معاون وزیر علوم مطرح کرد:
ضرورت تربیت دانشمندِ نوبلآور با افزایش درآمد اختصاصی دانشگاهها
معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر مسائل پژوهشی و فرهنگی مغفول بماند، آموزش عالی با تبدیل شدن به آموزش و پرورش فاصلهای ندارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خطیبی، معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سومین و آخرین روز اجلاس سراسری رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه تعمیر و تجهیز تا پایان هفته جاری به حساب دانشگاهها واریز میشود.
خطیبی تصریح کرد: همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان از بودجه این بخش آخر مرداد به حساب دانشگاهها واریز شده است و بر این اساس ۵۰ درصد از بودجه تعمیر و تجهیز تحقق پیدا کرده است.
معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سهم آموزش عالی از ۲ و نیم درصد تا ۴ درصد از بودجه کلی کشور است، ترکیب مناسب ورودی و خروجی منابع و نیازها چیست و اقتصاد آموزش عالی چطور باید اداره شود؟ اگر درآمد اختصاصی دانشگاهها رشد کند میتوانند دنبال مسائلی که دوست دارند بروند و دانشمند نوبلآور تربیت کنند. با بودجه عمومی و این ارز و دلار نمیتوان نیازها را تامین کرد. پیشنهاد ما به همه واحدها افزایش درآمد اختصاصی است تا بتوانند به خواستهها برسند.
او با بیان اینکه دانشگاهها ۴ هزار میلیارد تومان تملک دارایی در سال جاری دارند، با طرح این سوال که این تملک دارایی به کدام سمت و سو باید هدایت شود؟ اظهار کرد: امروز ۲ میلیون متر مربع فضای دانشگاهی نیمه کاره داریم اگر با همین بودجه بخواهیم پیش برویم اتمام این پروژهها ۱۱ سال طول میکشد.
خطیبی یادآور شد: ترکیب رشتهها اهمیت دارد، در حال حاضر ۵۷۰ هزار نفر دانشجوی روزانه داریم، ولی آیا ترکیب رشته فعلی کفایت میکند یا باید رشتههای دیگر را توسعه بدهیم؟ سوال دیگر توزیع اعتبارات آموزش عالی است که اکنون بر اساس سرانه دانشجویی صورت میگیرد ولی آیا ممکن است این روند را تغییر داد و بودجه ریزی را بر اساس معیارهای دیگر تعریف کنیم؟ از سال ۹۳ تا ۹۹ سهم دانشجویان شهریهپرداز و تحصیل رایگان به ترتیب ۲۳ درصد شهریهپرداز و بقیه رایگان بودند و در سال ۹۹ دانشجویان شهریهپرداز به ۲۰ درصد کاهش یافته است.
خطیبی با اشاره به کل بودجه آموزش عالی گفت: مجموع بودجه آموزش عالی در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان است که ۹۳ درصد آن برای حقوق و دستمزد کارکنان هزینه شده است.
او تاکید کرد: اگر به همین شکل پیش برود، آموزش عالی با تبدیل شدن به آموزش و پرورش فاصلهای ندارد و دیگر مسائل پژوهشی و فرهنگی را در نمییابیم یعنی به این صورت که اعتباری از سازمان برنامه و بودجه بگیرد و بعد دستمزدها را بپردازد در حالی که آموزش عالی منابع زیادی دارد که مولد نیست و برای مولدسازی آن باید تلاش کرد.
او خاطرنشان کرد: بررسی درآمد اختصاصی دانشگاهها در سال ۱۴۰۰ نشان میدهد ۷۵ درصد درآمد اختصاصی از منابع غیر از حوزه تخصصی دانشگاه شامل اجاره ساختمان، فروش اموال منقول، برگزاری دورههای آزاد، شهریه و سود سپرده است. آموزش عالی باید وابستگی کمتری به بودجه دولتی داشته باشد، تا بتواند کارهای جدی و تحقیقاتی انجام دهد. درآمد اختصاصی دانشگاهها باید افزایش یابد.