معاون وزیر آموزشوپرورش:
در عملیاتیسازی سند تحول بنیادین، موفق عمل نکردهایم/ ۵۰ رشته کاردانش را متوقف کردیم
معاون آموزش متوسطه گفت: سال گذشته در استان های سراسر کشور با راهبری دفتر فنی و حرفه ای زمینه توسعه بیش از ۲ درصدی فنی و حرفه ای را در پایه دهم فنی و حرفه ای و کاردانش را داشتیم و سال آینده قرار است سهم ۴۱ و نیم درصد متوسطه دوم را هنرستان ها تشکیل دهند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رویداد ملی الف تا و ساخت ایران ظهر امروز ۱۷ تیرماه با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
"محمدمهدی کاظمی" معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش بعد از ۱۲ سال موفق عمل نکرده ایم و اجرایی سازی آن با مشکل مواجه شده است. البته به این معنا نیست که کاری انجام نشده است. همگان زحمت کشیدند، اما فعلا در مدارس اجرایی و محقق نشده است. یکی از دلایل قطعا عدم وجود الگوی مدرسه ای تراز سند است و در ۵ محور این الگوی تحول طراحی شده است. همچنین در به اشتراکگذاری ایده های خوب و ارائه به جامعه با مشکل مواجه بوده ایم.
کاظمی ادامه داد: اگر ایدههای خوب محقق شوند، زمینه تحول شکل می گیرد. رویداد الفتا با همین ایده طراحی شده است. تا زمینه اشاعه ایده های خوب را بین سایر مدارس فراهم کند تا هم تجربیات و اقدامات موفق قبلی و هم ایده های جدید شناخته و به کارگیری شوند.
معاون آموزش متوسطه تاکید کرد: ذیل رویداد الفتا، رویداد ساخت ایران ایجاد شده که آموزش مهارت های کاربردی را مدنظر دارد. آموزش مهارتهای شغلی و زندگی نقش مهمی در تربیت نیروهای ماهر در بازار کار خواهد داشت. آموزش فنی و حرفه ای می تواند به رفع جدی بیکاری در کشور بیانجامد. توسعه آموزش فنی و حرفه ای مورد تاکید آموزش و پرورش است و در ۱۷ ماه گذشته اولویت ما بوده است.
رئیس ستاد بازگشایی مدارس ادامه داد: آموزش مهارت به دانش آموزان اول و دوم متوسطه و توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش را در نظر گرفتیم و سال گذشته در استان های سراسر کشور با راهبری دفتر فنی و حرفه ای زمینه توسعه بیش از ۲ درصدی فنی و حرفه ای را در پایه دهم فنی و حرفه ای و کاردانش را داشتیم و سال آینده قرار است سهم ۴۱ و نیم درصد متوسطه دوم را هنرستان ها تشکیل دهند.
معاون وزیر یادآوری کرد: آموزش فنی و حرفه ای باید با بازار کار ارتباط داشته باشد لذا ارتقای کیفی و تقاضامحور و کارآفرینی بودن آن را مدنظر قرار دادیم.
او اظهار کرد: از برنامه هایی که برای سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ مطرح کردیم برگزاری نمایشگاهی از تولیدات و دستاوردهای هنرستان ها بود تا توانایی هنرجویان را به جامعه ارائه کنیم و توانمندی دانش آموزان را ثابت کنیم و برای همین نمایشگاه تولیدات هنرستانی ها در سراسر کشور برگزار شد و برنامه ملی این اقدام مهم را در دو بخش انتخاب ایده و تولیدات و دستاوردهای هنرستان ها را ارائه کنیم.
کاظمی تصریح کرد: نمایشگاه ساخت ایران در برگیرنده تولیدات و دستاوردهای هنرآموزان و هنرجویان است که شامل ۱۴۷۰ اثر از تولیدات و محصولات هنرآموزان در بیش از ۱۲۰ رشته است که به مرحله کشوری رسیدند و ماحصل جشنواره های استانی بود و ۲۷۲ اثر یا محصول هنرجو و هنرآموز در زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر برای نمایشگاه انتخاب شدند تا در ۴ روز نمایشگاه آثار هنرجویان عرضه شد.
معاون آموزش متوسطه خاطرنشان کرد: هزار و ۴۰۰ سناریوی دانش آموزی هم به رویداد ارسال شد که ۱۶ سناریو برتر که ۸ سناریوی دانش آموزی و ۸ سناریوی هنرآموزی بود برای شرکت در رویداد ساخت ایران انتخاب شدند. برای جلب سرمایه مادی و معنوی نیز برای افراد تمهیداتی اندیشیده شده است. رویداد ملی جوانه ها نیز ویژه هنرجویان هنرستانی در دل نمایشگاه الفتا و ساخت ایران برگزار میشود که هدفش شناسایی، جذب و هدایت و توانمندسازی هنرجویان خلاق و کارافرین خواهد بود تا بتوانیم آنها را به شتاب دهنده های تخصصی کسب و کار وصل کنیم که با کمک وزارتخانه و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران عملی می شود.
کاظمی گفت: ۱۲ تولید از آثار دانشجویان برتر در بخش جوانه ها انتخاب شدند و ۸ هنرجو نیز برگزیده شدند که در نمایشگاه رویداد ملی الفتا و ساخت ایران حضور دارند.
۵۰ رشته کاردانش را متوقف کردیم
معاون آموزش متوسطه در خصوص هدایت تحصیلی در سوق یافتن دانش آموزان به رشته های هنرستانی و علوم پایه و ریاضی و فیزیک پایه نهم عنوان کرد: امسال سهم دانش آموزان پایه دهم هنرستانها ۳۹.۵ درصد است. هدف گذاری کردیم در سال تحصیلی آینده سهم دانش آموزان پایه دهم به ۴۱.۵ درصد برسد.در بلند مدت نیز برنامه ریزی کردیم تا در پایان برنامه هفتم سهم سه پایه هنرستانها را به ۴۵ درصد برسانیم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، افزود: بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار دانش آموز در هنرستان ها مشغول به تحصیل هستند که این رقم در طول آموزش نوین ایران بی سابقه است. امسال پیش بینی میکنیم از مجموع دانش آموزان پایه نهم، یک میلیون و ۴۶ هزار و ۲۳۴ دانش آموز در پایه دهم ثبت نام میکنند که از این تعداد پیش بینی میکنیم ۴۴۳ هزار و ۵۳۱ نفر به سمت آموزش فنی و حرفه ای سوق دهیم. سمنان با ۵۰.۹۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۳۰.۱ درصد بیشترین و کمترین سهم دانش آموزان هنرستانها را دارند.
او با بیان اینکه امسال در نمون برگ هدایت تحصیلی تغییراتی مد نظر قرار گرفت، توضیح داد: نمون برگ امسال بر اساس آسیب شناسی در اجرا مورد بازنگری قرار گرفت. نمون برگ در اختیار دانش آموزان مشتمل بر دو جدول است. پیش بینی کرده بودیم ثبت نام پایان دهم دهه دوم تیرماه باشد، شاید نهایتا دهه سوم تیرماه برگههای هدایت تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. امیدواریم این هفته نمون برگ ها الکترونیکی از طریق سامانه شخصی دانش آموزان از طریق سامانه my.menu.ir قابل دسترسی باشد.
کاظمی با بیان اینکه ۶۹۳ پژوهشسرا دانش آموزی فعال است، همچنین درباره هدایت نهمی ها به رشته ریاضی فیزیک توضیح داد: رشته ریاضی فیزیک طی ۹ سال از ۲۸ درصد، حدود ۱۴ درصد تقلیل داشت. سال قبل با فرهنگ سازی توانستیم سهم این رشته را افزایش دهیم و امسال هدف گذاری کردیم که ۱.۸ درصد سهم ریاضی را افزایش دهیم و تا پایان برنامه هفتم توسعه به سهم ۲۸ درصدی در آموزش ریاضی فیزیک دست یابیم.
کاظمی اضافه کرد: سهم آموزش ریاضی فیزیک زمینه رشد علوم کاربردی را هم فراهم می کند. سهم این رشته طی ۹ سال اخیر از ۲۸ درصد به ۱۴ درصد تقلیل یافته بود و تقریبا به نصف کاهش یافت. سال تحصیلی گذشته با فرهنگ سازی و برنامه ریزی سهم رشته ریاضی فیزیک را به ۱.۸ درصد افزایش دهیم و تا پایان برنامه هفتم توسعه می خواهیم به سهم ۲۸ درصدی برای رشته ریاضی برسیم. نیاز است محتواها را متناسب با نیاز پیش ببریم.
کاظمی در ادامه افزود: بوجه هنرستان ها از ۶۹ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است همچنین عایدی حاصل از عوارض گاز به ۵۰ درصد در بودجه افزایش یافته است. سال گذشته بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات هنرستانی تخصیص دادیم که قابل توجه بود امیدواریم از مشارکت ذی نفعان هم بتوانیم بهره ببریم.
معاون وزیر اظهار کرد: ما نیازسنجی می کنیم و اگر بتوانیم به توقف برخی رشته ها ورود پیدا کنیم مثل حسابداری. در بازآرایی رشته ها، مشارکت بخش ها و اصناف را خواهیم داشت. اتحادیه ها در ایجاد هنرستان ها به عنوان بخش غیردولتی می توانند با ما همکاری کنند. برای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ بازآرایی رشته ها و شاخه ها را داریم. حدود ۵۰ رشته کاردانش را متوقف کردیم تا بازنگری شوند و با نگاه به بازار کار و بهره وری این کار انجام شده است.
"علی پارسانیا " مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش در ادامه گفت: سه هدف ویژه و خاص در برگزاری این رویدادها در نطر داشتیم. الگوسازی و قله سازی از قهرمان کشور یکی از آن اهداف است معلمان و مدیران مدارس ابتدایی متوسطه و هنرستان ها در نقاط مختلف کشور کارهای تحولی انجام می دهند که شناخته نمی شوند. می خواهیم این قله های تربیتی را بشناسیم تا دامنه ها شکل بگیرند و هنجارهای لازم ایجاد شود. هدف دوم به اشتراک گذاری تجارت تحول آفرین مدارس است. تحول نیاز به هم افزایی دارد. تحول وقتی گسترده می شود که با سایر مدارس و مدیران و معلمان به اشتراک گذاشته شود و در این حالت سرعت بالا می رود. هدف سوم امید آفرینی در نظام آموزشی است و با این رویداد می توانیم به این نتیجه برسیم که اهداف محقق می شود و موجب امیدواری خواهد بود.
او تاکید کرد: سه جایگاه در رویداد طراحی شده که به صورت اختیاری مدیران مدارس می توانند کارهای خود را چند دقیقه توضیح دهند. داوری مدارس دولتی، بخش هنرستان ها و... هرکدام داوری خاص خود را دارند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش بین الملل از ۱۷ کشور ۱۰۰ اثر به ایران ارسال شد و آثاری از ۹ کشور جز ایران انتخاب شده اند.
پارسانیا افزود: بخش هنرستان ها از گلوگاه های تحولی در مقطع متوسطه است و نیاز به توسعه کمی و کیفی هنرستان ها داریم تا آموزش ها را به سمت مهارتی سوق دهیم.