افزایش ۸۳۰ هزار سفر در شبکه متروی تهران با توسعه خطوط هفتگانه
یکی از برنامههای شرکت متروی تهران به موازات تکمیل ایستگاههای خطوط ۶ و ۷، توسعه خطوط هفتگانه فعلی است؛ رویکردی که در برخی از خطوط به صورت توسعه شرقی یا غربی و در بعضی از خطوط دیگر به شکل توسعه شمالی یا جنوبی محقق خواهد شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران در مورد برنامه توسعه خطوط موجود شبکه متروی پایتخت گفت: با توجه به گسترش مرزهای جعفرافیایی ابرشهر تهران و همچنین تغییر تراکم پهنههای جمعیتی طی یکی دو دهه اخیر، اضافه شدن طول مسیر و ایستگاهها در برخی از خطوط مترو اجتنابناپذیر بوده و این امر ناشی از درخواستهای مکرر و متعدد شهروندان اقصی نقاط پایتخت است.
وی افزود: به عنوان مثال برای خطوط یک و سه مطالعاتی در زمینه توسعه شمالی و غربی آنها صورت گرفته است. در خط ۲ پروژه توسعه شرقی این خط با احداث حدود ۵ کیلومتر مسیر تونلی و ۲ ایستگاه معنا پیدا میکند تا شبکه متروی تهران به ترمینال جدید شرق دسترسی مستقیم پیدا کند.
هرمزی تاکید کرد: خط ۴ مترو از دو سمت شرق و غرب باید توسعه یابد و حدود ۱۶ کیلومتر به طول آن افزوده میشود. در مورد خط ۶ نیز که عملیات حفاری بخش توسعه جنوبی آن در حال اجرا است، حدود ۱۰ کیلومتر مسیر و ۴ ایستگاه دیگر احداث میشود و در انتها، خط ۶ به خط یک و همچنین ایستگاه راهآهن جمهوری اسلامی ایران متصل میشود. خط ۷ نیز از منتهیالیه شمال غربی خود توسعه مییابد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران در خصوص تأثیرات پروژههای توسعهای خطوط هفتگانه فعلی گفت: افزایش طول مسیر و ایستگاههای خطوط موجود، هم به پوشش بهتر مناطق کمبرخوردار از شبکه مترو کمک میکند و هم ازدحام مسافران در برخی خطوط و ایستگاهها را تا حدود ۱۰ درصد کاهش میبخشد.
وی در پایان گفت: از سوی دیگر مدلسازیهای ترافیکی نشان میدهد که در افق سال ۱۴۲۰ صرفا به سبب توسعه خطوط هفتگانه، روزانه ۸۳۰ هزار سفر به جمع سفرهای شبکه مترو افزوده میشود. این در حالی است که احداث و تکمیل خطوط جدید (۸ تا ۱۱) نیز روزانه حداقل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار سفر با استفاده از مترو را سبب خواهد شد و با این اوصاف افزایش سهم سفرهای درون شهری با بهرهگیری از وسایل حمل و نقل عمومی در افق سال ۱۴۲۰، تصوری ممکن به نظر میرسد.