دستور رییسجمهور مبنی بر انتقال دفتر مدرسه به کانکس در صورت کمبود کلاس درس/ زلزله خوی ۳۰ تا ۴۰ مدرسه را خراب کرد
رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس گفت: ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای مدارس تخریبی نیاز است و ۷۱ هزار کلاس درس باید مقاوم سازی شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر قفلی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز در نشست خبری رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با اشاره به اهمیت توجه به یک میلیون افغانستانی مهاجر در ایران و پذیرایی از آنها گفت: ما ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تامین مایحتاج کلاس درس این افراد نیاز داریم یعنی تامین هر کلاس درس یک میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و جمعا به ۲۵ هزار میلیارد تومان احتیاج است. دولت که نمی تواند تمام این نیاز را برطرف کند. در همین تهران و شهرستانهایش، مشهد، اصفهان، اراک و... ۵۰ درصد مدارس دو شیفته شده و برخی کلاسها تا ۵۰ نفر دانش آموز دارند.
او افزود: بچههای افغانستانی بچههای خودمان هستند و اکر امکانات به آنها بدهیم رشد می کنند؛ چه اینجا بمانند چه از ایران بروند، چون در ایران درس خواندهاند افتخار ما می شوند.
قفلی به نقش ۴۰۰ مجمع خیرین مدرسه ساز کشور تاکید کرد و ادامه داد: زلزله خوی ۳۰ تا ۴۰ مدرسه را خراب کرد که نیاز به بازسازی و پول دارد و امروز همه برای رفع این خرابیها باید به میدان بیایند.
در ادامه این نشست «حمیدرضا خان محمدی» معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در زلزله شهرستان خوی گفت: حدود هزار و ۱۰۰ پروژهای که دهه فجر افتتاح می شود از تلاشهای خیرین است که ۳۷ درصد از این پروژهها را خیرین به صورت مشارکتی ساخته اند و ۸ درصد این پروژه ها نیز به طور کامل توسط خیرین ساخته شده و ۵۵ درصد نیز مدرسه دولتی و آماده افتتاح است.
او افزود: ما همچنان پیگیر سند تحول بنیادین هستیم. تامین فضای ایمن و راحت مهم است. در تراکم کلاس ۵۵ نفر اولین چیزی که مختل می شود یادگیری است. هر مدرسه ای افتتاح شود جهالت، نادانی از در دیگر خارج می شود و منطقه را آباد می کند. هر نظامی بخواهد برای ارتقای خود و تعیین حکمرانی برنامه ریزی کند در آموزش و مدرسه سازی سرمایه گذاری می کند.
معاون وزیر به هویت بخشی معماری مدارس تاکید داشت: معماری ایرانی اسلامی را باید پررنگ کنیم و شرایط مدارس را متناسب با دختر و پسر بسازیم و به تفاوت ها توجه کنیم. ساخت مجتمع های بزرگ را قویا دنبال می کنیم. وقتی هزار دانش آموز در یک محیط قرار می گیرند زیست اجتماع را بهتر درک می کنند و رقابت سالم شکل می کرد و نیروی انسانی نیز بهتر تقسیم میشود.
او خاطرنشان کرد: در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار که از نظر زمین مشکل ندارند میتوانیم فضای مدرسه در سایر فضاها مانند سالن اجتماعات، مسجد، ورزشی، درمانی و... مشترک باشد یعنی راه ارتباطی بین این فضاها وجود داشته باشد. باید ببینیم شرایط زمین کافی در این محلات وجود دارد یا خیر. اگر امکانش مهیا باشد این کار را می کنیم. یکی از چالشهای ما مربی بهداشت و تربیت بدنی است؛ مدرسه باید کانون پیشرفت محله شود. فعلا ۲۸ مجموعه بزرگ را شروع به ساخت کرده ایم که فضایی برای رسیدن به این رویکرد دارد و در استان هایی که مورد نیازاست پروژه هایی در این قالب خواهیم داشت و ظرف سه سال نمونه هایی آماده می کنیم.
