در جلسه امروز شورای شهر تهران مطرح شد؛
مهرماه امسال پل صراط شهرداری در حوزه اتوبوسرانی است/ چالش دسترسی اعضا به قراردادهای حملونقل عمومی
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا پس از استماع گزارش معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اقدامات انجامشده در حوزه حملونقل عمومی پایتخت به بیان نظرات خود پرداختند که در این میان، چالشی بین برخی اعضای شورا در خصوص دسترسی به قراردادهای حوزه حملونقل عمومی شکل گرفت و رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا تاکید کرد که «مهرماه امسال پل صراط شهرداری در حوزه اتوبوسرانی است.»
به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز و در جریان یکصد و شصت و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، جلال بهرامی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری پایتخت به ارائه گزارش درباره اقدامات انجامشده در حوزه حملونقل عمومی پرداخت و اعضای شورا نیز پس از استماع گزارش معاون شهردار تهران به بیان نظرات خود پرداختند.
مهمترین چالش در این بخش از جلسه امروز شورا، انتقاد برخی اعضا از دسترسی نداشتن به قراردادهای حوزه حملونقل عمومی بخصوص بخش اتوبوسرانی بود، اما بعضی اعضای پارلمان شهری پایتخت تاکید کردند که این قراردادها در دسترس تمام اعضای شورا قرار دارد و نمایندگان پارلمان شهری میتوانند با مراجعه به سامانه مربوطه، تمام قراردادها را مشاهده کنند.
نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا گفت: جابهجایی مدیران حق مدیریت شهری است، اما هر حقی حقوق و تکالیف متقابل ایجاد میکند. وقتی عمر یک مدیر در شهرداری تهران هشتماهه است، برای من سوال ایجاد میشود که آیا در شهرداری تهران مدیران متخصص و متعهد وجود ندارد؟
وی با بیان این که ۱۷ هزار ساعت تا پایان این دوره مدیریت شهری باقی مانده است، تصریح کرد: در حوزه حملونقل عمومی میگویند که میخواهند اتوبوس سهکابین بیاورند، اما اتوبوس سهکابین سالهاست که در پارکینگ خاک میخورد و جالب است که در حوزه قراردادها تا امروز علیرغم همه سوالات و تذکراتی که دادم هنوز قرارداد مشخصی به ما ارائه نکردند، تا صحتسنجی کنیم.
سلیمانی با بیان این که مدعی شدهاند که قرارداد ساخت ۱۰۰۰ اتوبوس را با شرکت عقاب افشان منعقد کردهاند، اما هنوز یک اتوبوس وارد ناوگان نشده است، اظهار کرد: مهرماه امسال پل صراط شهرداری تهران در حوزه اتوبوسرانی است و اگر نتوانیم با آغاز سال تحصیلی، حملونقل عمومی را درست پوشش دهیم همه باید پاسخگو باشیم.
امروز، یومالحساب حملونقل عمومی تهران بود
در ادامه، مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به ارائه گزارش معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: امروز یومالحساب حمل و نقل عمومی بود. امیدوارم تا آخر دوره مدیریت شهری شاهد حداقل جابهجاییها باشیم تا شاهد ثبات در شهر باشیم.
وی با بیان این که مردم از وضعیت تمیزی و عفاف و حجاب در مترو گلایه دارند و به نظر میرسد که ارادهای در مسئولین مترو در این خصوص وجود ندارد، اظهار کرد: توقع عجیبی نیست که بانوان مایل هستند که واگنهایی برای خودشان داشته باشند و خندهدار است که بین واگنها درهایی گذاشتند که متحرک است.
درباره خرید اتوبوسهای برقی باید واقعبینانه صحبت کنیم
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امرو گفت: کلیات بودجه شهرداری تهران مشخص است و ما در بودجه امسال برای معاونت حملونقل حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب کردیم، اما مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان قرارداد بستهاند.
وی افزود: مدیران شهری از ورود اتوبوسهای برقی حرف میزنند، اما آقای علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که نمیتواند بگوید که امسال اتوبوس برقی وارد ناوگان میشود یا نه؟ حالا معاون شهردار از ورود ۵۰۰ اتوبوس صحبت میکند؛ بهتر است که در این زمینه واقع بینانه صحبت کنیم.
امانی همچنین ضمن انتقاد از روشن نشدن تکلیف موضوع پرداخت مبلغ پیشپرداخت واردات ۶۳۰ واگن از چین گفت: در مورد پرداخت مبلغ پیشپرداخت این قرارداد همچنان ما را به آینده و انشاءالله حواله میدهند. این در حالی است که آقای زاکانی در ابتدای امسال در شورا اعلام کرد که موضوع پیشپرداخت تمام شده، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این صحبتهای امانی گفت: این موضوع مرتبا پیگیری میشود و وقتی یک مرحله را رد میکنیم، ممکن است در مرحله بعد بمانیم، اما آقای فرزین (رئیس بانک مرکزی) قول داده است که در موضوع واردات ۶۳۰ واگن از اختیارات خودش استفاده کند و مشکل را حل کند. دقت داشته باشید که همه تلاش میکنند تا مشکلی که از سال ۱۳۹۶ تاکنون وجود دارد، حل شود.
درباره خطوط ۸ تا ۱۱ مترو هنوز هیچ مطالعه اجرایی انجام نشده است
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه امروز گفت: همه اقدامات حوزه حملونقل مربوط به معاونت حملونقل نیست و باید سایر سازمانها هم دست به دست هم دهند تا مشکل حل شود. در مورد خطوط ۸ تا ۱۱ مترو هنوز هیچ مطالعه اجرایی انجام نشده است. خط متروی پرند هم در حال حاضر بار حقوقی دارد و بهتر است قبل از افتتاح تعیین تکلیف شود تا مشکلات حقوقی ایجاد نشود.
وی همچنین از کُند بودن روند نوسازی تاکسیهای تهران انتقاد کرد و گفت: ۹۰ درصد از تاکسیهای تهران به سن فرسودگی رسیدهاند و تنها ۵۰۰ عدد نوسازی شده است. این در حالی است که ۷۰ هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد و بنابراین برای نوسازی تاکسیها باید اقداماتی جدی صورت گیرد.
قراردادهای خرید اتوبوس روی سامانه بارگذاری شده است
در ادامه جلسه و در واکنش به صحبتهای سلیمانی و برخی از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: قراردادهای خرید اتوبوسها مشخص است و بر روی سامانه بارگذاری شده و جوری صحبت نکنیم که انگار کاری انجام نشده است.
این سخنان آخوندی موجب اعتراض برخی از اعضای شورا شد و برای دقایقی نظم جلسه بهم خورد که مهدی چمران در واکنش به این مساله اعلام کرد: قراردادها مشخص است و در پستو که منعقد نمیشود و روی سایت بارگذاری شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به نظرم به مهرماه دل نبندید. هرچند که ممکن است تعدادی از اتوبوسها برسد؛ اما تعدادشان زیاد نیست.
وی افزود: ما از شهرداری طلب داریم تا اوضاع حملونقل عمومی را بهبود ببخشند اما به گونهای حرف نزنیم که گویا تا حالا کاری انجام نشده است و دقت داشته باشیم که قراردادها بر روی سامانه بارگذاری شده که اگر این کار را نکنند اقدام غیرقانونی انجام شده است.
نمایش عمومی برخی قراردادهای حوزه حملونقل عمومی
در ادامه احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران نحوه دسترسی اعضای شورا به قراردادهای بارگذاریشده خرید اتوبوس در سامانه مربوطه شهرداری را اعلام کرد و با راهنمایی او، تعدادی از قراردادهای بارگذاریشده معاونت حملونقل در صحن علنی به نمایش عموم اعضا گذاشته شد.
صادقی در صحبتهای خود تاکید کرد که همه اعضای شورا میتوانند با مراجعه به سامانه مربوطه به قراردادهای مختلف شهرداری تهران دسترسی داشته باشند که این موضوع مورد تایید چمران قرار گرفت و از مسئولان مربوطه در شهرداری خواسته شد که یک بار دیگر شناسه و رمز عبور اعضای شورا برای ورود به این سامانه را در اختیار همه اعضا قرار دهد.