خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر مطرح شد؛

چرا باید هزینه ترک فعل‌های گذشته در حوزه آلودگی هوا از جیب تهرانی‌ها پرداخت شود؟/ اتوبوس یک میلیاردی را امروز باید ۴ میلیارد بخریم

چرا باید هزینه ترک فعل‌های گذشته در حوزه آلودگی هوا از جیب تهرانی‌ها پرداخت شود؟/ اتوبوس یک میلیاردی را امروز باید ۴ میلیارد بخریم
کد خبر : ۱۳۱۵۷۶۱

امروز یکصد و نوزدهمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران به صورت علنی در ساختمان پارلمان شهری پایتخت برگزار شد و بیشتر اعضای شورا در این جلسه به بیان تذکراتی درباره آلودگی هوای تهران و کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکصد و نوزدهمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران با سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلمیانی همزمان شد و به همین مناسبت، نرجس سلیمانی، دختر شهید و عضو شورای شهر تهران به قرائت فرازهایی از مناجات نامه نوشته‌شده توسط سردار سلیمانی در نوروز 98 پرداخت و سردار مرتضی حاج باقری، از همرزمان شهید سلیمانی، خاطراتی را از سردار شهید در صحن شورای شهر تعریف کرد و تاکید داشت که دشمن بعد از به شهادت رساندن حاج قاسم، به اشتباه خود در ارتکاب به این جنایت اعتراف کرده است. 

همچنین با توجه به تشدید وضعیت آلودگی هوای پایتخت در هفته های اخیر و اوج گرفتن مجدد آلودگی در این هفته که به تعطیلی آموزش های حضوری مدارس و دانشگاه ها و اعمال شرایط دورکاری برای کارمندان منجر شده است، امروز اعضای شورای شهر تهران به بیان تذکراتی درباره مساله آلودگی هوا و ترک فعل دوره قبلی مدیریت شهری پایتخت در این زمینه پرداختند. بخشی از این تذکرات، متاثر از نامه ای بود که دو روز پیش، اعضای شورای شهر خطاب به سران سه قوه درباره لزوم توجه جدی به آلودگی هوا در تدوین بودجه سال آینده و برخورد با مقصران این پدیده نوشته بودند و البته تحلیل هایی که در روزهای اخیر برخی رسانه ها درباره این نامه نوشتند که موجب واکنش شدید اعضای شورای شهر تهران شد. 

سازمان ملی استاندارد، گزارشی درباره کیفیت سوخت مصرفی ارائه دهد 

در همین راستا، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تذکری در صحن پارلمان شهری پایتخت به وضعیت نامناسب آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت کنونی آلودگی هوا، اخیرا نامه ای را خطاب به آقای اسلام پناه، ریاست محترم سازمان ملی استاندارد ارسال کردم و از ایشان خواستم نگرانی هایی که درباره کیفیت سوخت مصرفی وسایل نقلیه و سایر منابع وجود دارد، از جمله مسأله سوخت مصرفی نیروگاه ها را مورد توجه قرار دهند و بخصوص به موضوع غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد توجه کنند. 

وی افزود: براساس قانون هوای پاک،‌ وزارت نفت مکلف بود تا پایان سال 1400، انواع سوخت های مصرفی در کشور را براساس استاندارد ملی تولید و توزیع کند. همچنین مطابق تبصره 3 ماده 2 آیین نامه فنی قانون هوای پاک، سازمان ملی استاندارد مکلف بود که تا پایان سال 1400، استاندارد ملی سوخت های مصرفی را تدوین و مراحل اجرایی شدن این کار را از طریق شورای عالی استاندارد پیگیری کند. بنابراین در نامه ارسالی به رئیس محترم سازمان ملی استاندارد، از ایشان خواستم دستور دهند تا گزارشی از آخرین وضعیت کیفیت سوخت مصرفی و نمونه‌برداری‌های صورت‌گرفته،‌ تهیه و برای شورای شهر تهران ارسال شود. 

پیرهادی تاکید کرد: خوب است که رئیس محترم شورای شهر تهران، از آقای اسلام پناه دعوت کنند تا در جلسه ای در صحن شورا حضور یابند و گزارشی را از نظارت سازمان استاندارد بر کیفیت سوخت مصرفی در تهران و سایر نقاط کشور به مردم ارائه دهند. 

قوه قضاییه به ترک فعل مدیریت شهری قبلی در حوزه آلودگی هوا ورود کند 

احمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در تذکر امروز خود در صحن شورای شهر به مسأله آلودگی هوا و کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت پرداخت و گفت: متاسفانه در دوره قبلی مدیریت شهری شاهد ترک فعل شدید در حوزه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بودیم که این مسأله خسارت های فراوانی را بر شهروندان تهرانی وارد کرده است و از قوه قضائیه می خواهیم به ترک فعل هایی که سبب شده مساله آلودگی هوا روز به روز حادتر شود، ورود کند. 