خانمحمدی عنوان کرد: در زلزله خوی ۸۷۳ فضای آموزشی و مدرسه کمتر آسیب دید و ۸ مدرسه آسیب زیادی دیده است. سامانهها می توانند در رصد چنین مسائلی به ما کمک کنند. همچنین بحث چندساحتی کردن مدارس را درنظر داریم و از ۱۰۵ هزار مدرسه ما ۶۹ هزار مدرسه نمازخانه دارند و بقیه برای تربیت ساخت دینی باید نمازخانه مناسب و تجهیز شده داشت. در برنامه توسعه هفتم پیشنهادش را داده ایم.
خانمحمدی خاطرنشان کرد: در روستاها ۲۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیدند. بسیاری از مدارس ما آسیب ندیدند و اعلام کردیم مدارس شهرستان های دیگر آماده پذیرای دانش آموزان باشند. اگر مدارس را درست بسازیم در این بحرانها نه تنها آسیب نمی بینند بلکه پایگاه می شود. ما نگران ۸۸ مدرسه ای هستیم که در منطقه آسیب دیده زلزله خوی قرار دارند. در اثر زلزله ریزش هایی رخ می دهد و باید ترمیم شود که امن باشد و ۴ میلیارد تومان برای آنها تزریق کردیم. در روستای در زلزله اول خوی ۱۱میلیارد تزریق کردیم و کانکس فرستادیم تا نظام آموزش تعطیل نشود تا مهر آینده هم با کمک خیرین بازسازی خواهیم کرد. دانش آموزان در فضایی در کنار خانواده قرار گرفتند و تیم ارزیابی تا بعدازظهر ارزیابی خود را اعلام می کند.
او افزود: تعلیم و تربیت نباید متوقف شود ولو اینکه بلوکی کلاس اداره شود و پایه ها را تقسیم کنیم. تعداد کلاس های تخریبی کشور باید بازسازی و تخریب شود و ۳۰ هزار کلاس تخریبی داریم که چالش ماست و بخاطر فرونشست در برخی شهرها تخلیه شده و دانش آموزان در شیفت مخالف برخی مدارس تحصیل می کنند.
خانمحمدی گفت: ما ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد برای مدارس تخریبی نیاز داریم و ۷۱ هزار کلاس درس باید مقاوم سازی شود و در برابر ۶ ریشتر تخریب نشود. ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای مقاوم سازی مدارس نیاز است.
او خاطرنشان کرد: ۱۵ میلیون یورو و ۵۰ میلیون یورور از صندوق ذخیره خواستیم که ۱۵ میلیون را دریافت کردیم. ۵۰ میلیون یورو آبان ماه مصوب شد هنوز تخصیص داده نشده و اگر تخصیص پیدا کند، در مهرماه ۳۷۰۰ پروژه را می توانیم زیر بار ببریم. ما سالانه ۱۵ هزار کلاس درس می سازیم.
او گفت: ما ۷ هزار کلاس درس برای دانش آموزان اتباع نیاز داریم و ۳۱ استان درگیر کمبود سرانه فضای آموزشی هستند. ضمن اینکه رشد جمعیت و مهاجرت گردشی است. همچنین رئیس جمهور دستور داده اند اگر کلاس درس کم دارید دفتر مدیر مدرسه و معاونان را به کانکس منتقل کنید و فضا را به آموزش بچه ها اختصاص دهید.
خانمحمدی از ۶۰۰ کلاس درس با بخاری نفتی گفت و در ادامه بیان کرد: سیاه چادر و مدارس عشایری یک فرصت است نه تهدید. چادر را جمع می کنند و جای دیگری برپا می شود ولی باید استاندارد شود. حتما کمر استاندارد بهتر از بنایی نا متناسب با بوم منطقه است. صنعتی و سریع سازی مدنظر ماست. دنیا پیشرفت کرده و باید فوری بتوان مدرسه کانکس استاندارد خرید کرد. در سیستان و بلوچستان از ۹۱ تا ۹۳ حدود ۹۰۰ فضای کپری شناسایی شد که همه استانداردسازی شد. اگر جایی مردم ساکن هستند و مدرسه نابسامان کپری دارند اعلام کنند تا بتوانیم برایشان آنچه نیاز است را در حد کلاسی ۵۰ نفره مثلا فراهم کنیم.