خبرگزاری کار ایران

بازدید قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی قم

بازدید قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی قم
کد خبر : ۱۳۱۲۸۲۳

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل و هیأت همراه با سفری دو روزه به استان قم و حضور در موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌های این استان به بررسی مسائل و بازدید میدانی فعالیت‌های بین‌الملل این مجموعه‌ها پرداخت.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، وحید حدادی اصل با حضور در جامعه المصطفی با رئیس و معاونان ایشان دیدار کرد؛ وی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مرکز علمی و تقدیر از دستاوردهای علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی، اظهار داشت: وزارت علوم در عرصه جهانی از اعتبار بسیار خوبی برخوردار است و خوشبختانه جامعةالمصطفی نیز با عملکرد درخشان خود در عرصه بین‌المللی، بر این اعتبار افزوده است. 

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با اشاره به راه‌اندازی نمایندگی این مرکز در شهر قم، یادآور شد: معتقدیم دانشگاه‌های فعال کشور در حوزه بین الملل، باید با هم افزایی و هماهنگی کامل با یکدیگر عمل نمایند تا دچار همپوشانی فعالیت‌ها و کاهش کیفیت فعالیت‌های علمی و دانشگاهی کشور نشویم. 

وی با اشاره به ضرورت نظارت وزارت علوم بر فعالیت‌های علمی دانشگاه‌های کشور در بخش برون مرزی، ابراز داشت: بر اساس بررسی‌های ما، جامعةالمصطفی در فعالیت‌های بین المللی خود بسیار موفق بوده است و امیدواریم در آینده شاهد دستاوردهای بیشتری از همکاری‌های این مجموعه با دیگر مراکز علمی و دانشگاهی کشور در عرصه بین‌الملل باشیم. 

حدادی اصل در ادامه از تاسیس دفتر در قم با استقرار مشاور ادیان و مذاهب ایشان حجت الاسلام موسوی‌فر خبر داد. 

ارتباط علمی با کشورهای منطقه در اولویت گروه همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با حضور در دانشگاه قم و شرکت در جمع رئیس، معاونان این مجموعه با اشاره به اولویت اشاعه فرهنگ اعتقادی کشور در جذب دانشجویان خارجی گفت: ارتباط علمی با کشور‌های منطقه در اولویت گروه همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت عتف است. 

وی با بیان این نکته که سیاست کلی وزارت عتف در حوزه بین‌الملل ابتدا حفظ اعتبار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های کشور است، یعنی کیفیت مقدم بر کمیت است. 

حدادی اصل افزود: در بحث جذب دانشجویان بین‌الملل دو هدف را دنبال می‌کنیم؛ اول مباحث اقتصادی و دوم مباحث اعتقادی، که دربحث اشاعه فرهنگ اعتقادی کشور و کادرسازی می‌تواند مهم باشد. 

وی تصریح کرد: در بحث بورس، فرصت‌های مطالعاتی و ارتباط با کشورهای دنیا به جز چند کشور معدود، محدودیتی وجود ندارد و آن هم به‌خاطر ظلمی است که آن کشورها به مردم ایران روا داشتند. 

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم اضافه کرد: در بحث ارتباط با کشورهای منطقه هیچ محدودیتی نداریم، اما باید ضوابط را سخت بگیریم و در بحث جذب دانشجو نیز تنوع بیشتری داشته باشیم. 

وی گفت: توجه به حوزه فناوری و تکنولوژی باید مورد توجه قرار گیرد، به ویژه در حوزه آب، زیرا این موضوع از سالیان پیش دغدغه مقام معظم رهبری است، از این رو دانشگاه قم نیز باید به حوزه تکنولوژی و فناوری توجه کند و صرفا بر حوزه علوم انسانی تکیه نکند. 

پس از این دیدار وی و هیأت همراه با شرکت در نشست تخصصی فعالان علوم انسانی در حوزه بین‌الملل بر ضرورت توجه به مطالعات اسلامی در علوم انسانی در حوزه بین الملل تاکید کرد. 

حدادی اصل همچنین با حضور در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دیدار با ریاست این دفتر و همچنین رئیس دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ضرورت راهگشایی علوم و فرهنگ دینی به جهان تاکید و به راهکارهایی برای تسهیل مراودات و مراجعات اساتید و دانشجویان خارج از کشور اشاره کرد. 

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در روز دوم سفر خود در جمع رئیس، معاونان و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حاضر شد. 

دانشگاه‌ها باید مشتری‌محور و ناظر به معضل باشند

حدادی اصل با ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب شبیه لکوموتیوی است راه افتاده که دارند با سنگ می‌زنندش. اشکال اصلی دانشگاه ادیان هم این است که خیلی می‌دود و خیلی سریع دارد حرکت می‌کند. من همواره جزئیات فعالیت‌های دانشگاه را رصد می‌کنم و پی‌گیر کارهای این دانشگاه هستم. به نظر من فعالیت‌های دانشگاه ادیان و مذاهب بی‌نهایت عالی است و ما افتخار می‌کنیم که چنین دانشگاه غیرانتفاعی‌ای در ایران داریم. دانشگاه ادیان و مذاهب بر خلاف دیگر دانشگاه‌های غیرانتفاعی ساختمانی شکیل و درست و حسابی دارد و برازنده است. 

این مقام مسئول با اشاره به برخی کاستی‌ها در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: عیب دانشگاه شما این است که گاهی در انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها عجله به خرج می‌دهد و به نوعی کیفیت را فدای کمیت می‌کند. هرچند که در کمیت دانشگاه ادیان و مذاهب خوب و عالی است، اما باید کمی هم در کیفیت دقت شود. 

وی افزود: وزارت علوم باید دست‌گیر مراکز علمی و دانشگاهی باشد و دانشگاهی که خودش دارد کار می‌کند و آویزان دولت نیست نباید جلویش سنگ انداخته شود. بارها در شورای معاونین گفته‌ام که دانشگاه ادیان و مذاهب کارش خوب است. دانشگاه‌ها باید مشتری‌محور و ناظر به معضل باشند. 

گفتنی است قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل در پایان سفر دو روزه خود به استان قم، از دانشگاه حضرت معصومه (س) بازدید و بر آمادگی خود برای حل مشکلات و تسهیل امور فعالیت‌های این دانشگاه در حوزه بین‌الملل تاکید کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز