خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

برنامه ریزی برای جلوگیری از اجرای شتابزده استقرار ساختار ۳-۳ - ۶

برنامه ریزی برای جلوگیری از اجرای شتابزده استقرار ساختار ۳-۳ - ۶
کد خبر : ۱۳۱۳۶۲

بر اساس مصوبه ۲۹/۹ / ۹۱ شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان نحوه استقرار نظام جدید آموزشی جدولی ترسیم شده است که طبق آن از سال ۹۱ و ۹۲ تغییر محتوا در پایه دوم و ششم آغاز شد و در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ پایه سوم و هفتم تغییر می‌کند و در سال ۹۴-۹۳ قرار است پایه چهارم و هشتم تغییر کند و این تغییرات محتوا ادامه پیدا می‌کند

ایلنا: علی زرافشان گفت: هیچ گونه تغییری در اجرای تحول بنیادین اتفاق نخواهد افتاد و اگر تغییرات جزئی ایجاد شود به منظور جلوگیری از اجرای شتابزده استقرار ساختار ۳-۳ - ۶ خواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرار نیست پایه هشتم از مدارس حذف شود، اظهار داشت: ساختار جدیدی با عنوان ساختار ۳-۳ - ۶ بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش از دو سال قبل در آموزش و پرورش ایران مستقر شده است که تغییر و اجرای این ساختار هم از پایه اول ابتدایی آغاز شد و به دنبال آن پایه دوم، سوم و پایه ششم ابتدایی نیز تغییر کرده است.

وی افزود: این تغییر ساختار بعد از تغییر پایه ششم ابتدایی الان وارد پایه هفتم ابتدایی شده و امسال دانش آموزان پایه هفتم تحت پوشش محتوای آموزش جدید قرار گرفته‌اند. برای سال آینده هم همین دانش آموزانی که الان پایه هفتم هستند به پایه هشتم ارتقا پیدا می‌کنند و این روال بر اساس جدولی که در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده، تا پایه دوازدهم ادامه پیدا می‌کند لذا توقف پایه هشتم امکان پذیر نیست.

بررسی نحوه تغییرات محتوای پایه چهارم و هشتم برای سال تحصیلی آینده

زرافشان در ادامه یادآور شد: ممکن است تصور برخی‌ها نه توقف پایه هشتم بلکه تغییر محتوای پایه باشد. بر اساس مصوبه ۲۹/۹ / ۹۱ شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان نحوه استقرار نظام جدید آموزشی جدولی ترسیم شده است که طبق آن از سال ۹۱ و ۹۲ تغییر محتوا در پایه دوم و ششم آغاز شد و در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ پایه سوم و هفتم تغییر می‌کند و در سال ۹۴-۹۳ قرار است پایه چهارم و هشتم تغییر کند و این تغییرات محتوایی ادامه پیدا می‌کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بحثی که آقای دکتر فانی داشتند، این بود که آیا تغییراتی که انجام می‌شود، بدون اجرای آزمایشی باشد یا خیر؟ زیرا همیشه روال بر این بوده که بر اساس مقررات آموزش و پرورش کتاب‌های هر پایه‌ای که تغییر می‌کرد، باید یکسال اجرای آزمایشی می‌شد. الان در واقع بحثی که مطرح است اینکه آیا این امکان دارد که ما یکسال اجرای آزمایشی کنیم. البته این موضوع در مورد پایه چهارم از جهت امکانپذیری ممکن‌تر است ولی در پایه هشتم خیلی به نظر دشوار می‌آید.

وی افزود: تولید محتوای آموزش همچنان ادامه خواهد داشت و کارگروهی تشکیل شده تا بر روی این مسئله بررسی کنند که آیا می‌شود پایه چهارم را امسال اجرای آزمایشی داشته باشیم و سال بعد اجرای سراسری کنیم یا خیر.

ساماندهی معلمان مقاطع مختلف تحصیلی از دو سال قبل

زرافشان همچنین در ادامه ساماندهی ۵۰ هزار نیروی معلم را بحثجداگانه‌ای از موضوع تغییر محتوای پایه هشتم تحصیلی عنوان کرد و گفت: ساماندهی این نیرو‌ها به این دلیل است که ما از‌‌ همان سالی که پایه ششم را شروع کردیم، یک سال در دوره راهنمایی؛ سال ۹۲-۹۱ دانش آموزش نداشتیم لذا معلمان آن مقطع بیکار شدند و امسال که تغییر پایه هفتم را داریم، باز پایه هشتم ما یعنی سال دوم راهنمایی دانش آموز ندارد و در یک پایه معلمان در واقع بیکار شده‌اند همین طور در سال بعد هم که پایه هشتم مستقر می‌شود، پایه سوم راهنمایی نخواهیم داشت و معلمان آن پایه کلاسی برای تدریس ندارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خایر نشان کرد: البته آموزش و پرورش در طول دو سال گذشته با اجرای طرح ساماندهی سعی کرد که بخشی از این معلمان را در پایه ششم ابتدایی و بخشی هم در فعالیتهای خود دوره راهنمایی و در پایه‌هایی که دانش آموز داریم و فعالیتهایی که در داخل مدرسه هست، ساماندهی کند.

هیچ گونه تغییری در اجرای تحول بنیادین اتفاق نخواهد افتاد

زرافشان در ادامه تاکید کرد: تحول بنیادین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش است و وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک قانون مکلف به اجرای آن است. هم اکنون دو بحثدر نظام آموزشی مطرح هست که یکی تحول بنیادین است که بر اساس سند تحول انجام می‌شود و یکی هم استقرار ساختار ۳-۳ - ۶ که استقرار این ساختار مربوط به تحول بنیادین نیست بلکه فقط تغییر ساختار آموزشی است و نباید این دو با هم اشتباه گرفته شود.

وی تاکید کرد: آن نکاتی که امروز آموزش و پرورش با آن مواجه هست؛ مسائل و چالش‌هایی است که از استقرار ساختار ۳-۳ - ۶ ایجاد شده است نه تحول بنیادین. تحول بنیادین روال خود را طی می‌کند و کارگروه‌ها کارهای مربوط به آن را انجام می‌دهند و اجرای سند تحول بنیادین جزء برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: هیچ گونه تغییری در اجرای تحول بنیادین اتفاق نخواهد افتاد و اگر تغییرات جزئی ایجاد شود به منظور جلوگیری از اجرای شتابزده استقرار ساختار ۳-۳ - ۶ خواهد بود.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز