معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:
بیش از ۱۰ سال است به حوزه حمل و نقل عمومی توجه نشده است
شفیعی گفت: خدمات حمل و نقل به لحظه است و اگر مشکلی ایجاد شود، باعث می شود مشکلات اجتماعی و امنیتی ایجاد شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری خود که ظهر امروز دوشنبه سوم تیرماه برگزار شد، گفت: حمل و نقل مهمترین و حساسترین و پیچیدهترین موضوع مدیریت شهری نه تنها در تهران بلکه در همه کلانشهرها است.
وی ادامه داد: خدمات حمل و نقل به لحظه است و اگر مشکلی ایجاد شود، باعث میشود مشکلات اجتماعی و امنیتی ایجاد شود. در حوزه حمل و نقل و ترافیک یک عقب ماندگی جدی داریم و بیش از ده سال است به آن حوزه توجهی نشده و حمایتی صورت نگرفته است و باعث شده ما شاهد فرسودگی اجزا و ناوگان حمل و نقل باشیم.
وی تصریح کرد: این عقب ماندگیها همه در وضعیت اضطراری است و نمیتوان به هیچ کدام توجه نکرد از همین رو قرارگاه حمل و نقل ترافیک تشکیل شد و چهار جلسه از آن تشکیل شده است.
شفیعی خاطرنشان کرد: برای اولین بار نشست هم اندیشی با نخبگان در حوزه حمل و نقل و ترافیک برگزار شد.
وی با اشاره به توسعه انسان محور شهر تهران گفت: هدف ما از حمل و نقل جابجایی انسان است نه خودرو و این نیازمند تغییر رویکرد اساسی است. همچنین باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در یک برنامهای که سال گذشته تدوین کردیم نیاز شهر تهران برای تحقق برنامههای طراحی شده ۵۳۰ هزار میلیارد به قیمت تورم سال ۱۴۰۰ بود. تامین این عدد در توان مدیریت شهری نیست. بدون تعارف هیچ وقت شهرداری به تنهایی نمیتواند این مشکل را حل کند وضع موجود نیز به دلیلعدم حمایت دولت بوده است. در مدیریت جدید با همکاری خوبی که بین دولت و شهرداری صورت گرفته است.
وی ادامه داد: تزریق اتوبوسها با ۸۲.۵ درصد آورده توسط دولت و ۱۷.۵ درصد توسط شهرداری بوده است. این روند در حال حاضر کاهش پیدا کرده است. یک سوم هزینه جابجایی مسافر بر عهده دولت، یک سوم برعهده مسافر و یک سوم شهرداری است و این محقق نشده و الان ۹۰ درصد هزینه جابجایی مسافر برعهده شهرداری است. همچنین بیش از ۱۰۰ درصد اتوبوس رانی فرسوده است و ناوگان تاکسیها بیش از ۵۰ درصد فرسوده است.
او افزود: حتی در خصوص تامین منابع از محل جرایم رانندگی که باید به شهرداری پرداخت میشد پرداخت نشده و در حال حاضر ۴ هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری از این بخش است.
شفیعی تصریح کرد: ما بسته کاملی شامل مدهای مختلف حمل و نقل آماده کردهایم و امیدواریم در شورای اقتصاد سریعتر رسیدگی شود.
وی ادامه داد: ما از نظر طول شبکه در دنیا بیستم هستیم اما از نظر جابجایی سیام هستیم و این به دلیل کمبود ناوگان است.
وی تصریح کرد: باید ۷۰۰ دستگاه واگن اورهال شود اما برای امسال اورهال ۴۰۰ واگن انجام خواهد شد.
شفیعی خاطرنشان کرد: قراردادی با شرکت مپنا برای تولید ۲۴۹ واگن مترو در دستور کار است.
معاون حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: ساخت ۳۳ کیلومتر مترو و حداقل ساخت ۹ ایستگاه مترو، اورهال ۴۰۰ دستگاه مترو، فعالسازی ۳ قرارداد تامین واگن نیز در دستور کار است تامین ۶۳۰ واگن با چین درحال پیگیری است و دولت مسئول تامین پیش پرداخت است و مجوزهایی از سوی دولت برای تهاتر نفت در دستور کار قرار گرفته و از ۲ سال بعد از تأمین پیش پرداخت روند تحویل واگنها آغاز میشود.
شفیعی درباره ناوگان اتوبوسرانی گفت: ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم. تعداد اتوبوسی که قابلیت اورهال دارد ۲۳۰۰ دستگاه است ما نیاز به ۵هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. فرسودگی ناوگان بسیار جدی است و باید اتوبوس نو جایگزین شود اما هزینه بسیار زیادی لازم دارد و شهرداری به تنهایی نمیتواند پرداخت کند.