وی افزود: در پایان دوره قبلی مدیریت شهری، شرکت واحد اتوبوسرانی را با بالای 5 هزار اتوبوس تحویل دادیم و قرار بود طی 4 سال حضور آقایان مدعی، تعداد اتوبوس های تهران به 9 هزار دستگاه برسد، پس چرا وقتی تحویل گرفتیم تعداد اتوبوس ها زیر 1800 بود؟ متاسفانه در طول چهار سال نه به تعداد اتوبوس ها اضافه شده است و نه حتی این اتوبوس ها اورهال شده است. هزینه این ترک فعل به چه قیمت باید از جیب شهروندان تهرانی پرداخت شود؟ اتوبوسی که در دوره قبلی قیمت آن یک میلیارد تومان بود، امروز باید برای خرید آن حدود 4 تا 5 میلیارد تومان هزینه کنیم. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: روزی که آقای قالیباف مترو‌ را به مدیریت شهری دوره قبل تحویل دادند، خودشان می گفتند که توسعه زیرساخت مترو کافی است و باید خطوط و ناوگان را تکمیل کنیم. اما روزی که ما مدیریت شهری را از دوره گذشته تحویل گرفتیم، نه تنها هیچ واگنی به متروی تهران اضافه نشده بود، بلکه اکنون واگن های بسیاری فرسوده شده و مشکلات متعددی برای ناوگان متروی تهران پیش آمده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: در زمانی که دوره قبلی مدیریت شهری کار را تحویل گرفت، هر کیلومتر خط مترو با 200 میلیارد تومان بودجه ساخته می شد، اما امروز این کار به 1200 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. همچنین در دوره قبلی در حوزه به‌روزرسانی ناوگان تاکسیرانی هیچ اقدام مناسبی صورت نگرفت. مجموع این مسائل نشان می دهد که ترک فعل در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در دوره گذشته، ضرر زیادی به جیب مردم تهران زده است. 

علومی در ادامه گفت: مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی تهران، ربطی به اختلافات سیاسی موجود بین ما و دوره قبلی مدیریت شهری ندارد، ولی این که دوستان در رسانه های خود طوری بنویسند که گویا در چهار سال مدیریت آنها عملکردها مثبت بوده است و در دوره فعلی اقدامات در این حوزه متوقف شده، کاملا نادرست است؛ زیرا علاوه بر مساله ناوگان حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا، دوستان حتما در دوره قبلی می توانستند در موضوع بافت فرسوده و مشکلات محلات مختلف تهران از جمله نفرآباد، شوش، قزوین و کرمان دور هم بنشینند و مانند تدابیری که در این دوره در کمیسیون ماده 5 اتخاذ شد، مشکلات مردم این محلات را حل کنند. 

وی تصریح کرد: مسئولان دوره قبلی مدیریت شهری، توفیق و اراده ای برای حل بسیاری از مشکلات مردم تهران نداشتند، به همین دلیل، امروز اهالی پایتخت، از آقای چمران، جناب زاکانی و سایر عزیزانی که در کمیسیون ماده 5 به حل مشکلات محلات مختلف تهران پرداختند، تشکر می کنند. 

آلودگی هوا با جان افراد در ارتباط است و نباید آن را سیاسی کنیم 

حبیب کاشانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در تذکری در صحن علنی شورای شهر گفت: در بیست و چند سال گذشته، همه ما از جناح های سیاسی مختلف برای حل معضل آلودگی هوا مسئول بوده ایم و در ادوار مختلف شورای شهر، گاهی اکثریت با جناح رقیب ما بوده و گاهی هم اکثریت با ما بوده است. همچنین در این مدت، مدیریت اجرایی کشور و بخش های مختلف آن از جمله سازمان محیط زیست، مدیران مختلفی را به خود دیده که البته اغلب در اختیار آن دوستان بوده است، ولی امروز برخی افراد درباره مساله آلودگی هوا و مشکلات آن به دنبال اجرای نمایش هستند، این در حالی است که در مساله آلودگی هوا با جان آدم ها مواجه هستیم و نباید در این مساله سیاسی رفتار کنیم. 

خزانه دار شورای شهر تهران ادامه داد: فرض کنیم ما بد هستیم و جناح رقیب ما آدم های خوبی هستند، ولی باید توجه داشته باشیم که همه ما به زودی از دنیا می رویم و اگر قیامتی در کار باشد، باید به خدای متعال پاسخ بدهیم که آیا ما کار خود را درست انجام داده ایم؟ یعنی اگر نامه ای که ما امروز به سران قوا نوشتیم، چهار سال پیش یا چهار سال قبل از آن نوشته شده بود، بازهم شرایط به همین صورت باقی می ماند؟ اکنون مساله آلودگی هوا به 23 یا 26 نهاد واگذار شده است که حتما باید دولت یک نخ تسبیح بین همه این نهادها رد کند و یک نهاد، مسئولیت اصلی در حوزه آلودگی هوا را برعهده بگیرد و درباره کمبودهای موجود در این زمینه پاسخگو باشد. 

