بخشی از ظرفیت ۱۵ درصدی تبلیغات شهری که به حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص یافته است، محتوای مرتبط با جوانی جمعیت را اکران خواهند کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی ادارهکل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب با بیان این که تبیین اهمیت فرزند و فرزندآوری نسبت به گذشته رشد بالایی داشته است و اکنون شاهد تاثیرات مثبت آن بر نرخ باروری مردم و مثبت شدن روند فرزندآوری هستیم، گفت: رویکرد نظام اسلامی توجه به حوزه جمعیت و فرزندآوری است و در این راستا، همه دستگاهها و سازمانها ذیل قانون جوانی جمعیت به این حوزه ورود کردهاند.
۲ ماموریت مهم شهرداری در حوزه فرزندآوری و جمعیت
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان این که براساس رویکرد کلان نظام، مسئولیتها و نقشهای مختلفی به دستگاهها در حوزه جمعیت و فرزندآوری سپرده شده است، به طراحی ۲ نقش مهم برای شهرداریها ذیل قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: براساس مواد ۲۵ و ۳۲ قانون جوانی جمعیت، ماموریتهای مهمی به عهده شهرداریها در حوزه جمعیت، فرزندآوری و حمایت از خانواده گذاشته شده است. بر این اساس شهرداری تهران برای سامان دادن به برنامهها و سیاستهای قانون جوانی جمعیت، ستاد جمعیت شهر تهران را با حکم شهردار تشکیل داده و دبیرخانهای برای پیگیری مصوبات مرتبط با موضوع جمعیت و فرزندآوری را شکل داده است.
وی افزود: شهرداری تهران در مدیریت جدید رویکرد و اولویت خود را از موضوعات صرفا شهری به روح شهر و شهروند و نیز بهبود حال شهروند تغییر داده است. موضوعی که در ادوار گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود، اما اکنون این مساله در اولویت برنامههای شهرداری قرار گرفته است.
مصوبات خاکخورده گذشته را عملیاتی کردهایم
صاحب با انتقاد از رویکردهای شورای شهر و شهرداری در سالهای گذشته و بیمیلی به اجرای برخی الزامات در این حوزه اشاره کرد و گفت: با وجود هشدارهای بسیار درباره کاهش فرزندآوری و به رغم این که شورای شهر وقت مصوبهای برای تشکیل ستاد جمعیت در شهرداری از سال ۹۴ داشته است، هرگز به این مصوبه توجهی نشد و اقدامی برای شکل دادن به آن صورت نگرفت.
دبیر قرارگاه جمعیت شهرداری تهران ادامه داد: مصوبه شکل دادن به ستاد جمعیت تا تغییر رویکرد شهرداری در دوره مدیریت کنونی خاک خورده و جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نکرده بود. اما در این دوره، با توجه مدیریت شهری به مساله جوانی جمعیت و فرزندآوری، مصوبه خاکخورده شورای شهر وقت مورد بازنگری قرار گرفت و با اعمال اصلاحاتی در محتوا و فرم آن، آماده ارائه به شورای شهر برای تصویب و اجرای نهایی است.
وی با بیان این که ستاد جمعیت در شهرداری تهران از سال ۹۴ شکل گرفته است، اما تا دوره کنونی مدیریت شهری جلسهای نداشته است، اضافه کرد: از سال گذشته ستاد به شکل جدی فعالیت خود را آغاز کرده است و زیرساختهای شهرداری در این حوزه فعال شده است.
برنامههای شهرداری در حوزه جمعیت از سطح محلات تا مناطق
مدیرکل سلامت شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: در حال فعال کردن زیرساختهای شهری برای حضور شهروندان در بخش جوانی جمعیت هستیم. در این راستا برنامههایی در حوزه جمعیت و فرزندآوری در ابعاد مختلف از سطح محله تا مناطق تهران را در حال برگزاری داریم.
وی افزود: برای نخستین بار شهرداری در هفته سلامت پویشی را در حوزه سبک زندگی و سلامت روان اجرا کرده است که در آن اصلاح سبک زندگی و داشتن زندگی سالم هدف گرفته شده و بعد از آن نیز موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت اجرا شده است.
وجود مشکل فقر محتوا و اندیشه در حوزه جوانی جمعیت
صاحب با بیان این که با مشکل فقر محتوا و اندیشه در حوزه جوانی جمعیت روبهرو هستیم، گفت: آثاری که از هنر برگرفته شده باشد و بتواند پیام ما را از حوزه جمعیت نشانه برود، کم داریم. ما در این حوزه مجبور شدهایم از ابتدا محصول تولید کنیم. با این رویکرد، دیگر نهادها و مجموعههای ذیربط نیز وارد عرصه تولید محتوا در این بخش شدهاند، به گونهای که اکنون به شکل تدریجی شاهد تولید محتواهای مناسب در حوزه جوانی جمعیت هستیم، اگرچه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران، در آیندهای نزدیک و با بهرهگیری از فرآیندهای زیباییشناسی و به شکل هنرمندانه، شهر رنگ کودکی به خود خواهد گرفت و در این راستا، در حال مذاکره با شرکت اتوبوسرانی و مترو هستیم که موضوع جمعیت و فرزندآوری را بعد از ایام سوگواری ماه محرم اجرایی کنیم.
صاحب تاکید کرد: همه ظرفیتها و امکانات شهرداری تهران در راستای فرزندآوری و تبلیغات مرتبط با آن به کار گرفته خواهد شد، به گونهای که بخشی از ظرفیت ۱۵ درصدی تبلیغات شهری که به حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص یافته است، محتوای مرتبط با جوانی جمعیت را اکران خواهند کرد.
خبرهای خوب برای مادران دارای فرزند سوم
مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره برنامههای حمایتی شهرداری تهران از مادران دارای فرزند سوم نیز گفت: براساس ماده ۳۲ قانون جوانی جمعیت، شهرداری تهران باید به مادرانی که باید دارای فرزند سوم به بالاتر باشند، خدمات حمایتی ارائه کند. در این راستا، شرکت مترو در صدور بلیط و شهرداری در ارائه خدمات در اماکنی که مالکیت آن را دارد، تخفیفهای خوبی را برای مادرانی که فرزند سوم خود را به دنیا بیاورند، ارائه میکند. علاوه بر این، اعطای تخفیف در عوارض شهرداری و صدور پروانهها نیز از دیگر رویکردهایی است که شهرداری در حوزه جوانی جمعیت و ترویج فرزند آوری آن را در دستور کار خود قرار داده است.
دبیر قرارگاه جوانی جمعیت شهرداری تهران ادامه داد: در گذشته زیرساختهای لازم برای دریافت اطلاعات مربوط با مادرانی که فرزند سوم یا بیشتر داشتند، در اختیار دستگاههای مرتبط قرار نمیگرفت، اما با ایجاد زیر ساختهای لازم در ثبت احوال و ارائه اطلاعات به شهرداری مشکل نبود اطلاعات برطرف شده است و در حال رایزنی برای تامین اعتبار برای تحقق اهداف برنامه هستیم.
صاحب در پایان از راهاندازی اتاق مادر و کودک در بسیاری از بوستانهای پایتخت خبر داد و افزود: درتلاش هستیم با همکاری بخشهای مختلف شهرداری تهران شعار شهر دوستدار مادر و کودک در همهجنبههای آن و در حد توان ممکن محقق شود.