وزیر آموزش و پرورش:
تربیت بدنی باید زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم کند
وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح طرح استعدادیابی و هدایت ورزشی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی استان اصفهان اظهار کرد: قرارگرفتن کودکان در محیطهای ورزشی باعث می شود ابراز وجود کنند، تیم تشکیل دهند و کار تیمی را در ورزش تمرین کنند.
او خواستار همراهی همه بخشها برای پرورش آیندهسازان کشور شد و افزود: رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته به نقش آموزش و پرورش در تمدن سازی اشاره ویژه داشتند، این موضوع مبتنی بر دو وجه است، نخستی وجه شرعی که انتخاب برخی پیامبران به دلیل قدرت جسمانی آنها بوده است و در روایات نیز آمده که برای راندن دشمن باید همواره آماده باشید و این کار نیاز به توان جسمی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توصیه برخی علما به واجب بودن ورزش، افزود: برخی مراجع مقدمه واجب را واجب دانستند مثل رابطه وضو و نماز برای انجام کاری باید ورزش واجب شود. همچنین رهبر انقلاب موضوع تحصیل، تهذیب و ورزش را مطرح می کنند که تهذیب به معنای آماده شدن برای دریافت ایمان است و نیاز به داشتن جسم قوی و قوت علمی دارد.
او با اشاره به معرفی یکی از مفاخر استان به نام مرحوم سعید کاظمی آشتیانی پدر سلول های بنیادین ایران و پرفسور نصر اصفهانی به عنوان شخصیتهای برجسته علمی، گفت: داشتن جسم قوی نام انسان را ترفیع و در قله قرار میدهد، دومین مبنای توجه به تربیت بدنی و ورزش در آموزش و پرورش، قانون است که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان قانون اساسی مبنا قرار میدهد.
نوری اصل سه سند تحول بنیادین را درباره بخش تربیت بدنی دانست و تصریح کرد: در این اصل تاکید شده است که بخش تربیت بدنی باید زمینه را برای شکوفایی استعدادها فراهم کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: فعالیت های ورزشی دانش آموزان باعث میشود، جسم آنها قویتر شود و با حضور در مسابقات ملی و جهانی، برای جامعه هم سودمند باشند.
او اصل در نظام تعلیم و تربیت را بر تربیت دانست و تاکید کرد: ورزش باعث ایجاد تعادل روحی و جسمی در افراد میشود و به همین دلیل است که افراد ورزشکار صبور و اخلاق مدار هستند چون چند سخت کار کرده اند.
وزیر آموزش و پرورش توجه به تربیت اخلاقی دانش آموزان را یکی از موضوعات سند تحول بنیادین بیان کرد و گفت: در سالهای گذشته همواره دنبال کنکور بودیم در حالی که صلاح و رستگاری در کنکور و مدرک نیست بلکه در مهارت است.
او داشتن مهارت را عامل موفقیت در رشته های دیگر از جمله پزشکی بیان کرد و ادامه داد: برترین های علمی نیز باید مهارتی داشته باشند و این مهارت باید همه جانبه باشد اگر یک جا نقصی وجود داشته باشد باید آن نقص را جبران کنیم و مهمترین زمینه نیازمند توجه، در بحث های جسمی است که اگر درست پاسخ داده نشود دانش آموزان را دچار آسیب های اجتماعی میکند.
نوری افزود: یکی از ساحتهای ششگانه سند تحول ورزش است. از نظر روانشناختی و ژنتیکی نیز بدن به ورزش نیاز دارد و دلیل بسیاری از بیماری ها این است که ورزش نمیکنیم، جامعه برای سلامتی نیاز به تحرک دارد، زیرا ورزش تنظیم گر ارگانیک موجود زنده است و شعار روح سالم در جسم سالم است نیز بر همین مفهوم است.
او با اشاره به دستاوردهای جامعه شناختی ورزش برای دانش آموزان گفت: قرارگرفتن کودکان در محیطهای ورزشی باعث می شود ابراز وجود کنند، تیم تشکیل دهند و کار تیمی را در ورزش تمرین کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اظهار خرسندی از آغاز اجرای این طرح از استان اصفهان، خاطرنشان کرد: موضوع ورزش را به صورت جدی دنبال می کنیم به ویژه آنکه پشتوانه این طرح، علمی است و تاکید ما بر این است که کارهایی که در این دوران انجام می دهیم حتما باید مبنای علمی داشته باشد، زیرا نیاز به تبلیغات و نمایشی کار کردن نداریم این که دانشگاه را مبنا قرار دادید و بر آن مبنا انجام می دهید، فرایند درستی است.
وی خواستار تهیه پیوست فرهنگی برای این طرح شد و ادامه داد: هیچ کاری در این دوره در آموزش و پرورش بدون پیوست فرهنگی نباید انجام شود حتی درعرصه ساخت مدارس برای اردوگاه ها باید با پیوست فرهنگی وجود داشته باشد.