وزیر علوم:
بنیان پژوهش و فناوری در آموزش و پرورش است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سند نظام ملی نوآوری باید به گونهای تدوین و اجرا شود که نوع تفکر و نگاه تیمی و پژوهش آموزش محور از همان دوران مدرسه و از طریق آموزش و پرورش در فرزندان این مرز و بوم نهادینه شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سومین روز از سیوششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، گفت: اینکه امروز دانشمندان ما توانستند سلامت کشور را تضمین کنند، نتیجه زحمات دوستان آموزش و پرورش و معلمان است و از این جهت باید به دوستان فرهیخته وزارت آموزش و پرورش دست مریزاد گفت. هرگونه هزینه در زمینه آموزش علم و فناوری، سرمایهگذاری محسوب میشود.
او در ادامه افزود: دانش آموزانی که سرکلاس درس مینشینند، همان رییس جمهور، وزیر و وکیل آینده کشور هستند. وقتی با این نگاه سرکلاس درس میرویم نگاه ما به تدریس و آموزش متفاوت میشود. این زمانی است که وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم را مصرفی نمیدانیم، نگاه مصرفی به وزارت آموزش بدترین نوع نگاه است.
زلفیگل با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر شرایطی دارد که بخشی از نخبه ترینها را جذب خود کرده است. اینکه امروز ما باور داریم معلمی یک تخصص است. باید باور داشته باشیم که معلمی در کنار ذوق و شوق و عشق یک تخصص است، چرا که قرار است فرزندان این سرزمین را برای آینده کشور تربیت کند.
وزیر علوم ادامه داد: خوشبختانه ریاست دانشگاه فرهنگیان در این مدت کوتاه اقدامات خیلی خوبی انجام داده و ما در آموزش از هیچ فعالیتی برای بهبود کیفیت دریغ نخواهیم کرد، چرا که آموزش قوی، وزارتخانه قوی درپی خواهد داشت. جذب در این دوره بسیار بالا رفته و در زمینه جذب نخبگان دستورات لازم داده شده و در دستور کار است. تمام تلاش ما این است که آموزش و پرورش و علوم ما هرچه قدرتمندتر پیش برود.
او افزود: سند نظام ملی نوآوری باید به گونهای تدوین و اجرا شود که نوع تفکر و نگاه تیمی و پژوهش آموزش محور از همان دوران مدرسه و از طریق آموزش و پرورش در فرزندان این مرز و بوم نهادینه شود. اگر با همین نگاه سند تدوین شود ما اطمینان خواهیم داشت که ورودیهای دانشگاه ما آینده علمی و فناوری کشور را به خوبی رقم میزنند. به مسئله پژوهش و فناوری با هر نگاهی بنگریم بنیان آن را آموزش و پرورش میبینیم.
زلفیگل با اشاره به تغییر اقلیم طبیعی که امروز در دنیا رخ داده است، گفت: تغییر اقلیم در کشور صورت گرفته اما باید توجه کنیم که با توجه به علم میتوانیم این تغییر اقلیم را در بخشهای فرهنگی و اقتصادی و…مطابق میل خودمان رقم بزنیم. در تغییر اقلام اقتصادی بحث خام فروشی بسیار جدی است وقتی کشور ما مملو از جوانان کارآمد است ولی هنوز مواد خام فروخته میشود و جوانان بیکار هستند، نشان میدهد که باید بخش پژوهش و آموزش را تقویت کنیم و استعدادهای دانش آموزان را بالفعل کنیم و از آن برای فناوری و توسعه منابع انسانی استفاده کنیم.
وزیر علوم گفت: اگر باور داشته باشیم که کیمیای علم میتواند از خاک طلا درست کند و اقلیم طبیعی خودمان را درست کند آن زمان است که معلمان قدر خواهند دید و بر صدر خواهند نشست. مسئلهای که باید به آن توجه داشته باشیم میل به آموزش در سطوح بالای علمی در خانوادههای ایرانی است که نعمت بسیار بزرگی محسوب میشود و باید برای استفاده از این سرمایه برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.
او یادآوری کرد: در حال حاضر امیدوار و خوشبین هستیم که در دولت مردمی سیزدهم وزارت آموزش و پرورش و علوم و فناوری از بهره وری بیشتری برخوردار خواهند بود. اینکه ما بیش از ۳۵درصد از سندهای علمی در پایگاههای بین المللی را با همکاری محققان بین المللی از آن خود کردهایم نشان دهنده اعتماد محققان بین الملل به کشور ماست و در این زمینه باید توجه ویژهای به آموزش هم افزا در آموزش و پرورش و وزارت علوم داشته باشیم.