مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مطرح کرد:
توانمندسازی معلمان را از اصلیترین اولویتهای کاری خود میدانیم/ لزوم آموزشهای والدمحور
علیرضا کریمیان در نشست با همکاران فرهنگی حوزه معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در سند تحول بنیادین و سند تحول دولت سیزدهم، به صورت ویژه به دوره ابتدایی و تسریع بر اولویت تخصیص منابع به دوره ابتدایی تاکید شده است.
به گزارش ایلنا از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، کریمیان در تبیین این موضوع افزود: با این رویکرد در اداره کل آموزش وپرورش شهر تهران نیز، دوره ابتدایی برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با توجه به تشکیل سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک، فرصت طلایی برای تربیت کودکان از بدو تولد تا اوایل دوران نوجوانی در اختیار ما قرار دارد.
مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران افزود: باید برای این دوران طلایی رشد کودکان با رویکردهای علمی و مبتنی بر سند تحول بنیادین، همچنین جلب مشارکت معلمان، والدین و دانش آموزان و ایجاد فرصتهای جدید و هم افزایی با شرکای درون و برون سازمانی این حوزه برنامه ریزی کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت، با اشاره به رویکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: آموزش برای ما جزء اساسیترین اولویتها بوده و تلاش بر این است که با انسجام و هماهنگی تمام واحدهای اداره کل، در خدمت آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان به ویژه در دوره ابتدایی قرار گیرند، چرا که تعلیم و تربیت اگر در این دوره موفق باشد، راه برای دورههای بعد هموار شده است.
کریمیان با تقدیر از زحمات معلمان معزز گفت: باید تلاش کنیم، همکاران دوره ابتدایی با کمترین دغدغه در کلاسهای درس حضور یابند و توانمندسازی معلمان را از اصلیترین اولویتهای کاری خود میدانیم.
وی افزود: از طرحها و برنامههایی که ضمن ارتقای منزلت و مرجعیت معلمان بر اثربخشی آموزش در دوره ابتدایی به ویژه پویایی و نشاط و شادابی دانش آموزان این دوره منجر شود استقبال میکنیم و انتظارمان این است در مدارس ابتدایی شهر تهران، محیط یادگیری سرشار از خلاقیت باشد تا شاهد بروز استعدادهای فرزندانمان باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، بر لزوم آموزشهای والدمحور نیز اشاره داشت و گفت: همدلی و همراهی والدین در دوره ابتدایی یک فرصت ارزشمند برای اعتمادسازی و ارتقای سرمایههای اجتماعی به شمار میرود، مدیران و برنامهریزان این حوزه با غنیمت شمردن این فرصت، ضمن استفاده از ظرفیت والدین و جلب مشارکت آنها، برنامههای علمی و مبتنی بر سند تحول بنیادین را برای پرورش مهارتهای والدگری و همسویی خانه و مدرسه؛ در تعلیم وتربیت نوآموزان کودکستانی و دانش آموزان این دوره مدنظر قرار دهند.
وی با اشاره به برنامههای ارتقای مدیریت آموزشگاهی در دوره ابتدایی گفت: بهبود مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه پژوهنده، مدرسه مشارکت جو و مدرسهای که هویت مستقل دارد، همچنین مدرسهای که تولید علم را در دستور کار قرار داده است، در برنامههای معاونت آموزش ابتدایی مورد توجه است، و باید این رویکردها تقویت شود.
کریمیان در این نشست به نقش موثر گروههای آموزشی در تقویت آموزشهای این دوره تاکید و اظهار کرد: باید چالشها و فرصتهای موجود در این زمینه شناسایی و از سختافزار لازم و معلمان توانمند برای تقویت گروههای آموزشی استفاده شود.
معصومیان سرپرست معاونت آموزش ابتدایی نیز در این نشست با تبیین برنامههای این معاونت گفت: بسته تحولی کیفیت بخشی به آموزش ابتدایی با توانمندسازی معلمان و کادر آموزشی، بهبود مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر اجرای مدارس پژوهنده، مدارس مشارکت محور، مدارس مساله محور و مانا، کیفیت بخشی به فعالیتهای گروههای آموزشی و بهینهسازی بهره برداری از آموزشهای مجازی برای همکاران مدنظر است.
همچنین بسته تحولی والدگری مبتنی بر توانمندسازی والدین از بدو تولد فرزندان از مواردی بود که مورد اشاره سرپرست معاونت آموزش ابتدایی شهر تهران قرار گرفت و گفت: افزایش مهارتهای فرزندپروری والدین با مشارکت در تعلیم وتربیت فرزندان و همسویی مدرسه و خانواده به اثربخشی و کارآمدی بیشتر منجر خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای برنامههای غنیسازی ساعات تفریح مدارس در قالب برنامهها ‹ شنبههای شاد › گفت: اهتمام همکاران فرهنگی در این معاونت، ایجاد محیط یادگیری منطبق بر یافتههای علمی و روحیات نوآموزان و دانش آموزان است، چرا که محیط یادگیری جذاب به رشد و بروز استعدادهای دانش آموزان کمک میکند و زمینه ساز تعلیم وتربیت تمام ساحتی است.
معصومیان برنامههای توانمندسازی والدین و مربیان کودکستان را نیز مدنظر قرارداد وگفت: توانمندسازی والدین ومربیان در خصوص رشد شناختی نوآموزان با مداخله به هنگام در این دوره زمینه ساز بهبود یادگیری در دوره ابتدایی است.
وی تاکید کرد: برنامههای معاونت آموزش ابتدایی به گونهای تدوین شده است که منطبق بر زیرنظام برنامه درسی احساس ارزشمندی و کرامت، نظمپذیری و مسئولیتپذیری دانش آموزان را ارتقا دهد که پویش از دانه تا نهال از جمله این طرح هاست.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی به اجرای «جشنواره عهد دانش آموزان دبستان با حاج قاسم» اشاره کرد و گفت: در این جشنواره که به صورت مدرسهای و منطقهای اجرا شده است، مرحله استانی آن در آستانه شهادت سردار سلیمانی با تجلیل از برگزیدگان اجرا خواهد شد.
در این دیدار روسای ادارات حوزه معاونت آموزش ابتدایی ضمن بیان دیدگاههای خود، رهنمودهای مدیرکل آموزش و پرورش را دریافت کردند.