وی ادامه داد: ۹۰۰ دستگاه با همکاری دولت قرار است به ناوگان اضافه شود که اگر اضافه شود تحولی در ناوگان شاهد خواهیم بود همچنین ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی با همکاری بخش خصوصی وارد خواهد شد. همچنین برنامه داریم از ۲۳۰۰ اتوبوس قابل اورهال امسال ۱۴۰۰ دستگاه را اورهال کنیم.
او افزود: ما در اتوبوس رانی با یک ناوگان در حال احتضار مواجه هستیم ما از زیر سنگ هم شده باید برای مردم اتوبوس فراهم کنیم ناوگان ما این ابیات را دارد تا سه میلیون نفر را جابجا کند اما در حال حاضر کمتر از یک میلیون توسط ناوگان اتوبوس جابجا میشوند.
وی ادامه داد: بخش خصوصی پیشنهاد داده است که برای کوتاه مدت از اتوبوسهای اروپایی که دارای کیفیت هستند استفاده کنیم تا بتوانیم در بلند مدت برنامههایی که در این حوزه داریم اجرایی کنیم.
شفیعی خاطرنشان کرد: ما به صورت خرید خدمت قصد داریم با بخش خصوصی در حوزه اتوبوس رانی وارد شویم.
وی ادامه داد: ۳۸۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده است در این مدت قرار بود ۵ هزار دستگاه نوسازی شود که به این میزان نرسیدیم چراکه دولت با ما همکاری نداشت. در سال جاری برای سهم دولت نمیتوانیم حساب کنیم یک خودروی سمند سورن در حال حاضر معرفی شده است و ما خواهش کردیم در خصوص تولید آن تسریع کنند البته قیمت نیز افزایش پیدا کرده است و اگر قرار باشد آورده مالک تاکسی بیشتر باشد مجددا با چالش مواجه میشویم.
او افزود: ۶ هزار دستگاه ون داریم که دو هزار دستگاه فعال است این دو هزار دستگاه هم با مشکلات بسیاری مواجه است.
شفیعی با بیان اینکه ۲ طرح در حوزه تاکسیرانی آغاز شده است و با اشاره به نوسازی ون های تهران گفت: ون های جدید تا پیش از آغاز مدارس وارد ناوگان میشوند و بازپرداخت این ون ها به عنوان یارانه جابه جایی مسافران پرداخت میشود و این یعنی رانندگان باید حداقل مسافر را جا به جا کنند و تعداد جابه جایی مسافران این ون های هوشمند کاملا مشخص میشود.
شفیعی ادامه داد: تسهیلات بازسازی دو هزار دستگاه ون از دیگر پروژه های ما است همچنین موضوع هوشمندسازی را دنبال می کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۶۰ پروژه در قرارگاه تعریف شده گفت: یکی دیگر از این پروژه ها ایجاد پارک حاشیه ای است. در سه منطقه ۲،۶ و ۷ اجرا شده و در مناطق ۱ ،۴،۸،۱۳ و ۱۴ مزایده قرار است انجام شود. این پارکها از نظر هزینه به نفع شهرداری است و تکلیفی است که از سوی شورا پیگیری می شود.
وی ادامه داد: قرار است هزار دستگاه موتورسیکلت های شرکت پست برقی شود همه آورده این بخش نیز از طرف شهرداری است و این منافع عمومی برای شهر ایجاد می کند.
شفیعی درباره اتوبوس های کارکرده وارداتی گفت: توسط بخش خصوصی قرار است وارد شود این اتوبوس ها با کیفیت بوده و ۲۵۰ دستگاه قرار است توسط یکی از شرکتهای بخش خصوصی وارد شود و همچنان در فرایند ورود به ناوگان هستند.
وی درباره سرقت تجهیزات شهری گفت: الزام کردیم برای همه پیمانکاران کیو ار کد تشخیص داده شود. کمبود تجهیزات به ایمنی شهر فشار می آورد.
او درباره نظارت بر تاکسی های اینترنتی گفت: علیرغم صراحت قانونی و این که مدیریت حمل و نقل مسافر برعهده شهرداری است اما این اتفاق نیفتاده است و ما تلاش می کنیم که تاکسی های اینترنتی تحت مدیریت شهری قرار بگیرند البته این اتفاق با حفظ ماهیت این تاکسیها اتفاق خواهد افتاد.