مسمومیت غذایی؛ شایعترین علت مراجعه حضوری مسافران به پایگاههای نوروزی هلالاحمر
رئیس جمعیت هلالاحمر امروز و در حاشیه بازدید از پایگاهها و پستهای نوروزی این جمعیت که در سراسر کشور برپا شده، گفت: شایعترین علت مراجعه حضوری مسافران به پایگاههای هلالاحمر، عوارض ناشی از مسمومیت غذایی بوده است.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلالاحمر؛ پیرحسین کولیوند پیش از ظهر امروز برای بررسی روند امدادرسانی به مسافران در پایگاهها و پستهای نوروزی این جمعیت از پایگاه هلالاحمر در عوارضی تهران قم بازدید کرد.
وی در حاشیه این بازدید گفت: طرح نوروزی هلالاحمر از روز 25 اسفند آغاز شده و تا 15 فروردینماه ادامه دارد، و امدادگران و جوانان جمعیت در این طرح، علاوه بر ارائه خدمات بشردوستانه به هموطنان و مسافران نوروزی، در حوادث مختلف چه تصادفات جادهای و چه دیگر حوادث، خدماتی ازجمله درمان سرپایی هم ارائه میدهند.
رئیس جمعیت هلالاحمر ادامه داد: تصادفات جادهای در صدر حوادثی که هلالاحمر پوشش میدهد قرار دارد اما بیشترین حجم مراجعه حضوری مسافران به پایگاهها و پستهای نوروزی هلالاحمر در پنج روز ابتدایی اجرای طرح نوروزی، به دلیل عوارض ناشی از مسمومیت غذایی از جمله سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، اسهال و استفراغ و ... بوده است.
کولیوند افزود: استفاده از مواد غذایی مانده و فاسدشده و همچنین خرید از رستورانها و غذافروشیهای غیراستاندارد و غیرمعتبر بینراهی منجر به مسمومیت مسافران میشود که البته استفاده از غذاهای بینراهی در میان بیماران مراجعه کننده شایعتر بوده است.
به گفته وی، ماندگاری موادغذایی در شرایط آبوهوایی مختلف، متفاوت است و برای اطمینان بیشتر و پیشگیری از مسمومیتهای غذایی، مسافران سعی کنند از مواد غذایی که رطوبت کمی دارند و به دما حساس نیستند همچون غذاهای کنسروی دارای تاریخ تولید و انقضا، میوهها و دانههای خشک و غلات استفاده کنند.