معاون آموزشی دانشگاه تهران:
برگشت به سیستم آموزشی سنتی منسوخ است/ لزوم افزایش اختیار اساتید
معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: وقتی اعضای هیاتعلمی احساس اختیار بیشتری کنند، از احساس مسئولیت بیشتری هم برخوردار خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود کمره ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران در پنل اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشگاهها، پژوهشگاهها و موسسههای آموزش عالی کشور گفت: ما نیاز به تعداد زیاد دانشگاه و کمیت نداریم بلکه ما کیفیت میخواهیم.
او با اشاره به اهمیت برون دادها در سنجش کیفیت دانشگاهها گفت: اگر استقلال نسبی به دانشگاه ها داده شود و سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت باید به دانشگاه ها واگذار شود موجب افزایش کیفیت می شود.
کمره ای افزود: کسی در سیستم آموزش نداریم که فکر کند می توان با سیستم قدیمی و سنتی کار کرد. کرونا با اینکه به ما و همه کشورها لطمه زد اما فوایدی هم داشت.برگشت به سیستم آموزشی سنتی منسوخ است و میگویند در طول زمان ۴۰ درصد دانشگاه های سنتی تعطیل می شود.
معاون آموزشی دانشگاه تهران یادآور شد: دانشجویان و استادان بعد از کرونا به سمت سیستم کامپیوتری رفتند و روز به روز وضع بهتر شد و باید از حالا به استفاده درست از آن فکر کرد.
او با اشاره به استفاده از آموزش از راه دور در پساکرونا گفت: وقتی استاد هم کلاس حضوری به کلاس می رود و می خواهیم در فضای آنلاین هم کار کند چه مزیتی برایش دارد؟ باید زحمت استاد دیده شود البته استادان فداکارانه کار میکنند اما لااقل نباید استادها آزاد باشند؟ و مثلا در ارائه درسی که برعهده دارند اختیار داشته باشند تا خودشان در مورد کلاسشان تصمیم بگیرند؟
معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحول و عملگرایی اهمیت زیادی دارد گفت: در دانشگاه تهران آموزش به صورت ترکیبی و حضوری خواهد بود اما برای اجرای آموزش ترکیبی شاید ابهاماتی باشد و ما دستورالعمل برایش طراحی کردیم. گاهی فکر میکنند در این آموزش استاد سرکلاس نمی رود یا خارج است، اما ما تعهد داده ایم ۴۰ ساعت در هفته را در دانشگاه باشیم.
او با تاکید بر امکاناتی که آموزش آنلاین ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: این شیوه هم برای کنترل کلاس ها و هم در ارزشیابی موثر است و اگر اطلاعات درسی را در این فضا در اختیار دانشجویان قرار بدهیم نتایج مثبت دارد. پس بهتر است وزارتخانه به جای ورود در نحوه کلاس داری، بر کیفیت تاکید کند. بنابراین وقتی اعضای هیاتعلمی احساس اختیار بیشتری کنند، احساس مسئولیت بیشتری هم میکنند.