رئیس سازمان امور دانشجویان:
توضیح در خصوص جزئیات اعطای بورسهای سیزدگانه/ تلاش برای ایجاد مهاجرت معکوس
نشست خبری رونمایی از سامانه یکپارچه بورسهای دانشجویی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، معاون و مدیرکل بورس و امور دانشجویان بین الملل صبح امروز دوم مردادماه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، "هاشم داداشپور" رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: در دنیا بورس ها هم متنوع هستند هم متعدد که از بورس های تحقیقاتی تا انواع دیگر که در کشورها براساس ظرفیت ها اعطا می شود. این بورس ها یا به دانشجویان خود کشورها برای تحصیل بهتر در داخل یا خارج کشور اعطا می شود یا برای ورود دانشجوی خارجی.کشورها از این سرمایه گذاری به خوبی استفاده می کنند. از گذشته دو نوع بورس وجود داشته است که یکی با قصد تامین هیأت علمی است. افرادی تحت عنوان مربی به استادیار تبدیل می شدند و از فوق لیسانس به دکتری ارتقا می یافتند. یا سازمان امور دانشجویان به افرادی مشخص در دانشگاه بورس اعطا می کرد. فرصت های تحقیقاتی نیز از انواع بورس های ماست.
او گفت: فرصت تحقیقاتی یا داخلی است یا خارجی که حدودا در بازه زمانی شش ماهه به عنوان فرصتی برای مطالعه و تحقیق در خارج به دانشجویان دکتری اعطا میشود. سازمان امور دانشجویان متولی کلیه بورس های کشور است. رخوت در بحث بورس ها باعث شد توجهی به این موضوعات نشود. در کل کشور به مرور زمان تب کنکور خوابیده اما نه برای همه رشته ها و مقاطع.
داداشپور ادامه داد: کل ظرفیت دولتی رشته پزشکی ۳۷ هزار نفر است، پس ۵۴۰ هزار نفر از دانش آموزان قادر به جذب در حوزه علوم پزشکی نیستند این رقم از گذشته وجود داشته است.در سال ۹۰ تقریبا ۵۵ هزار نفر متقاضی ورود به رشته هنر بودند و سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶۱ هزار نفر متقاضی این رشته ها شدند.ما با دگرگونی تقاضاها مواجه هستیم که پاسخی در دانشگاه های کشور برای آن وجود ندارد. به عنوان مثال در علوم انسانی هم که ۵۰ درصد ظرفیت کل دانشگاه های کشور را تشکیل می دهد روند در سالهای اخیر افزایشی بوده است.
داداشپور تاکید کرد: سیاست های تئوری کشور به سمت علمی فناوری است اما توجه جامعه به کارهای کلینیکی و خدماتی رفته است. تقاضای علوم ریاضی کاهشی و هنر افزایشی بوده و این یعنی اگر توجه کافی به کف جامعه نکنیم بخش مهمی از جمعیت در سیستم اداری بی جواب می مانند. دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی در این شرایط به خارج مهاجرت می کنند و ممکن است دانشگاهی که انتخاب می کنند معتبر و مورد تایید هم نباشد.
رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: عمده دانشجویانی که به قصد تحصیل به خارج می روند عموما دانشجویان رشته پزشکی هستند. بخش عمده دانشجویان نخبه از کشور خارج می شوند و ما نتوانستیم پاسخ روشنی به آنها بدهیم.
او افزود: از ۵۸۰ هزار نفر دانش آموزی که گفتم بیش از ۵۱ هزار نفر از آنها معدل بالای ۱۹.۷۵ دارند. یعنی ۸ درصد از جمعیت ۵۸۰ هزار نفری. ما با انباشت بخش بزرگی از نخبگانی که برای مطالبه خود پاسخی ندارند مواجه هستیم. یکی از دلایلی که نتوانستیم در حوزه غیرپزشکی پاسخگو باشیم نبود شغل کافی و آینده شغلی است. بی توجهی دستگاه ها به عمل فناورانه هم در این امر اثر داشته پس دانش آموزان کثیری از رشته ریاضی به رشته های پزشکی در علوم تجربی یا هنر سوق داده می شوند. هزار نفر از دانش آموزانی که وارد دانشگاه فرهنگیان شدند ۳۴۱ هزار نفر رتبه پایین هزار بودند چرا این اتفاق افتاد؟ چون دانشگاه فرهنگیان یا گزینه دانشجو معلم توانسته استعدادها را جذب خود کند. اخیرا برخی دانشگاه بورس صنعت را طراحی کرده اند. بنا به ادعای این دانشگاه رتبه های پایین تری برای بورس متقاضی شده اند معنای چنین اتفاقی این است که اگر بسته ای برای پاسخگویی دانشجویان آماده کنید سریعا پاسخ دریافت می کنیم اما مشروط به اینکه مسئله اصلی دانشجو مورد توجه دقیق باشد.
داداشپور بیان کرد: در علوم انسانی، علوم پایه و بنیادین مانند شیمی، فیزیک، فلسفه جامعه شناسی و... اگر حاکمیت نتواند به این نیازها و رشته های بنیادین پاسخ بدهد بخش بزرگی از نخبگان از علوم بنیادین به سمت علوم کاربردی بروند در نتیجه نخبگان از علوم بنیادین به حوزه های دیگر کوچ می کنند و خسارتی از بابت تخلیه نخبگان و افراد با هوش در این حوزه داشته باشیم که جبرانش سخت است چراکه تولید علم از علوم بنیادین شکل می گیرد.
معاون عنوان کرد: بخشی از کره خاکی که باید مناسبات خود را با آنها بر قرار کنیم چون دانشجوی زیادی به آنجا نمی رود شناخت خوبی از آنها به دست نمی آوریم در واقع بخشی از جامعه جهانی برای ما ناشناخته باقی مانده؛ کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین جزو این کشورها برای ما هستند.
داداشپور گفت: برای کار علمی با کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و بخشی از اروپا دولت باید بتواند ارتباطات متوازن با کشورهای مختلف برقرار کنند. این در حالی است که اروپایی ها و آمریکایی ها با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین ارتباطات خوبی برقرار کرده اند.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه مجموعه ای از بورس ها تحت عنوان سبد بورس سیزده گانه طراحی شده؛ گفت: این بورسها بخشی از نیاز هیأت علمی را پوشش می دهد یعنی رشته هایی که در حال حاضر در کشور نیاز داریم، رشته های نو پدید و رشته های استراتژیک که بنیادین هستند و ما برای این رشته ها مانند رشته علوم دریایی که کار زیادی در آن نکرده ایم. این بورس ها رشته های فنی مهندسی تا علوم انسانی و بینارشته ای را در بر می گیرد.
او اضافه کرد: بورسی تحت عنوان بورس هنر داریم. کل اعضای هیأت علمی در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم ۹۰۴ نفراست. اگر معماری شهرسازی که از سایر رشته های هنر فراگیرتر هستند را حذف کنیم، مجموعا ۳۵۳ نفر هیأت علمی هنر باقی می ماند. تقاضا برای رشته های هنر در کنکور ۱۶۱ هزار نفر است و از تعداد حدودا ۱۰ هزار نفر می توانند به دانشگاه هنر بروند یعنی ۱۵۱ هزار نفر نمی توانند در رشته هنر تحصیل کنند. چرا اینطور می شود؟ چون هیأت علمی هنر کم داریم.متقاضی تحصیل در رشته هنر بالاست، رشته های هنر جدید نداریم و تحصیلات تکمیلی و دکتری رشته های هنر محدود است. بورس هنر برای این است که از کارشناسی ارشد به دکتری بخشی از تامین هیأت علمی هنر را در کل کشور برطرف کنیم و کمبودها و تقاضاها را پاسخ بدهیم.
داداشپور اظهار کرد؛ برای خلأها چند بورس طراحی شده است؛ بورس دانش، بنگاه های اقتصادی، و بورس مشاغل. بورس برای دستگاه اجرایی یا سازمان تعهد ایجاد می کند و کمک تحصیلی به دانشجو می رساند. در حوزه بورس دانش، در رشته های مختلف که جزو علوم بنیادین و پایه هستند و حاکمیت به آن رشته ها نیاز دارد از طریق بورس دانش می خواهیم بخشی از نیروهای نخبه و افراد رتبه بالای کنکور را به سمت علوم بنیادین و پایه سوق دهیم.
به گفته معاون وزیر علوم دانش آموزان و دانشجویان در علوم پایه به مرور زمان تخلیه شده اند. او گفت: بورس مشاغل دیگر بورس ماست که تعهدآور است. یک طرف ما و طرف دیگر دستگاه هایی هستند که دانشجویان رتبه بالا را بورس کنند تا از ظرفیت نخبگان در دستگاه یا شرکت خود بهره ببرند. اگر این اتفاق بیفتد نیروی نخبه در سبد شغلی صنعت یا سازمان و دستگاه بورس دهنده قرار می گیرد. برای همین سامانه سیب را طراحی کرده ایم و قرار است دانشجویان یا دانش آموزان متقاضی یک طرف و دستگاه های نیازمند طرف دیگر سامانه قرار بگیرند و آنها را با هم ارتباط دهیم.برای سربازی این دانشجویان نیز ایده سرباز صنعت را مطرح کرده ایم که مساعدتهایی شده است.
داداشپور بیان کرد: بورس بنگاههای اقتصادی نیز وجود دارد؛ مسئله ما این است که آیا بین دانشگاه و صنعت ارتباط وجود دارد یا خیر؟ عموما این ارتباط ضعیف است و برخی دانشگاه ها موفق بوده اند. همچنین برخی دانشگاه ها بیش از دیگران از ظرفیت ها بهره برده اند و موجب شده در سایر دانشگاه ها رابطه درستی بین صنعت و دانشگاه برقرار نشود. دانشجوی دکتری باید تمام وقت در اختیار دانشگاه باشد اما امتیازی به او نمی دهیم بعد انتظار داریم این دانشجویان ازدواج کنند. معمولا در دنیا گرنتی به دانشجو می دهند و دانشجوی دکتری کنار استادش مسئله ای را حل می کند و تامین معیشت می شود. ما دانشجویان دکتری تربیت می کنیم و این دانشجویان در وزارت علوم ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر هستند و همین تعداد دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد هم تحصیل می کنند.
داداشپور عنوان کرد: در واقع در ایران ۲۴ هزار نفر دانشجوی دکتری تربیت می شوند اما تمایل و امکان جذب آنها در دانشگاهها وجود ندارد، اما بازار و صنعت تغییر کرده و به دانش این افراد در صنعت نیاز داریم. بورس بنگاه ها در واقع حل مسائل صنعت را برعهده می گیرد و نیاز سازمان یا بنگاهی دولتی و غیردولتی را حل می کند.
معاون وزیر علوم ادامه داد: بورس وطن دیگر بورسی است که اعطا می شود. ما عمدتا دانشجوی دکتری را به اروپا و آمریکا نمی فرستیم. از طریق بورس وطن می خواهیم دانشجویان را به نقاطی بفرستیم که شناخت کافی از آنجا وجود ندارد. مثلا دستگاهی به شناخت آفریقا نیاز دارد و ما می توانیم دانشجویی را برای کسب اطلاع و تحصیل و تحقیق در آن موضوع خاص به کشورهایی که چندان شناخت نداریم بورس کنیم. بورس ابرار یا خیرین نیز دیگر بورس ماست.
او افزود: ما می خواهیم با استفاده از بورس ها کمک کنیم نخبگان در کشور بمانند همچنین موجب مهاجرت معکوس شویم و افراد از خارج به کشور برگردند.
داداشپور تاکید کرد: مسائلی وجود دارد که مال ما نیست و به همسایگان ربط دارد مانند ریزگرد ها یا آب و.... می توانیم دانشجو و سازمان های مرتبط را متصل کنیم و در قالب فرصت مطالعاتی هدفمند این دانشجوها را به کشورهای مورد نظر بفرستیم که تا مسئله ای را از طریق دستگاه های اجرایی حل کنند.
او افزود: آیین نامه ای تحت عنوان دانشجویان سرآمد را هم طراحی کرده ایم. دانشجویان نمونه دانشجویان عالی اما محدود بودند و در دانشجویان سرآمد دنبال دانشجویان خوب اما گسترده است.این دانشجویان قرار است ۲ تا ۵ درصد از کل دانشجویان کشور را پوشش دهد. بخشی از بورس های ما به این دانشجویان اعطا می شود.
او گفت: از بورس سال آخر یا هیات علمی نیز دانشجویان خارج درس خوانده یا در حال تحصیل در ایران می توانند بهره ببرند. یک بورس کوتاه مدت هم داریم که دانشجویان ایرانی که خارج درس می خوانند می توانند ۶ ماه فرصت مطالعاتی داخل کشور بگیرند و در دانشگاه های ایران مشغول به کار شوند مشروط به اینکه استاد راهنمای او از اعضای هیأت علمی داخلی ما باشد.