خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

سه هزار رتبه اول آزمون سراسری محصول کلاس‌های کنکور و معلم‌های خصوصی بودند/ باید آموزش و پرورش ثروتمندی به وجود آوریم

سه هزار رتبه اول آزمون سراسری محصول کلاس‌های کنکور و معلم‌های خصوصی بودند/ باید آموزش و پرورش ثروتمندی به وجود آوریم
کد خبر : ۱۳۷۷۷۹۱

دبیر سابق و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر اهداف کیفی در آموزش را متناسب با دکترین تمدن نوین اسلامی تبیین کنیم، همه فعالان حوزه تعلیم و تربیت و دانشگاهیان در این امر اشتراک رای خواهند داشت. هیچ کس با علم برای استقرار عدالت و رفع مشکلات مردم مخالف نیست. امروز بیش از یک میلیون معلم در مدارس و ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های کشور فعال هستند. باید اهداف آموزش در کشور برای این جمعیت، روشن و یکپارچه شود.

«سعیدرضا عاملی» دبیر سابق و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد طبقاتی شدن آموزش و پرورش با وجود دانش‌آموزانی که در مدارس باکیفیت غیردولتی درس می‌خوانند و راحت‌تر در کنکور رتبه بالا کسب می‌کنند و به دانشگاه دولتی هم راه پیدا می‌کنند و عدم دستیابی دانش آموزان مدارس دولتی به دانشگاه‌های برتر به دلیل کیفیت پایین این مدارس، توضیح داد: بحث عدالت یا تبعیض در ورود به دانشگاه جدا از این عدالت و تبعیض در جامعه اصلی نیست؛ جامعه‌ای که در آن آدم‌های بسیار پولدار، طبقه متوسط کوچک و طبقه فقیر بزرگ وجود دارد؛ این تبعیض به فضای دانشگاهش نیز کشیده می‌شود. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان کرد: برخی از کارهای نظام‌مند می‌تواند رفع تبعیض کند؛ مثلا سیاست جدیدی که در سنجش و پذیرش کنکور سراسری اتفاق افتاد، از نظر من رفع تبعیض کرده است. به این دلیل که در گذشته کلاس‌های کنکور تعیین بخش بودند و ما با این مصوبه سهم کلاس‌های کنکور را کاهش دادیم. 

به گفته این استاد دانشگاه؛ در گذشته کسانی هم در دروس عمومی هم تخصصی در آزمون سراسری برنده می‌شدند که کلاس‌های کنکور قوی‌تری رفته بودند. سه هزار رتبه اول کنکور محصول کلاس‌های کنکور برجسته و معلم‌های خصوصی بودند. 

عاملی تصریح کرد: این روش جدید در کنکور علم را در آموزش و پرورش تقویت کرد؛ متوسط معدل کسی که دیپلم می‌گرفت ۱۲ بود این یعنی دانش آموزان ما درس نمی‌خواندند و فقط تست کنکور می‌زدند! تست کنکور سواد به وجود نمی‌آورد، فقط مهارتی ایجاد می‌کند برای اینکه دانش آموز مرحله‌ای را بگذراند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآوری کرد: زمانی که روی آموزش و پرورش تاکید می‌کنیم، آموزش و پرورش مقوله‌ای است که همه از آن بهره مندند. درست است که آموزش و پرورش قوی و ضعیف داریم و در این تردیدی نیست، اما این شکل تازه در کنکور، به عدالت نزدیک‌تر است تا اینکه همه سبدهای ارزیابی دانش آموز را داخل کلاس‌های کنکور قرار دهیم. 

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مدارس دولتی از مدارس خصوصی با کیفیت‌تر هستند، اظهار کرد: به عنوان نمونه در کشور ژاپن بهترین مدرسه‌ها دولتی هستند. ما باید مدارس دولتی را تقویت کنیم. رهبر انقلاب در پیوست حکم سال گذشته‌شان فرمودند که باید در مورد آموزش و پرورش کار اساسی کرد. پیمانه این مسئله بسیار بزرگ است و برای همین ایشان نمی‌گویند فلان کار را بکنید بلکه تاکید دارند که کار اساسی کنیم. 

استاد تمام ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اضافه کرد: باید به آموزش و پرورش رسیدگی کنیم؛ امروز در حوزه بودجه تقریبا ۱۴ تا ۱۵ درصد بودجه عمومی کشور برای آموزش و پرورش است، ولی بودجه سایر آن ۲.۵ درصد است و ۹۷.۵ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف الزامات و حقوق و امور اجرایی می‌شود پس نمی‌تواند کار تربیتی برای دانش آموز انجام دهد و همین بخش را باید اصلاح کرد. 

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر اهداف کیفی در آموزش را متناسب با دکترین تمدن نوین اسلامی تبیین کنیم، همه فعالان حوزه تعلیم و تربیت و دانشگاهیان در این امر اشتراک رای خواهند داشت. هیچ کس با علم برای استقرار عدالت و رفع مشکلات مردم مخالف نیست. امروز بیش از یک میلیون معلم در مدارس و ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های کشور فعال هستند. باید برای این جمعیت اهداف آموزش در کشور، روشن و یکپارچه شود. 

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ادامه عنوان کرد: باید آموزش و پرورش ثروتمندی به وجود آوریم و این احساس را هم داشته باشیم که ثروت باید از دل آموزش و پرورش بیرون بیاید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز