رئیس دانشگاه فنی و حرفهای مطرح کرد:
بدون مشارکت زنان دستیابی به توسعه واقعی میسر نخواهد بود
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور با حضور در نشست تخصصی «توانمندسازی زنان برای آیندهای پایدار» به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.
به گزارش ایلنا از ادارهکل روابط عمومی دانشگاه، خسرویان امروز سوم آذرماه ۱۴۰۱ ضمن حضور در نشست تخصصی کمیسیون ملی یونسکو - ایران با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، معاون توسعه ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان، مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران و اعضای هیئت علمی دانشگاهها پیرامون موضوع محوری این نشست، «توانمندسازی زنان برای آیندهای پایدار»، به ایراد سخنرانی پرداخت.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور با اشاره به اینکه مهارتآموزی پیشران توسعه پایدار است، گفت: انقلاب مهارتآموزی آینده کار را برای زنان متحول میکند.
خسرویان اظهار کرد: عدم گسترش کارآموزی و مهارتهای توسعهای فنی و حرفهای یکی از مهمترین علل ضعف توسعه اقتصادی- اجتماعی است و بهرغم اهمیت این موضوع متأسفانه ما هنوز نتوانستهایم این امر را از حیث حکمرانی، فرهنگی، قانونگذاری و مقرراتی به سامان برسانیم.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته ۷۰ درصد دانشجویان آموزشهای فنی و حرفهای را دنبال میکنند و این درصد در کشور ما کمتر از ۲۵ درصد است.
ارتقای مهارتها به کاهش نابرابری اقتصادی و شغلی کمک میکند
خسرویان با تأکید بر ارتقای مهارتها اذعان کرد: کشورهایی که نابرابری اقتصادی و شغلی بالایی دارند، با مهارتآموزی میتوانند کیفیت مشاغل زنان را افزایش دهند، زیرا بدون مشارکت زنان که نیمی از جمعیت و استعدادهای جهان را تشکیل میدهند؛ دستیابی به توسعه واقعی میسر نخواهد بود.
سرمایهگذاری در کارآفرینی زنان یک سرمایهگذاری هوشمندانه است
خسرویان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چگونه زنان را به مهارتهای لازم برای مشارکت در اقتصاد اکنون و آینده مجهز کنیم؟ تلاش برای ایجاد چشمانداز بهتر به منظور نمایندگی زنان در نقشهای نوظهور و مشاغل آینده، افزایش مهارتهای مدیریتی زنان، ایجاد زمینههای لازم برای افزایش مشارکت زنان در مهارتآموزی و اقدامات مؤثر دیگری نظیر اینها را برشمرد و خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفهای با توجه به نقش و جایگاه خود در تربیت نیروی کار توانمند، ماهر و توسعهنگر در این مسیر پیشگام بوده است. ۴۵ درصد از دانشجویان در این دانشگاه را زنان تشکیل میدهند. همچنین زنان در ۴۹ درصد از رشتههای دانشگاهی فنی و حرفهای فعال هستند. رشد آمار جمعیتی دانشجویان دختر در دانشگاه فنی و حرفهای از ۳۰٪ در سال ۱۳۹۳ به ۴۳٪ در سال ۱۴۰۱ رسیده است. ۵۳ مرکز آموزشی ویژه زنان در این دانشگاه وجود دارد. نرخ اشتغال دانش آموختگان زن در این دانشگاه ۴۰ درصد است.
وی ضمن اشاره به ماهیت شبکهای بودن تشکل دانشگاه فنی و حرفهای در سراسر کشور و نقش آن در ارتقای مهارتی بانوان، بر فعالیتهای مختلف بانوان در مراکز استانها از آموزش کودکان و مشاوره تا رشتههای عمران و آیتی و انرژی و حضورهای بینالمللی آنها تأکید کرد و لزوم توجه به ارتقای مهارت و سطوح مهارتی را در مقایسه با سایر کشورها برشمرد و خواستار اصلاح بودجه این بخش شد.
خسرویان در پایان تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفهای آمادگی دارد در راستای توسعه پایدار منطقهای نسبت به توانمندسازی زنان کشورهای همسایه و جهان اسلام اقدام نماید. توسعه مهارتهای کارآفرینی، آموزشهای فنی و حرفهای در مشاغل آینده و نوظهور، الزام به افزایش مشارکت زنان در مهارتآموزی و توانمندسازی زنان متناسب با نیازمندیهای عصر دیجیتال، توسعه مشارکت زنان در آموزشهای فنی و حرفهای سبز از رویکردهایی است که پیادهسازی آنها موجب توانمندسازی اقتصادی و افزایش عادلانه فرصتهای شغلی زنان در بازار کار خواهد شد و آیندهای پایدار را به ارمغان خواهد آورد.
گفتنی است تقویت نهاد خانواده و تحقق الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی، تقویت و اصلاح نظام حقوقی و رویههای قضایی مرتبط با زنان و خانواده، توانمندسازی اقتصادی و افزایش عادلانه فرصتهای شغلی زنان در بازار کار، تأثیر حمایت اجتماعی بر توانمندسازی زنان، توانمندسازی زنان سرپرست خانواده، توانمندسازی زنان در حوزه آموزش، توانمندسازی زنان در امور حقوقی و قضایی و توانمندسازی زنان در حوزه ورزش، سلامت و بهداشت از جمله محوریترین موضوعات این نشست بود.