رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد:
گفتمان آزاد سمپادیها؛ از مسائل مرتبط با عدالت آموزشی تا چالشهای اجتماعی روز
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درمورد برگزاری جلساتی گفتوگو بین دانش آموزان و مسئولان گفت: موضوعات این گفتوگوهای دانش آموزی با توجه به مسائل روز جامعه و دغدغههای خود دانش آموزان طراحی شده است و از مسائل مرتبط با عدالت آموزشی تا مسائل اجتماعی چالشی را شامل میشود.
«الهام یاوری» رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در خصوص برگزاری مناظرات صمیمانه و گفتوگو محور در مدارس سمپاد و لزوم اجرای این جلسات توضیح داد: دانش آموزان سمپادی، مسئولیت و دغدغه برای حل مسائل جامعه و اطرافشان دارند، ما نیز قصد داشتیم در راستای تربیت چند ساحتی و شعار محوری خودمان یعنی «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری» بستری فراهم کنیم تا دانش آموزان بتوانند به فهم دقیق مسئله برسند و سپس در پی راه حلی برای آن باشند و توانمندیها خود را در این راستا افزایش دهند و معتقدیم این احساس مسئولیت دانش آموزان در قبال جامعه و مسائل آن، اتفاق خوبی است و باید تقویت شود و همزمان به سمت مسیری درست و عمیقتر جهت دهی شود.
یاوری افزود: به همین جهت در سال جدید دو فعالیت را دنبال کردیم؛ اول فراهم کردن جلسات صمیمانه و گفتوگو محور با مسئولین سمپادیها بود که بتوانند بیواسطه و به نمایندگی از سایر دانش آموزان، دغدغهها و دیدگاههای خود را پیرامون مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مطرح کنند و در این گفتوگوها با ابعاد مختلف مسائل جامعه آشنا شوند که الحمدالله این جلسات تا کنون با رئیس جمهور محترم، رئیس مجلس، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر آموزش و پرورش برگزار شده است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی بسیار چالشی بوده، اضافه کرد: این جلسات گفتمان میتواند به فهم بهتر مسائل منجر شود همچنین یکی دیگر از اقدامات خوب برخی از مدارس سمپاد توجه به پرورش تفکر منطقی و ایجاد بستری برای گفتوگو بین دانش آموزان بود که برای مثال میتوان به برنامه گفتاورد شهید اژهای اصفهان و یا مناظره دانش آموزی علامه حلی ده تهران اشاره کرد.
یاوری ادامه داد: این فعالیتها گرچه در سالهای قبل هم برگزار شده، اما امسال با رویکردهای جدیدتر و منظمتر دنبال میشود.
او در خصوص موضوعات گفتوگو و جلسات اظهار کرد: موضوعات این گفتوگوهای دانش آموزی با توجه به مسائل روز جامعه و دغدغههای خود دانش آموزان طراحی شده است و از مسائل مرتبط با عدالت آموزشی تا مسائل اجتماعی چالشی را شامل میشود و شرکت کنندگان میتوانند در یک فضای امن و منطقی با هم گفتوگو کنند.