خبرگزاری کار ایران

تمام اتوبوس‌های دیزلی در تهران فرسوده هستند/ جریمه بیش از ۳ میلیون خودرو به دلیل آلوده کردن هوای تهران

تمام اتوبوس‌های دیزلی در تهران فرسوده هستند/ جریمه بیش از ۳ میلیون خودرو به دلیل آلوده کردن هوای تهران
کد خبر : ۱۱۷۰۰۸۴

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از سه میلیون خودروی دودزا در تهران جریمه شده اند.

به گزارش ایلنا، سردار محمد حسین حمیدی در خصوص ابطال برگه معاینه فنی خودروهای دودزا  توسط سیستم در اختیار پلیس راهور گفت: در خصوص بازدید و کنترل خودروهایی که دارای معاینه فنی هستند نیز اقداماتی صورت گرفته است، چرا که تا قبل از این خودروهایی که معاینه فنی اخذ می کردند دیگر کنترل نمی‌شدند و نظارتی بر آنها نبود.

وی ادامه داد: سامانه‌ای طراحی شده و هم اکنون در اختیار پلیس است به نام سامانه متحرک معاینه فنی که معاینه فنی خودروها را بررسی می‌کند و تاکنون با این سامانه ۹۷۵ دستگاه که معاینه فنی گرفته؛ معاینه فنی آنها را باطل اعلام کرده‌ایم. این سامانه پرتابل است و در اختیار پلیس قرار دارد.

وی گفت: کار این سامانه بدین صورت است که پلیس خودروهایی که در ظاهر دارای نقص فنی هستند و با چشم دودزا بودن آنها را می‌بیند  متوقف و آنها را  بررسی می کند و اگر خودرویی دچار نقص باشد  و دوربین‌ها  بخاطر داشتن معاینه فنی این خودرو را جریمه نمی‌کنند پلیس با این دستگاه و سیستم آن را  بررسی کرده و ومعاینه فنی خودروی مذکور باطل می‌شود و این اقدام با یک‌دستگاه انجام می گردد  و اگر تعداد این سیستم ها افزایش یابد تعداد خودروهایی که دارای نقص فنی می باشند و دارای برگه معاینه هستند بیشتر شناسایی و برگه انها باطل می‌شود.

سردار حمیدی در این خصوص گفت: در رابطه با اتوبوس‌ها و کامیون هایی که دیزل هستند وسهم زیادی را در آلودگی دارند بصورت کاملا مشهودی که مردم این آلودگی ها را می بینند و  ۶۰۰۰ هزار دستگاه اتوبوس شخصی  و دولتی در سطح شهر تهران  فعالیت دارند و کار انجام می دهند که میانگین عمر آنها ۱۳ سال است که ده سال حداکثر آنهاست و تمام اتوبوسهای ما در شهر تهران که دیزل مصرف می کنند فرسوده هستند.

سردار حمیدی ادامه داد: اکثر کامیون‌های پیمانکاران و بخش‌های دولتی دیزل مصرف می‌کنند و فرسوده هستند و مشکلات متعددی در این خصوص دارند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تعداد زیادی از این خودروهایی که دارای نقص فنی هستند را همکاران بنده متوقف  و با اخذ پلاک و فک آنها به پارکینگ منتقل کرده اند ولی ما نمی توانیم تاکسی را مدام متوقف  و به پارکینگ منتقل کنیم چرا که باید سرویس عمومی بدهد و مسافران را جابجا کند.

سردار حمیدی اضافه کرد: سه میلیون و یکصدو پانزده  هزار دستگاه خودرو در بحث آلودگی هوا در سطح شهر تهران جریمه شده اند که ممکن است البته یک خودرو چندین بار جریمه شده باشد.

وی گفت: در آبان ماه امسال  سه هزار  و دویست و سی  وشش دستگاه خودروی دودزا متوقف و با اخذ پلاک  به تعمیرگاه اعزام شده اند که پس از بازگشت توسط همکاران بنده بازدید و اگر مشکل آن حل شده بود اجزاه تردد را به آن می دهیم.

