تدوین محتوای درس تربیتبدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تدوین محتوای درس تربیتبدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: محتوای آموزشی استاندارد درس تربیتبدنی و راهنمای معلم، برای گروههای مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه با همکاری پژوهشگاه تربیتبدنی و ورزش، در حال تدوین است.
به گزارش ایلنا، حمید طریفی حسینی در «سیزدهمین همایش بینالمللی علوم ورزشی» که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: ساحت تربیت زیستی و بدنی علاوه بر این که بهعنوان یک ساحت مهم تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی مطرح است؛ در تحقق اهداف و برنامههای همه ساحتهای پنجگانه دیگر نیز نقش دارد.
وی افزود: یکی از اهداف سازمان آموزش و پرورش استثنایی، طراحی سیستم «آموزشی، پرورشی و توانبخشی» است که دانشآموزان بتوانند پس از گذراندن مراحل تحصیلی خود موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب شرایط خویش را به دست آورند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: تربیتبدنی و ورزش یکی از مؤثرترین و کارآمدترین موقعیتهای بیبدیل یاددهی-یادگیری هستند که از آنها میتوان در جهت آماده کردن دانش آموزان با نیازهای ویژه برای یادگیری مهارتهای زندگی استفاده کرد.
طریفی حسینی در ادامه با اشاره به این که «رویکرد شناختی» در آموزش و یادگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه مطرح است، گفت: فعالیتهای حرکتی پایهای، برای کسب مهارتهای شناختی است و بازپروری و رشد مهارتهای حرکتی با رویکرد توانبخشی در توسعه مهارتهای شناختی و یادگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه نقش مؤثری دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تدوین محتوای درس تربیتبدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: محتوای آموزشی استاندارد درس تربیتبدنی و راهنمای معلم، برای گروههای مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه با همکاری پژوهشگاه تربیتبدنی و ورزش، در حال تدوین است.
وی یکی از برنامههای سازمان را توسعه ورزش قهرمانی دانست و گفت: با توجه به دستاوردهای دانش آموزان با نیازهای ویژه در مسابقات مختلف ورزشی به دنبال فراهم کردن شرایط برای توسعه ورزش قهرمانی هستیم که در این زمینه به مشارکت معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی نیاز است.
طریفی حسینی با بیان این که رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی «مشارکت محور» است، گفت: بر اساس این رویکرد، سازمان سعی دارد با مشارکت درون و بیرون بخشی و مراکز علمی و دانشگاهی برنامههای خود را پیش ببرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان به برنامههای تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای درس تربیتبدنی با رویکرد مشارکت محور اشاره کرد و گفت: تنوعبخشی برنامههای درون و برون مدرسهای درس تربیتبدنی، تقویت مهارتهای درس تربیتبدنی، شناسایی استعدادهای دانش آموزان با نیازهای ویژه، توسعه ورزشهای قهرمانی و تأسیس رشته تربیتبدنی از جمله این برنامهها است.