سرپرست وزارت آموزش و پرورش:
تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون رتبهبندی معلمان/ ۷۰ درصد فرهنگیان از رتبه اعطایی خود راضی هستند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که حدود ۷۰ درصد فرهنگیان از رتبه اعطایی خود راضی هستند، گفت: طی ۱۰ سال گذشته، دولت قبل علیرغم ۳ سال فرصت و تامین ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار، نتوانست رتبهبندی را اجرا کند، اما دولت سیزدهم این قانون را اجرا کرد و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای آن بودجه اختصاص داد.
به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی با حضور در برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر درباره اجرای قانون رتبهبندی معلمان و افرادی که مشمول رتبهبندی نشده یا به رتبه خود اعتراض دارند، گفت: در اولین گام باید رتبهبندی را تعریف و هدف آن را بدانیم. رتبهبندی، یک نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی است و یک سری اصولی دارد که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است. برای مثال، مدرک تحصیلی، کمتر از ۱۰ درصد امتیاز فرد را شامل میشود و شایستگیهای فردی و حرفهای باید در کنار هم قرار گیرند تا رتبه فرد مشخص شود.
وی با بیان اینکه معیشت، یکی از پیامدهای اجرای قانون رتبهبندی فرهنگیان است، اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته، دولت قبل علیرغم ۳ سال فرصت و تامین ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار، نتوانست رتبهبندی را اجرا کند، اما دولت سیزدهم این قانون را اجرا کرد و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای این قانون بودجه اختصاص داد.
۷۰ درصد معلمان به رتبه خود اعتراض نکرده اند
صحرایی با بیان اینکه با فرض صحیح بودن همه اعتراضات، حدود ۷۰ درصد از فرهنگیان به رتبه خود اعتراض نکردهاند، گفت: این یعنی حدود ۷۰ درصد از معلمان از رتبه اعطایی خود راضی هستند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به تمام اعتراضات با رعایت اصول و قوانین، رسیدگی میشود و آییننامه نیز اصلاح میشود، اما نکته مهم این است که رتبهبندی در این مرحله مستقر شده است و بعد از استقرار به مرحله استمرار و تضمین میرسد. در واقع رتبهبندی، ضامن تضمین و پویایی نظام آموزش و پرورش است.
وی اظهار کرد: هم قانون و هم آیین نامه نظام رتبهبندی فرهنگیان بهخوبی حتی برای مدیران مدارس که اولین نمره و امتیاز را میدهند نیز مفهوم نشده است و یک پیوست رسانهای و آموزشی میخواست تا به طور کامل مفهوم رتبهبندی تعریف شود. برای مثال، معلمان در شایستگیهای مختلف باید حداقل کف امتیاز را به دست بیاورند تا به رتبه مد نظر برسند، در حالی که ممکن است یک معلم در یک شایستگی امتیاز بالایی به دست بیاورد، اما در شایستگی دیگر، امتیازش پایین باشد و این سبب پایین بودن رتبه همکاران شود.
امکان کاهش رتبه افراد بعد از رسیدگی به اعتراضات
صحرایی با بیان این که ۳ مسیر را در رتبهبندی معلمان طی میکنیم، خاطرنشان کرد: مسیر اول، رسیدگی به اعتراضات است که معترضان تا ۱۱ اردیبهشت مهلت داشتند، مستندات خود را بارگذاری کنند که با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی، فرصت بارگذاری مدارک جدید را ایجاد کردیم. همچنین ۴۵ هزار نفر از همکاران فاقد رتبه و ۳۵ هزار نفر نیز به دلیل عدم بارگذاری مدارک بلاتکلیف هستند که تا پایان اردیبهشت تعیین تکلیف میشوند.
وی افزود: در مرحله بعد به اعتراضات رسیدگی می شود است که این کار به صورت کاملا جدی انجام خواهد شد و چون رسیدگی به اعتراضات بهصورت سیستمی است، حتی ممکن است رتبه فرد کاهش هم پیدا کند.
صحرایی ادامه داد: مسیر سوم، کارگروه رصد و ارزیابی رتبههای اعطاشده بهویژه رتبههای ۴ و ۵ را بررسی و صحتسنجی و اعتبارسنجی میکنند تا بررسی کنند که رتبههای تعلق گرفته تا چه اندازه درست است.
در صورت نیاز آییننامه رتبهبندی معلمان اصلاح میشود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در صورت نیاز، آییننامه رتبهبندی اصلاح میشود که اگر صرفا اصلاح آییننامه باشد در دولت اصلاح میکنیم، اما اگر نیاز به اصلاح قانون باشد، باید با مجلس شورای اسلامی هماهنگ شویم.
وی با بیان این که از همکاران فرهنگی میخواهم تا طی شدن این مراحل صبور باشند، اظهار کرد: تعیین رتبهها تا پایان اردیبهشت به اتمام میرسد و رتبههای جدید اعطایی تا شهریور انجام میشود، در واقع در شهریورماه بازهم رتبهبندی داریم.
صحرایی تصریح کرد: رتبهبندی، معلم را در مسیر ارتقا قرار میدهد و این هدف رتبهبندی است. ضمن این که همکاران را باید مرتب و بهروز آموزش میدادیم که این کار را نکردهایم، این امر طراحی میشود و این پویایی شروع میشود. شورای توسعه منابع انسانی تشکیل شده است و پیشبینی میکنیم که امسال حداقل ۵۰ ساعت همکاران آموزش یابند که حد مطلوب آن ۲۰۰ ساعت است، چراکه معلم دائما نیاز به آموزش دارد.
دانشگاه فرهنگیان کاملا کاربردی است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که باید اجرای رتبهبندی را تحسین کرد، خاطرنشان کرد: اشتباهاتی در گذشته کردهایم و کرونا هم آن را تشدید کرده است، آموزش همکاران نیز مجازی شده است در حالی که حداقل نصف آموزشها باید حضوری باشد. یکی از اتفاقات جدید در این حوزه این است که دانشگاه فرهنگیان که ۸۲ شعبه در کشور دارد را پای کار بیاوریم، ضمن این که اعضای هیات علمی و ظرفیت دانشگاههای دیگر را باید به خدمت بگیریم و از بخش خصوصی هم در نرمافزارهای کاربردی باید کمک گرفته شود.
وی افزود: امروز بر پاسخگو کردن سیستم تمرکز کردهایم، ضمن این که آموزشهای ضمن خدمت تقریبا رها شده بودند، در حالی که باید از ظرفیت گروههای آموزشی بهره ببریم.
صحرایی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی کاملا کاربردی است، ادامه داد: امسال برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی و دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰ دکترمعلم را عضو هیات علمی این دانشگاه کردهایم.
باید همگام با سرعت تحولات، آموزش و پرورش را متحول کنیم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در با بیان این که یکی از دلایلی که دانشآموزان در کلاسهای درس بیتوجه هستند، عدم کاربردی بودن دروس برای آنهاست، اظهار داشت: باید همگام با سرعت تحولات، آموزش و پرورش را متحول کنیم و بر این اساس کتابهای درسی نیز باید تغییر کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید مجدد بر ضرورت انجام اصلاحات در کتابهای درسی گفت: در سال ۱۳۷۰ معلم شدم و چندین سال بعد که دخترم دانشآموز شد، همان کتابها را میخواند که من در دوران مدرسه میخواندم. این نشان میدهد که ما به بچههای خود ظلم کردهایم و کتابهای درسی آنان را متناسب با پیشرفتهای زمانه ارتقا ندادهایم.