سردار محمد حسین حمیدی گفت : ۳۵ درصد از کل مجموع آلاینده های محیط زیست در بحث آلودگی هوا مربوط به منابع ساکن ماننده خانه هاو و کارخانجات می باشد  و ۶۵ (یا به نوعی تا ۸۰ درصد )  آلودگی مربوط به منابع متحرک و وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت و سواریها و کامیون ها می باشد که در سطح شهر در حال تردد هستند.

سردار حمیدی گفت: در این بین از ۶۵ درصد سهم آلایندگی منابع متحرک  سهم تاکسی ، سواری  و وانت ها که عمدتا بنزینی هستند ۱۹ درصد، اتوبوس هایی که سوخت دیزلی مصرف می کنند ۱۸ درصد و ۱۶ درصد هم سهم کامیون ها می باشد و موتورسیکلت ها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشد تا ۷ برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: در شهر تهران ۸۲ هزار دستگاه تاکسی داریم که ۴۱ هزار دستگاه از آنها فرسوده می باشند که این یعنی حدود  نصف این ناوگان فرسوده است که در مسئولین  در مقطعی اقدام به نوسازی این ناوگان کردند ولی  این فرایند  متوقف شد چرا که تولید داخل پاسخ گوی نیاز نیست و الان  نه تنها در شهر تهران بلکه در شهر های دیگر هم برای  نوسازی دچار مشکل هستیم و ببینید ۵۰ درصد از تاکسی ها که در حال تردد هستند در سن فرسودگی هستند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ  افزود: معاش رانندگان تاکسی با این وسیله است و چون فرسوده هستند در بحث نقص فنی فنی  و آلایندگی هم جریمه می شوند که جای دارد  مسئولین امر در جلساتی  که ما با آنها می گذاریم و این مطالب را بیان می کنیم  برای نوسازی این ناوگان تصمیمات جدی بگیرند و اگر این جلسات می توانست اثر گذار باشد می بایست در چند ساله اخیر جوابگو می بود چرا که در این جلسات وزارت صنعت ، محیط زیست مجموعه تاکسیرانی ، وزارت کشور وهمه نیز حضور دارند اگر می خواست اقدام مثبتی در این حوزه صورت بگیرد می بایست تا الان این اتفاق می افتاد .

سردار حمیدی  گفت: مسئولین امر می توانند اجازه واردات تاکسی های نو را بدون گمرکی  و با برند بهتر  وسوخت هیبریدی بدهند و ناوگان را نوسازی کنند.

 سردار محمد حسین حمیدی در خصوص  آلودگی موتورسیکلت ها گفت : موتورسیکلت ها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشد تا ۷ برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد می کنند.

وی گفت : ما حدود ۴ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران داریم که اغلب در سن فرسودگی هستند و هر موتورسیکلت سه برابر خودروی سواری آلودگی دارد این در حالی است که که کشورهای توسعه یافته دنیا این سیستم از موتورسیکلت ها را استفاده نمی کنند و از موتورسیکلت های برقی  و موتورهایی که آلودگی نداشته و خیلی محاسن دیگری دارند استفاده می‌گردد.

وی بیان داشت: صنعت ما نیز باید به این سمت و سو بیاید ولی الان ده درصد اقدامات جهت برقی شدن و استفاده از موتورسیکلت های پاک در حال به جریان افتادن می باشد وهنوز ۹۰ درصد جای کار و اقدام دارد تا این ناوگان موتورسیکلت نیز پاک و از حالت آلایندگی دربیاید.

سردار حمیدی افزود: باید مکانیزم مرقوم به صرفه بودن خرید این موتورسیکلت های برقی  و تبدیل به احسن شدن  فرایند واگذاری به شهروندان فراهم گردد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز