خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

ضعف روحیه پرسشگری، گفت‌وگو و تعامل در فضای آموزش و پرورش یک چالش است

ضعف روحیه پرسشگری، گفت‌وگو و تعامل در فضای آموزش و پرورش یک چالش است
کد خبر : ۱۳۰۷۹۷۹

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تشریح و تبیین چالش‌های پژوهشی در حوزه نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد: در دوره فعلی نگاه حمایتی از سوی نهادهای حمایتی به تقویت پژوهش در آموزش و پرورش به وجود آمده که باید این فرصت را قدر دانست و از آن بهره جست.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، علی لطیفی در مراسم ملی بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر به فهم درستی از نقاط چالش‌خیز برسیم می‌توانیم همراهی و همگامی بهتری برای فائق‌آمدن بر چالش‌ها داشته باشیم، به تبیین چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: چالش نخست «نگاه عرفی و ساده‌انگارانه به مسائل تعلیم و تربیت» است. گویا تصور غالب این است که «آموزش و پرورش در تربیت کردن پژوهش نمی‌خواهد و کارش مشخص است.» این دست‌کم گرفتن مسئله تربیت در سطوح مختلف، چالش بنیادینی است که موجب کندی روند پژوهش می‌شود و چالشی از حیث نگرش است که اصلاح مسیر را دشوار می‌کند. اولین ماموریت ما اصلاح نگرش‌هاست. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی چالش دوم را «عدم توجه به تنوع مطالعات مورد نیاز آموزش و پرورش» دانست و گفت: نیازمند گونه‌ها و انواع مختلف پژوهش به جهت پیچیدگی‌هایی هستیم که مسائل آموزش و پرورش دارند. تجربه‌نگاری یکی از انواع پژوهش است که بسیار بدان بی‌توجهیم. 

وی چالش سوم را «دانشگاه‌زدگی در مسائل تربیتی» دانست و گفت: باید از ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده کرد، اما گذاشتن بار سنگین پژوهش در آموزش و پرورش بر دوش دانشگاهیان و غفلت از ظرفیت‌های موجود که در میدان مشغول کارند یک چالش جدی است. باید عمده‌ای از پژوهش‌ها را خود عاملان و کنش‌گران عرصه تعلیم و تربیت به دلیل ویژگی‌هایی که این عرصه دارد انجام دهند. 

لطیفی با بیان اینکه به معلمان پژوهشگر آن‌طور که باید ارج نهاده نمی‌شود، به چالش‌های فرایندی و ساختاری نیز اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم جریان پژوهش‌محوری را نهادینه کنیم. «ضعف روحیه پرسشگری، گفت‌وگو و تعامل در فضای آموزش و پرورش» چالش پنجم در عرصه پژوهشی وزارت آموزش و پرورش است. مواجهه ما کمتر از حیث گفت‌وگو است و کمتر اجازه پرسشگری می‌دهیم که به ضعف درونی ما در آموزش و پرورش برمی‌گردد. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه دانش‌آموز و معلمی که پرسشگر نباشد نمی‌توان چشم‌انداز مطالعاتی خوبی را در آینده برایش متصور بود، اظهار کرد: متاسفانه زمینه، موقعیت و فرصت کمتر در اختیار پرسش و پرسشگری قرار می‌گیرد. 

لطیفی در پایان عنوان کرد: در دوره فعلی نگاه حمایتی از سوی نهادهای حمایتی به تقویت پژوهش در آموزش و پرورش به وجود آمده که باید این فرصت را قدر دانست. یک فرصت دیگر، اتفاقات جامعه است که توجهات را به آموزش و پرورش جلب می‌کند، از جمله وقایع اخیر که توجه مردم به این سمت جلب شد که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، هزینه نیست و به‌معنای واقعی سرمایه است. وجود تعداد قابل توجهی از معلمان فرهیخته که به پژوهشگری معتقدند نیز یک زمینه و فرصتی مهم دیگری است که باید از آن به نحو احسن بهره برد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز