خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

تجهیزات توانبخشی یکی از نیازمندی‌های اساسی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است

تجهیزات توانبخشی یکی از نیازمندی‌های اساسی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است
کد خبر : ۱۱۸۶۱۹۰

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در همایش سالانه انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی کشور گفت: «مدرسه سازی»، «مدرسه یاری» و «تأمین تجهیزات توان بخشی و کمک به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه ای» از جمله زمینه‌های حضور خیرین در آموزش و پرورش استثنایی است.

به گزارش ایلنا، حمید طریفی حسینی؛ در همایش سالانه انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی کشور ضمن تقدیر از خیرین عضو این انجمن، اظهار کرد: خیرین، در مسیر تحقق اهداف، همواره در کنار آموزش و پرورش قرار داشته‌اند و خیرین مدرسه ساز، بهترین نقطه را برای کار خیر و سرمایه گذاری، انتخاب کرده اند. 

طریفی حسینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص آموزش و پرورش به این نکته اشاره دارند که «آموزش و پرورش جزو آن بخش‌هایی است که جز با کمک و همیاری و دلسوزی مردم نمی‌تواند اداره شود» و این بدان معنی است که تأثیر مشارکت مردم در نظام آموزش و پرورش از مشارکت تمامی بخش‌ها بالاتر است. 

وی با بیان این که نظام یافته‌ترین و گسترده‌ترین فعالیت‌های خیرخواهانه سطح کشور را در آموزش و پرورش شاهد هستیم، گفت: نمونه بارز این مشارکت را در دو سال گذشته در ایام کرونا و در دو امر حاکمیتی «سلامت» و «آموزش و پرورش» از سوی خیّرین شاهد بوده ایم. 

وی افزود: میزان فعالیت خیّرین، خیریه‌ها و خدمت داوطلبانه، شاخص‌هایی برای سنجش سطح انسجام و مشارکت اجتماعی در جامعه هستند و هر چقدر این فعالیت‌ها بیشتر باشد سطح «توسعه یافتگی» جامعه به لحاظ مشارکت اجتماعی هم بالاتر می‌رود. 

طریفی حسینی رویکرد وزارت آموزش و پرورش را «مردمی سازی» امور دانست و گفت: فعالیت خیرین، که بخشی از ظرفیت مردمی هستند فقط در حوزه مدرسه‌سازی نباید محدود شود؛ بلکه باید از ظرفیت خیرین و آحاد مردم جامعه در همه سطوح نظام تعلیم و تربیت به ویژه در اداره امور مدرسه، نهایت استفاده را برد. 

وی با اشاره به نیازهای آموزش و پرورش استثنایی گفت: بر اساس آمایش ملی که در سال ۱۳۹۸در حوزه نیازمندی‌های آموزش و پرورش استثنایی انجام شد؛ ۲۱۰مدرسه برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز بود که از این تعداد تاکنون تفاهم نامه ساخت ۱۱۶مدرسه با مشارکت سازمان نوسازی مدارس و خیرین بسته شده است و ساخت ۹۴مدرسه دیگر نیازمند مشارکت خیرین است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که حوزه مدرسه یاری از رویکرد‌های جدید وزارت آموزش و پرورش است، گفت: یکی از نیازمندی‌های اساسی دانش آموزان با نیازهای ویژه و مدارس استثنایی، تجهیزات توان بخشی و آموزشی است که در سال ۱۴۰۰برای این موضوع ۳۳۴میلیارد تومان پیش بینی شده است و از این مبلغ تاکنون، خیرین ۳۱میلیارد تومان کمک کرده‌اند و مجلس نیز ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات توان بخشی در نظر گرفته است. 

وی افزود: امید است خیّرین با روحیه جهادی که دارند به این بخش هم توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بخشی از نیازهای دانش آموزان استثنایی مرتفع شود. 

طریفی حسینی، حاکمیت، خانواده، رسانه و سازمان‌های مردم نهاد را چهار رکن اصلی یاری دهنده نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: تشکل‌های مردمی و مردم به خوبی وظیفه خود را در قبال آموزش و پرورش، انجام می‌دهند و وظیفه دولت و آموزش و پرورش این است که موانع مشارکت مردم را مرتفع کرده و مشارکت مردم به ویژه خیرین را در امر آموزش و پرورش تسهیل نمایند. 

وی با بیان این که ۲۰درصد مدارس استثنایی نیاز به بازسازی، ایمن‌سازی و مناسب‌سازی دارند، گفت: ایمن‌سازی این مدارس نیز نیازمند مشارکت خیّرین در سراسر کشور است تا شاهد مدارسی ایمن و مناسب‌سازی شده برای دانش آموزان با نیازهای ویژه باشیم. 

طریفی حسینی با بیان این که نظام آموزش متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای با رویکرد آماده‌سازی دانش آموزان برای اشتغال و مهارت آموزی در آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است، گفت: با همه این فعالیت ها، باز هم دانش آموزان استثنایی بعد از فراغت از تحصیل رها می‌شوند در صورتی که این دانش آموزان نیازمند اشتغال، توانمندسازی و آماده شدن برای زندگی بعد از تحصیل هستند و در این حوزه نیز نیازمند یاری خیرین هستیم و دست آن‌ها را به گرمی می‌فشاریم. 

وی افزود: وزارت علوم اعلام آمادگی کرده است که نظام آموزش عالی خاص برای دانش آموزان استثنایی تدوین نماید و یکی از مقدمات حضور این دانش آموزان در دانشگاه‌ها خوابگاه‌های مناسب‌سازی شده است که در این حوزه هم خیرین می‌توانند یاری‌گر افراد با نیازهای ویژه باشند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز