رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد:
فرهنگ را نمیشود دولتی اداره کرد/ اولین ویژگی هیئتهای مذهبی داوطلبانه بودن آن است
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه ساز و کارهایی مانند هیئت و نهادهای داوطلبانه میتواند در زمینه فرهنگسازی و ساماندهی فعالیتهای فرهنگی مؤثر عمل کند، گفت: ماهیت فعالیت فرهنگی به گونهای است که اهداف آن چندان از طریق ساختارهای رسمی و دولتی قابل تحقق نیست.
به گزارش ایلنا، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در دیدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی هیئت دانشجویی اصحابالحسین (ع) دانشگاه تهران، از هیئتهای مذهبی به عنوان یک ظرفیت و مزیت فرهنگی کشورمان نسبت به فرهنگهای دیگر نام برد و گفت: در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، افق جدیدی فراروی هیئتها ایجاد و مأموریت ویژهای به نام جهاد تبیین برای آنها تعریف کردند. لذا مبنای حرکتی و جهتگیری هیئتهای مذهبی در دانشگاه تهران که مزین به عنوان اصحابالحسین (ع) است باید بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب باشد.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تبیین فعالیت هیئتهای مذهبی از منظر مدیریتی، گفت: فرهنگ را نمیشود دولتی اداره کرد. فرهنگ موضوعی نیست که بشود از طریق ساختارهای رسمی و با استفاده از قوانین و مقررات و الزامات قانونی آن را پیش برد بلکه لازم است ساز و کارهای مناسب برای ساماندهی فعالیت فرهنگی طراحی کرد و بخصوص در دانشگاه لازم است که ساز و کارهای عملیاتی را برای نقشآفرینی تشکلهای داوطلبانه ماموریتگرا همچون هیئت مذهبی فراهم کنیم و روابط آن با واحدهای رسمی دانشگاه در حوزههای فرهنگی و دانشجویی را بازتعریف نمائیم.
مقیمی افزود: اتفاقات اخیری که در کشور و دانشگاه رخ داد، نشان داد که کار فرهنگی برآمده از بدنه دانشجویی هم مقبولتر و هم پایدارتر است. هر چند که در خصوص ریشههای بسیاری از مشکلات رفتاری و ناهنجاریها، همیشه از لزوم انجام کار فرهنگی به عنوان مهمترین اقدام صحبت میکنیم ولی متأسفانه ساز و کارهایش فراهم نمیشود و در همین حد صحبت کردن از ضرورت فعالیت فرهنگی، متوقف میمانیم. این در حالی است که ساز و کارهایی مانند هیئت و نهادهای داوطلبانه دانشجویی میتواند در این زمینه کارساز باشد.
وی اولین ویژگی هیئتهای مذهبی را داوطلبانه بودن آن دانست و گفت: هیئت بهترین ساز و کار برای فعالیت فرهنگی اثرگذار است که باید آن را تقویت کنیم. گاهی فکر میکنیم تقویت هیئت به معنای وابسته کردن آن به بودجه دولتی یا تعریف ساختار رسمی برای آن است. این درحالی است که این موارد خدمت به هیئت نیست چراکه اگر ماهیت داوطلبانه بودن هیئت وعدم وابستگی آن به نهادهای رسمی را حفظ کنیم و هر قدر استقلال هیئت بیشتر باشد، قدرت تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود.
رئیس دانشگاه تهران با برشمردن آثار معنوی و مادی فعالیت هیئتهای دانشجویی در فضای دانشگاه، گفت: هیئتهای دانشجویی با گسترش فعالیتهای خود در محیطهای دانشجویی و تشکیل حلقههای معرفتی در خوابگاهها، به عنوان مروج فرهنگی به ایفای نقش بپردازند. زنده نگهداشتن نهضت عاشورا، مبنا و شاکله هیئتهای مذهبی را شکل میدهد و انتظار میرود که ترویج فرهنگ عاشورایی در میان ذینفعان دانشگاه در سرلوحه اقدامات هیئت مذهبی دانشجویی قرار گیرد.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران درباره مؤلفههای فرهنگ سازمانی عاشورایی که در یک مقاله علمی به آن پرداخته است، گفت: معتقدم فرهنگ سازمانی عاشورایی باید جایگزین فرهنگ سازمانی بروکراتیکی شود که در نهادها، سازمانها و دانشگاههای کشور وجود دارد. آنچه به شدت به آن نیاز داریم تسری پیدا کردن فرهنگ سازمانی عاشورایی در محیط دانشگاه است که از طریق هیئتهای دانشجویی میتوانیم مؤلفههای آن را اشاعه دهیم. رضایت الهی و قرب به خدا، بصیرت عاشورایی، حفظ شعائر الهی، مشارکت فراگیر، رفتارهای فضیلتگرایانه، جذب هدفمند و پالایش منابع انسانی، عدالتخواهی، رهبری فداکارانه، پیروی عاشقانه و تقدم انگیزههای معنوی بر مادی، از جمله مهمترین سازههای فرهنگ سازمانی عاشورایی است که به عنوان کارویژه هیئتهای مذهبی در دانشگاه قابلیت پیادهسازی دارد.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه فعالیت هیئتهای دانشجویی فقط مناسبتی نباشد، خاطرنشان کرد: دانشجویان فعال در هیئتهای دانشجویی که در داخل بدنه دانشجویی حضور دارند، میتوانند در جنبههای گوناگون بر طیفهای مختلف دانشجویی تأثیرگذار باشند؛ البته لازم است ضمن تأثیرگذاری بر روی دانشجویان، تأثیرگذاری اجتماعی فعالیتهای فرهنگی بر سایر اقشار جامعه را هم مورد توجه ویژه قرار دهیم که هیئت اصحابالحسین (ع) این ویژگی و قابلیت را به صورت بارز دارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، سجاد علایی مسئول هیئت اصحابالحسین (ع) نیز در این نشست، به سابقه شکلگیری اولیه این هیئت دانشجویی در اواخر دهه ۸۰ در کوی دانشگاه و گسترش فعالیت آن از نیمه دهه ۹۰ تاکنون اشاره کرد. وی فعالیت ۲۰۰ خادم دانشجو در این هیئت دانشجویی با ۵ تا ۶ هزار نفر مخاطب را یک نقطه قوت برای جریان فرهنگی دینی در دانشگاه دانست و تاکید کرد: جهاد تبیین نیازمند یک شبکه تبیینگر است و هیئت این قدرت را دارد.
به گفته اعضای این هیئت، امورات آن از طریق شبکه خیرین به گستره ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر اداره میشود.