معاون نظارت دانشگاه جامع علمی و کابردی مطرح کرد:
احیای ۳۰۰ مرکز علمی کاربردی منحل شده/ ۸۰ درصد مشاغل کنونی تا ۲۰ سال آینده از بین خواهد رفت
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کابردی کشور گفت: با برنامه ریزی جامع به دنبال احیای مراکز آموزش علمی و کاربردی منحل شده در سالهای قبل هستیم و در کنار آن بر مبنای تقاضا و آمایش استانی، مراکز جامع را در استانها افزایش خواهیم داد.
به گزارش ایلنا، محمد فتحیان در مراسم تکریم و معارفه رییس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان اظهار داشت: کردستان استانی ممتاز و ثروتمند در بخشهای مختلف است که توزیع مراکز علمی کاربردی در همه شهرستانهای آن باید بر اساس نیاز و بصورت یکسان باشد.
وی اضافه کرد: همجواری با اقلیم کردستان عراق مزیتی برای کردستان است که میتواند با جذب دانشجو از عراق، تکنسین کارآمد تربیت کرده و ضمن کمک به ارزآوری علمی، زمینه بین المللی شدن دانشگاههای علمی و کاربردی استان را فراهم آورد.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کابردی کشور با بیان اینکه دانشگاه علمی کابردی با محوریت علم نافع و اثربخش شکل گرفت و در همین مسیر با رویکرد اشتغالزایی گام بر میدارد، افزود: برنامهها و دورههای آموزشی این دانشگاه بر اساس تقاضا محوری و نیازمندیهای صنعت تدوین میشود که باید به سمت تکمیل این چرخه به پیش رفت.
فتحیان با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ مرکز علمی کاربردی بر اساس رای شورای عالی اداری در سال ۱۳۹۶ منحل و تعطیل شد که ضربه بزرگی به این دانشگاه بود، افزود: برخی از این مراکز امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در اختیار داشتند که در صدد بازگرداندن آنها هستیم.
وی افزود: برنامه ششم توسعه قید کرده که سهم مهارتی آموزش عالی به ۳۰ درصد برسد که این عدد هم اکنون ۱۲ درصد است و باید با جدیت بیشتری در حوزه آموزش عالی وارد آن شد.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کابردی کشور با اشاره به اینکه از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار حدود یک میلیون نفر یعنی ۴۰ درصد فارغالتحصیل دانشگاهی هستند، ادامه داد: در زمینه ناتوانی مهارتی این افراد، یا دانشگاه نتوانسته مهارت لازم را ایجاد کند و یا توقع افراد بالا بوده است ولی آنچه که مسلم است این است که عملا پیوند لازم بین صنعت، بازار کار و دانشگاه ایجاد نشده است و در برنامه جدید دانشگاه علمی کاربردی این خط سیر با جدیت دنبال میشود.
فتحیان با بیان اینکه ۵۷۰ واحد مرکز علمی، کاربردی در ۳۲ استان با ۳۷ هزار مدرس در کشور فعال است، اضافه کرد: ۲۲۰ هزار دانشجوی شاغل و ۲ میلیون فارغ التحصیل از این دانشگاه داریم.
وی به تدوین و اضافه شدن ۱۲۵ رشته جدید در حوزههای جدید از جمله فناوری اطلاعات در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۹۰۰ عنوان برنامه درسی و ۸۰۰ دوره کوتاه مدت در این دانشگاه، راهبردی برای تقویت اشتغال است.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کابردی کشور افزود: دانشگاه علمی کاربردی یک زیست بوم رابط بین اکوسیستم بازار کار، اجتماع و مراکز آموزش عالی است و سیاست ما توسعه کمی و کیفی مراکز برای جلوگیری از انحلال است.
وی اظهار داشت: نظارت بر مراکز با رویکرد فعال ماندن آنها و بصورت هدایتی و حمایتی است و تمامی فرآیندهای دانشگاه در حال هوشمندسازی است و نظارت واقعی بر خروجی فرآیند یعنی دانشجو تمرکز دارد.
فتحیان اضافه کرد: صلاحیت حرفهای یک امر مهم است که در کشورمان مغفول واقع شده است و شاغلین در مشاغل مختلف باید صلاحیت و توانمندی لازم را داشته باشد که نیاز است مراکز سنجش صلاحیت حرفهای شکل گیرد.
به گفته وی هشت سطح صلاحیت حرفهای در کشور داریم که سه سطح آن به حوزه فنی و حرفهای بر میگردد و سطوح بالاتر از آن بیشتر جنبه دانشگاهی دارد.
وی گفت: ارتباط با صنایع و حوزه بازار کار استان به عنوان شریک استخدامی تقویت شود تا پذیرش دانشجو و تامین نیرو برای صنایع در ارتباط دوسویه افزایش یابد.
فتحیان، لزوم آیندهپژوهی و برنامههای مطالعاتی برای مشاغل دانش بنیان را یادآور شد و افزود: ۸۰ درصد مشاغل کنونی تا ۲۰ سال آینده از بین خواهد رفت و به همین منظور باید با آینده نگری، خبرگان استانی زمینههای شغلی مختلف را به تدریس در مراکز علاقمند کنیم تا به ارتقای کیفیت مشاغل بیانجامد.
در این مراسم با قدردانی از خدمات علمی عادل سی و سه مرده، شاهین فکور به عنوان رییس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان معرفی شد.