خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد؛

جزئیات افزایش ۴۰ درصدی تعرفه پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۲

جزئیات افزایش ۴۰ درصدی تعرفه پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۲
کد خبر : ۱۳۲۷۳۷۵

در جلسه امروز شورای شهر تهران، لایحه نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای برای سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید که براساس آن، نرخ عوارض برای پارک سواری و وانت به ازای هر نیم ساعت و تا سقف حداکثر ۲ ساعت، ۲ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود. پس از گذشت دو ساعت نیز به ازای هر نیم ساعت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اخذ خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شهر تهران، در جریان یکصد و بیست و هفتمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، لایحه عوارض پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان بررسی این لایحه گفت: در سال جاری برای ساماندهی ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای هدف گذاری شد، تا امروز اما قرارداد ۷۵ هزار فضای پارک حاشیه‌ای منعقد شده است و ۲۰ هزار فضا نیز تا پایان سال به نتیجه می‌رسد و مجموعا به ۹۵ هزار فضای پارک حاشیه‌ای خواهد رسید.

وی درباره علت عدم تحقق هدف‌گذاری ایجاد ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای، توضیح داد: علت این مساله قراردادهای غلط گذشته بوده و به همین دلیل سرمایه‌گذاران ترس دارند. سعی می کنیم با قراردادهای جدید انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم. تا کنون برای مناطق ۲،۳،۶،۷،۱۱،۱۷ قرارداد منعقد شده است و برای مناطق یک و پنج نیز قرارداد منعقد خواهد شد.

شفیعی با بیان اینکه رده‌بندی معابر برای پارک حاشیه‌ای باید به تصویب می‌رسید که انجام شد، عنوان کرد: رده‌بندی در سال آینده مبنای عمل خواهد بود؛ با توجه به این که قراردادهای گذشته ایراد داشت، هنوز اجرایی نشده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: از ابتدای سال آینده با استفاده از دوربین‌ها پلاک‌خوان که در سطح شهر فعالیت می‌کنند، پلاک ثبت می‌شود و اگر رانندگان در سامانه «تهران من» فضا رزرو کرده بودند، از عوارض آنها کسر خواهد شد و اگر غیر از این باشد، تا یک هفته مهلت داده می‌شود که عوارض را پرداخت کنند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

شفیعی با بیان این که نرخ عوارض برای پارک سواری و وانت به ازای هر نیم ساعت و تا سقف حداکثر ۲ ساعت، ۲ هزار و ۲۰۰ تومان پیشنهاد شده است، یادآور شد: پس از گذشت دو ساعت نیز به ازای هر نیم ساعت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اخذ خواهد شد. همچنین برای کامیونت و مینی‌بوس مبلغ ۴ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲ ساعت و ۵ هزار و ۴۰۰ تومان پس از گذشت ۲ ساعت به ازای هر نیم ساعت است.

وی با بیان اینکه در قانون درآمد پایدار به صراحت اعلام شده است که درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شود، گفت: قراردادها به لحاظ متون و سهم سرمایه‌گذار، اشکالات جدی داشته، اما در قراردادهای جدید سعی شده است که ایرادات برطرف شود و دلیل انعقاد قرارداد برای ۷۵ هزار فضا رفع همین ایرادات بوده است. همچنین ایراداتی در خط‌کشی روی آسفالت وجود داشت که برطرف شد و تا شروع سال آینده ۹۵ هزار فضا برای اجرای پارک حاشیه‌ای آماده خواهد شد.

در جریان بررسی این لایحه، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه پرداخت عوارض پارک حاشیه ای کاملا الکترونیک خواهد بود، گفت: حتما باید از ابزار مکانیزه برای دریافت عوارض استفاده شود. همچنین الزاما درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای باید برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ متأسفانه نگاهی به پارک حاشیه‌ای حاکم بود که به دنبال آن به جای رفع ایرادات به دنبال حذف آن رفتند، اظهار کرد: در چهار سال قبل چند قرارداد منعقد شد و به دلیل شرایط بسیار پیچیده‌ای که برای طرح در نظر گرفته بودند، عملا محقق نشد و ما با ساده‌سازی که در این زمینه انجام دادیم، طرح را اجرایی می‌کنیم. در همین راستا هم نرخ ساعتی مشخص شده، اما تمایل ما به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی و توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نرخ پارکینگ‌های طبقاتی براساس درجه پارکینگ‌ها هر ساعت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان متفاوت است، یادآور شد: نرخ پارک در پارکینگ‌های طبقاتی ارزان‌تر از پارک حاشیه ای است.

گفتنی است، در نهایت لایحه نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای برای سال ۱۴۰۲ که با افزایشی ۴۰ درصدی نسبت به امسال همراه است، با ۱۷ رأی موافق به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز