توسعه خطوط هفتگانه متروی تهران تا کجا ادامه پیدا میکند؟
خطوط فعلی شبکه متروی تهران، غیر از آنچه در طرح مصوب اولیه برای هر خط تعیین شده است، هر یک دارای طرحهای توسعهای و همچنین انشعاباتی هستند که در مطالعات تکمیلی این خطوط به تصویب رسیده است تا کارایی و فراگیری آنها به مرز حداکثر ممکن برسد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، در بررسی طرح توسعه و انشعابات خطوط هفتگانه متروی تهران به این نتیجه میرسیم که ماموریت ساخت ۵۳ کیلومتر مسیر و ۳۷ ایستگاه برای بهبود بهرهوری کل شبکه مترو تعریف شده است. البته خط ۵ که بین تهران و البرز فعال است، از این امر مستثنی است.
در خط یک ۳ کیلومتر مسیر انشعابی و ۳ ایستگاه جدید مورد مطالعه قرار گرفته که هنوز اجرای آن قطعی نشده است.
در خط ۲ بحث توسعه شرقی خط مطرح است تا شبکه مترو به نحوی با ترمینال جدید شرق ارتباط پیدا کنند.
در خط ۳ غیر از یک انشعاب ۶ کیلومتری در بخش شمال غربی خط، طرح توسعه جنوبی آن تا بیمارستان کودکان حکیم مد نظر قرار دارد.
خط ۴ دارای دو فاز توسعهای در شرق و غرب آن است. توسعه غربی به طول تقریبی ۴ کیلومتر مسیر و ۳ ایستگاه که نخستین ایستگاه از این بخش به نام ایستگاه «علامه جعفری» اردیبهشتماه امسال به بهرهبرداری رسید و قرار است در ادامه راه، دو ایستگاه آیتالله کاشانی و میدان چهارباغ نیز افتتاح شود. توسعه شرقی خط ۴ اما در ۲ فاز تعریف شده است که شامل ۱۱ کیلومتر مسیر و ۱۰ ایستگاه بوده و این خط را تا محدوده حکیمیه و دانشگاه شهید عباسپور توسعه میبخشد. در خط ۴ انشعاب فرودگاه مهرآباد نیز وجود داشته که البته تکمیل و در حال بهرهبرداری است.
خط ۶ دارای بخش توسعه جنوبی تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است که حفاری آن به طول ۶ کیلومتر به اتمام رسیده، اما قرار است امتداد آن تا اتصال به ایستگاه راهآهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین برقراری ارتباط با خط یک (به طول۳ کیلومتر دیگر) ساخته شود. به این ترتیب، در مجموع ۹ کیلومتر مسیر و ۵ ایستگاه دیگر به خط ۶ افزوده میشود.
خط ۷ نیز طرح توسعه شمال غربی را پیش رو دارد که در این مسیر ۵ کیلومتر تونل و ۴ ایستگاه جدید میتواند احداث شود. این طرح در مراحل مقدماتی شروع عملیات اجرایی است.