دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش:
نوع نگاه به آموزش و پرورش تقلیلگرایانه بوده است
دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش این است که جایگاهش به درستی شناخته نمیشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی نویدادهم، دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش در یکصدمین سالگرد تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش گفت: چالش نظری و فلسفی یکی از چالشهای این شوراست. اینکه شورای عالی در دنیای متحول امروز چگونه میخواهد ثبات قوانین را حفظ کند و به نیازها پاسخ دهد بسیار مهم است. بارها با نیازهای روز برخورد میکردیم ولی قانونی برای پاسخ به آن نداشتیم و تا میآمدیم مصوبه ای از سر بگذرانیم از زمان آن پیشامد، میگذشت.
دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دومین چالش به کارکرد نظام آموزش و پرورش در عصر جدید - دوران کرونا و پساکرونا- بازمیگردد گفت: بسیاری از نوآوری ها در گذشته امکان بروز پیدا نمیکردند، اینکه شورای عالی آموزش و پرورش چگونه میخواهد در بروزرسانی کارکردهای آموزش و پرورش نقش ایفا کند از جمله چالش ها و بسیار قابل تامل است. نوع نگاه به آموزش و پرورش و کارکرد آن در یکصد سال گذشته تقلیل گرایانه بوده است.
وی افزود: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش هم همین بوده است که جایگاهش به درستی شناخته نمیشده است. چالش دیگر مناسبات آموزش و پرورش با دیگر مجامع تصمیم گیری از جمله مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. متاسفانه از این منظر هم جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش به خوبی دیده نشده و به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشته اند که در حین تصویب آنها به مناسبات و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش توجه نکرده اند.
نوید ادهم گفت: معتقدم یک علت این امر آن است که آموزش و پرورش را کوچک می ببینند و کوچک انگاری میکنند. چالش دیگر مشروعیت و مقبولیت شورای عالی آموزش و پرورش و مصوباتش است. اگر بخواهیم دانش آموزان و سایر ارکان به مصوبات شورای عالی وفادار باشند باید چه کرد؟ علی رغم همه تلاشها هنوز در این مقوله چالش وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از راهکارها برخورداری مصوبات از پشتوانه پژوهشی دقیق و به روز است. اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش پژوهش محور باشد بسیار حائز اهمیت است و باید روی آن تامل کرد.
در ادامه حمید صافی دبیر کل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: سابقه آموزش و پرورش به سبک جدید به ۱۷۱ سال میرسد و اولین وزیر ما وزیرعلوم بوده که ۲۲ سال در این سمت کار میکرده است. توفیق پیدا کردم ۱۰۰ سال تربیت معلم در ایران، قوانین آموزش و پرورش، ساختار اداری، آموزشی و سیر تحقیقات در آموزش و پرورش را بررسی کردم. یکی از نقاط عطف شورای عالی آموزش و پرورش، تدوین سندتحول بنیادین آموزش و پرورش است. بستر سندتحول بنیادین و قوانین دیگر، خود قانون شورای عالی آموزش و پرورش است. شورای عالی آموزش و پرورش به لحاظ فضای فیزیکی محدودیت هایی دارد و نمیتواند از فرهنگیان و دیگر اقشار برای حضور در کمیسیون ها دعوت کند.