خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

اختصاص سختی کار به معلمان استثنایی در انتظار تغییرات آیین‌نامه طبقه‌بندی مشاغل سخت و زیان‌آور است/ به ۲ هزار نیروی توانبخش نیاز داریم

اختصاص سختی کار به معلمان استثنایی در انتظار تغییرات آیین‌نامه طبقه‌بندی مشاغل سخت و زیان‌آور است/ به ۲ هزار نیروی توانبخش نیاز داریم
کد خبر : ۱۳۱۰۲۰۱

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طبقه‌بندی در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور که مبنای تخصیص سختی کار به مشاغل گوناگون است، در حال تغییر است و مسئولان نظر ما را نیز کسب کرده‌اند و ما اعلام نظر کرده‌ایم تا در آیین نامه جامعی که طراحی می‌کنند، اقتضائات خاص معلمان استثنایی را در نظر بگیرند.

«حمید طریفی حسینی» معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آخرین تدابیر ساماندهی نیروی انسانی این سازمان توضیح داد: مهم‌ترین چالش ما در حوزه نیروهای تخصصی توانبخشی است. شرایط جذب و استخدام متخصص توانبخشی طی سال‌های اخیر در سازمان آموزش و پرورش استثنایی فراهم نشده بود و اولین باری است که سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیروی توانبخشی جذب کرده به دو دهه قبل برمی‌گردد و عمده این نیروها بعد از اینکه جذب شدند و بعد از گذشت دو دهه به سن بازنشستگی رسیدند و خیلی از آن‌ها از چرخه ارائه خدمات آموزشی در مدارس ما حذف شدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: از سوی دیگر ما برای نیروی توانبخشی که سال‌ها قبل جذب و سپس بازنشست شدند، جایگزینی نیاوردیم که دلایل متعددی هم داشت و یکی از مهم‌ترین دلایلش این بود که نیروهای توانبخشی جزو طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان تعریف نشده بودند و ما امکان جذب نیرو از طریق آزمون‌های استخدامی؛ ماده ۲۸ یا جذب در دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور را نداشتیم.

طریفی با بیان اینکه در حال حاضر با هماهنگی‌هایی که انجام شده، مسئله جذب نیرو و به کارگیری نیروی توانبخشی را به جد پیگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف چند راهکار تعریف شده است و موافقت اولیه آن از سوی معاونت توسعه و مدیریت وزارت آموزش و پرورش انجام شده است تا ما بتوانیم این کار را انجام دهیم. در اولین آزمون استخدامی که آموزش و پرورش در آینده برگزار خواهد کرد، برگزاری آن هر وقت که باشد، ما از آن طریق نیروی توانبخش جذب خواهیم کرد و پیش بینی می‌کنیم بتوانیم حدود هزار نفر نیروی توانبخشی جذب کنیم یعنی هزار نفر اعلام نیاز خواهیم کرد تا در فراخوان جذب شرکت داشته باشد و با هماهنگی‌های لازم بتوانیم این تعداد نیرو را به کارگیری کنیم. 

او در پاسخ به این سوال که آیا کمبود نیروی توانبخش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی هزار نفر است یا بیشتر؟ اظهار کرد: ما به بیش از این تعداد نیروی توانبخش نیاز داریم، اما اگر بتوانیم همین تعداد را هم جذب کنیم، احتمالا ۵۰ درصد میزان نیرویی که در این زمینه احتیاج داریم را تامین خواهیم کرد. در واقع ما اگر دو هزار نفر نیروی توانبخش در آموزش و پرورش استثنایی داشته باشیم، می‌توانیم خدمات مطلوبی را به مدارس استثنایی کشور ارائه کنیم.

طریفی در ادامه در خصوص برنامه‌ها برای افزایش امتیاز معلمان استثنایی و اختصاص سختی کار برای این شغل نیز بیان کرد: ما پیگیری‌هایی در این زمینه نیز انجام داده‌ایم و درخواست خودمان را به سازمان اداری استخدامی ارائه کرده ایم. سازمان اداری استخدامی به ما پاسخی هم داده اند، ولی بحث این است که طبقه‌بندی در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور که مبنای تخصیص سختی کار به مشاغل گوناگون است، در حال تغییر است و اتفاقا در اعمال این تغییر نظر ما را نیز کسب کرده اند. ما اعلام نظر کرده‌ایم تا در آیین نامه جامعی که طراحی می‌کنند، اقتضائات خاص معلمان استثنایی را در نظر بگیرند. در آموزش و پرورش این معلمان استثنایی هستند که سختی کارشان بیشتر است و باید مورد توجه خاص قرار بگیرند. در مرحله اول باید سختی شغل معلمان مدارس استثنایی را به رسمت بشناسند، چراکه تا به حال اصلا در دسته بندی مشاغل سخت و زیان‌آور، معلمان استثنایی در نظر گرفته نشده اند. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: ما براساس قانون خاصی که سازمان آموزش و پرورش استثنایی داشته است، حق سختی کار و ضریب‌هایی برای معلمان خود داشتیم که بعد از آمدن قانون مدیریت خدمات کشوری، این قوانین‌مان لغو شد و پیش از آن ما قوانین خاص استخدامی خودمان را داشتیم، ولی قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۱۳۸۸ این قوانین را حذف کرد البته تلاش‌هایی انجام شد و بخشی از سختی کار را برگرداندند که ۱۵۰۰ امتیاز می‌شود و مبلغ ریالی مشخصی برای معلمان دارد. 

طریفی در پایان یادآوری کرد: به جز اینکه معلمان استثنایی باید در نظام طبقه‌بندی مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرند، افزایش ضریب امتیاز این معلمان را نیز دنبال می‌کنیم که دو مسیر متفاوت است، اما اصل این است که اول در نظام طبقه‌بندی سازمان اداری استخدامی معلمان ما جزو مشاغل سخت حساب شوند که تا به حال اینطور نبوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز