ابلاغ شیوه نامه اجرایی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش شیوه نامه اجرایی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی دانشآموزان را ابلاغ کرد.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، «محمدمهدی کاظمی» معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارساییها و کاستیهای آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان، «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان» دورههای ابتدائی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا میکند.
کاظمی با بیان اینکه نقایص و کاستیهای آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسیها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی (آشکار و پنهان) را ایجاد کرده است، گفت: بیست درصد (۲۰٪) از دانشآموزان مدارس دولتی به تفکیک دورههای اول و دوم متوسطه (نظری، فنیوحرفهای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
معاون آموزش متوسطه با اشاره به این که هرچند با حمایت دولت محترم و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و همکاری و همراهی پرسنل خدوم آموزش و پرورش، از چهاردهم فرودین ماه ۱۴۰۱ کلاسهای حضوری در تمامی مدارس کشور برگزار گردید، اما جبران کاستیهای یادگیری و ضعف علمی دانش آموزان نیازمند برنامه ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی دارد که میبایست مد نظر تمامی برنامهریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.
او در پاسخ به این سوال که کدام دسته از دانش آموزان در این کلاسها شرکت میکنند، گفت: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانهروزی است و این طرح دو گروه از دانشآموزان را تحت پوشش آموزشهای جبرانی و تقویتی قرار میدهد:
گروه اول: دانشآموزانی که بر اساس ضوابط موجود در آییننامههای آموزشی و ارزشیابی، نتوانستهاند نصاب قبولی را در خرداد ۱۴۰۱ کسب نمایند.
گروه دوم: دانشآموزانی که علیرغم کسب نصاب قبولی در دروس، بر اساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد۱۴۰۱) توسط شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاسهای جبرانی و تقویتی تشخیص داده شدهاند.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ادارات آموزش و پرورش شهرستانها، مناطق و نواحی پس از دریافت شیوهنامه، ضمن برگزاری جلسه با مدیران مدارس دولتی و دریافت نظرات آنان نسبت به انتخاب پایگاه (متناسب با تعداد مشمولین) و عناوین دروس (حداکثر چهار عنوان درسی) در سطح منطقه اقدام کنند، اضافه کرد: در تعیین پایگاههای مجری طرح بهگونهای برنامهریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانشآموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی و… مورد توجه قرار گیرد.
کاظمی ضمن تأکید به برگزاری کلاسها در ماههای تیر و مرداد ۱۴۰۱ گفت: آموزش دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس میتوانند با بهرهگیری از سامانه شاد و محتواهای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزشهای مکمل به دانشآموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزشهای حضوری) اقدام نمایند.
او در خصوص نحوه ارزشیابی از آموزشهای ارائه شده به دانش آموزان گفت: پس از پایان فرایند آموزش، ارزشیابی دانشآموزان در شهریور ۱۴۰۱ مطابق با برنامه تنظیم شده توسط مدارس/پایگاهها برگزار میشود. با تأئید شورای عالی آموزش و پرورش درصورتی که نمرات ارزشیابی دانشآموزانِ گروه دوم در شهریور ماه، بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرات خرداد ماه خواهد شد.