کاشانی با بیان این که اگر تقصیر آلودگی هوا را به گردن یکدیگر بیندازیم، مساله حل نمی شود، عنوان کرد: کاش به وصیت نامه بزرگانی از جمله مرحوم شیبانی عمل کنیم و توجه داشته باشیم که بینی و بین الله خدایی وجود دارد و قیامتی در کار است. فرض کنیم که ما همه بد هستیم و دوستان همه خوب هستند، خب ما الان مشکل را پیدا کردیم و درباره آلودگی هوا نامه ای به سران قوا نوشتیم و خواستیم یک نفر مسئولیت اصلی این کار را برعهده بگیرد و با کسانی که در هر دوره ای در این زمینه ترک فعل کرده اند، برخورد قانونی کند، اما اکنون دوستان همه تقصیرها را به گردن آقای زاکانی می اندازند و می گویند چون ایشان ناکارآمد است، درگیر آلودگی هوا هستیم. 

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیسی، گره آلودگی هوا به دست جنابعالی باز می شود و شما باید یک نفر را به عنوان نخ تسبیح و هماهنگ کننده سازمان ها در مساله آلودگی هوا قرار بدهید که بتواند به همه دستگاه های مسئول در این حوزه دستور بدهد و با کسانی که کم‌کاری می کنند یا قبلا ترک فعل کرده اند، برخورد کنند. یقین بدانیم وقتی در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان مساله آلودگی هوا حل شده است، در کشوری مثل ایران که یک نمونه از دلاوران آن حاج قاسم سلیمانی است، حتما مساله آلودگی هوا حل خواهد شد، مشروط بر این که همگی دست به دست هم بدهیم و به دنبال بهانه جویی و بد جلوه دادن دیگران و خوب جلوه دادن خودمان نباشیم. 

پیشنهاد رایگان یا نیم‌بها شدن حمل‌ونقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا 

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز در تذکر امروز خود در صحن پارلمان شهری پایتخت به مساله آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: برخی کشورها برای کاهش آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی را رایگان یا نیم بها کرده اند و پیشنهاد می کنم که ما هم درباره اجرایی کردن این اقدام، برنامه ریزی کنیم. همچنین ما نباید مساله آلودگی هوا را استثنایی‌سازی کنیم و طوری وانمود کنیم که فقط تهران دچار آلودگی هوا است، چون اکنون این مساله در بسیاری از شهرهای صنعتی ایران و جهان به عنوان یک چالش اساسی مطرح می شود و تهران هم یکی از شهرهای آلوده دنیاست. 

وی افزود: اگر شهروندان، دولت ها و مجموعه های مردم نهاد دست به دست هم بدهند و تلاش خود را انجام بدهند که سرعت آثار زیان بار ناشی از صنعتی شدن شهرها به حداقل برسد، مساله آلودگی هوا در تهران نیز مانند بسیاری از شهرهای جهان حل خواهد شد؛ همان طور که در برخی شهرهای اروپایی مثل لندن، برلین و پاریس که زمانی دچار بحران آلودگی هوا بوده اند، با اجرا کردن پیشنهاد رایگان کردن حمل و نقل عمومی، این بحران را کاهش داده اند، در تهران نیز رایگان یا نیم بها کردن ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند به توسعه استفاده از این ناوگان توسط شهروندان و در نتیجه کاهش آلودگی هوا کمک کند. 

عباسی تاکید کرد: در حال حاضر در ساعات پیک ترافیک، ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت تکمیل است، اما در ساعات غیرپیک و در ساعات میانی روز، بخشی از ظرفیت خالی است و اگر پیشنهاد رایگان یا نیم بها شدن حمل و نقل عمومی اجرا شود، در ساعات غیرپیک نیز استقبال مردم نسبت به استفاده از این ناوگان افزایش خواهد یافت و این مساله به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد.  

تشکر از اجرای موسیقی پرواز همای برای سالگرد حاج قاسم 

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در تذکر امروز در صحن پارلمان شهری پایتخت گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز گذشته به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، اقدامی ستودنی را در حوزه موسیقی در بنیاد رودکی انجام داد و آقای پرواز همای بعد از مدت ها خوانندگی خوبی را روی شعر افشین علا داشتند. 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در ماه های اخیر در کشورمان پیش آمده، انجام کارهای جدید در حوزه موسیقی دشوار است، اما خوشبختانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توانست دیروز کاری حماسی را با الهام از زحمات حاج قاسم انجام دهد که بابت انجام آن، از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر از دوستان تشکر می کنیم؛ بخصوص که مقام معظم رهبری فرموده اند که در حوزه جهاد تبیین باید توجه ویژه ای به تولید آثار هنری داشته باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز