خبرگزاری کار ایران

ابلاغ دستورالعمل پایگاه‌های اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان استثنایی

ابلاغ دستورالعمل پایگاه‌های اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان استثنایی
کد خبر : ۱۲۴۶۵۸۳

​پیرو دستورالعمل پایگاه‌های اوقات فراغت وزارت آموزش و پرورش، دستورالعمل راه‌اندازی این پایگاه‌ها در مدارس استثنایی برای اجرا به ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این خصوص گفت: تشکیل پایگاه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان استثنایی، یکی از برنامه‌های سازمان در غنی‌سازی اوقات فراغت این دانش‌آموزان به شمار می رود و  متنوع‌سازی محیط‌های یادگیری، یکی از راهکارهای اساسی در تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان قلمداد می‌گردد. 

وی افزود: غنی‌سازی اوقات فراغت یکی از مهم‌ترین فرصت‌های تربیتی است که توجّه به آن، آثار بسیار مؤثری از نظر اجتماعی، فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان خواهد داشت. 

طریفی حسینی با بیان اینکه  گروه‌های مختلف دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دارای ویژگی‌های خاصی بوده و با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، گفت: اما همه آن‌ها دارای نیازهای مشترکی می‌باشند، از جمله این نیازها، نیاز به خودشناسی و پذیرش مسئولیت اجتماعی در قالب تربیت عملی است که با شکوفا نمودن استعدادها و توانمندی‌های هر فرد از طریق انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، قابل تأمین است. 

معاون وزیر با اشاره به تعطیلی مدارس در فصل تابستان و کمبود ظرفیت‌های خارج از مدرسه برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان استثنایی، تاکید کرد: برنامه‌یزی مدوّن و بهره‌گیری از تمامی امکانات برای کیفیت‌بخشی به اوقات فراغت این گروه از دانش‌آموزان صورت بگیرد. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به برخی از اهداف فعالیت های پیش بینی شده برای پایگاه های تابستانی  اشاره کرد و گفت:  تقویت هویت دینی و ملی دانش‌آموزان، کشف و هدایت استعداد دانش‌آموزان، استمرار فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و تربیت بدنی در اوقات فراغت با رویکرد خانواده محور، ایجاد زمینه‌های لازم به منظور تقویت و تأمین سلامتی جسمانی و روانی دانش‌آموزان و  اهتمام به آموزش مهارت‌های فنّی و حرفه‌ای در زمینه کارآفرینی دانش‌آموزان از جمله این اهداف است‌. 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی افزود: هم چنین ایجاد فرصت آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی، اهتمام به امر آموزش مهارت‌های زندگی در دانش آموزان و تقویت مهارت‌های فرزندپروری و نشاط‌ آفرینی در خانواده از دیگر اهداف این برنامه است. 

طریفی حسینی‌ با تاکید بر محوریت مدارس و برنامه‌ریزی‌های غیرمتمرکز، خلّاقانه و نوآورانه از طرف مدارس در اجرای این برنامه‌ها گفت:  جلب مشارکت دانش‌آموزان برای حضور در پایگاه‌ها و نیز استفاده از ظرفیت های محلی برای غنابخشیدن به برنامه‌های پایگاه‌ها  نیز در دستور کار استان‌ها قرار بگیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز