خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی:

"رفاه" حاصل انباشت دانایی و خردورزی در بستر حکمرانی کارآمد است

"رفاه" حاصل انباشت دانایی و خردورزی در بستر حکمرانی کارآمد است
کد خبر : ۱۲۶۸۹۱۲

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رفاه از انباشت دانایی، خردورزی، آگاهی، ابتکار و خلاقیت در بستر حکمرانی کارآمد امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین روز اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌وپرورش بی شک تاثیرگذاری و اهمیت زیادی دارد؛ قوی شدن کشور در همه ابعاد، برمحور آموزش و پرورش، معلمان و مدارس ماست.

قالیباف با بیان این سوال که وقتی از استقلال جامعه و کشوری حرف می زنیم چه چیزی متضمن استقلال آن کشور است، توصیح داد: موضوع استقلال آن هم در کشوری مثل ما که با نظریه سیاسی و اندیشه ای برخواسته از فقه امام خمینی (ره) به عنوان نظریه ولایت فقیه و چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی است، متفاوت است. این دیدگاه محیط خارجی و داخلی متفاوتی نسبت به دیگر کشورها برای ما رقم می زند.

او افزود: کشوری می‌تواند ادعای استقلال کند که مولد باشد، بتواند تولید کند.حالا کشور مستقل باید چه چیزی تولید کند؟ باید قدرت، ثروت و منزلت تولید کند. اگر کشوری اینها را تولید کرد و رابطه اینها را در تبادل با هم در سیستمی درست قرار داد، آن کشور مستقل خواهد بود و باقی می‌ماند و کشوری قوی و باهویت می شود.

قالیباف اظهار کرد: چنین مولفه هایی برای استقلال چه دارایی‌هایی لازم دارد؟ چه چیزهایی پیشران او باید قرار بگیرد؟ آیا دارایی نفت است؟ گاز و معدن است؟ نمی‌گویم اینها نیست، حتما هست، اما اینها در سطحی دیگر هستند. دارایی ها، پیشران های تولید و مولفه‌های تولید اطلاعات، دانش و آگاهی است.

رئیس مجلس بیان کرد: حتی رفاه هم از انباشت دانایی، خردورزی، آگاهی، ابتکار و خلاقیت در بستر حکمرانی کارآمد امکان پذیر است و از انباشت همین هاست. از انباشت ضرب و تقسیم در صادرات نفت و پتروشیمی نیست؛ آنها هم اما در سطحی دیگر مهم هستند.

او افزود: این مهم از چه طریقی امکان پذیر است؟ این مهم نیازمند نگرش نهادی، نظام مند و چند وجهی به مقوله آموزش‌وپرورش است.

او خاطرنشان کرد: وقتی حرف از نهاد آموزش و پرورش می‌شود متفاوت از وزارت آموزش‌وپروزش است. بدون شک نهاد آموزش و پرورش یک جایش وزارت آموزش و پرورش است که از عناصری شکل می گیرد که دو عنصر مهمش مدرسه و معلم است. ولی خانواده هم جزئی از نهاد آموزش و پرورش است. صدا و سیما هم جزئی از نهاد آموزش و پرورش است، فضای مجازی هم چنین است، سینما و هنر و آموزش عالی نیز جزئی از آن است.

قالیباف اضافه کرد: وقتی هنوز این مسئله در اولویت ما قرار نگرفته و به جای اینکه این ظرفیت ها را متمرکز بر صندوق سرمایه های انسانی مولد قرار دهیم و همه سرمایه ها را در چاه ویل نظام بروکراسی می ریزیم و کمترین خروجی و کارایی و کارآمدی را از آن می گیریم. این نیازمند تصمیم جهادی است.

رئیس مجلس ضمن یادآوری دوران خدمتش در شهرداری گفت: وقتی من در شهرداری تهران خدمت می کردم می گفتم همیشه چهار میم است که ما مدیران هرکجا هستیم باید به آن توجه کنیم؛ منزل، مدرسه، مسجد و محله و امروز میم پنجم را هم اضافه کردم؛ میم مجازی. این پنج مورد هستند که وقتی در سطح عملیاتی وارد میدان می شویم باید در زنجیره ای باهم کار کنند تا موثر و کارآمد باشند.اگر می خواهیم این کار را انجام دهیم باید نگاهی سیستمی داشته باشیم.

قالیباف از سختی رتبه بندی معلمان گفت و تاکید کرد: رتبه بندی را با خون دل دنبال کردیم. فراز و نشیب زیادی داشت و دولت سیزدهم با هماهنگی پیش رفت.رتبه بندی هدف نیست، رتبه بندی باید فرصت فراهم کند تا به سمت کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی برویم.

او اظهار کرد: کیفیت آموزش از راه عدالت آموزشی امکان پذیر است نباید دوگانه درست کرد. در برنامه هفتم باید مسئله محور حرکت کنیم. آیا برای این حرکت موضوع آموزش‌وپرورش نمی تواند یکی از مسائل باشد؟

 رئیس مجلس گفت: در مدارس باید شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی را در نظر داشت. باید مدارس را به خانواده، محله و مسجد و فضای مجازی وصل کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز