گزارش ایلنا از جلسه امروز شورای شهر تهران؛
از تذکر به شن چالههای منطقه ۱۸ تا عدم واریز درآمدهای حاصل از عوارض ایمنی ساختمانها به حساب آتشنشانی
عضو شورای شهر تهران از عدم واریز درآمدهای حاصل از عوارض ایمنی ساختمانها به حساب آتشنشانی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران چند تذکر از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد.
مهدی پیرهادی تذکر خود را به بازدیدی که از منطقه ۱۸ شهرداری تهران داشت اختصاص داد و با اشاره به مشکلات این منطقه گفت: بازنگری در طرح تفضیلی (بافت های فرسوده محله)، وجود سطل زباله های فرسوده و قدیمی، آسفالت نامناسب، رسیدگی به طرح عقب نشینی املاک، مشکل روشنایی در بوستان های محلات، مشکلات زیباسازی سطح شهری در محلات، عدم ترمیم و اصلاح نهر آبهای موجود، از مشکلات این منطقه است.
وی با اشاره به مشکلات درمانگاه معلم در محله فردوس گفت: این درمانگاه ۶۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و این پروژه با تغییر کاربری ساختمان سابق کاوشکده معلم در حال احداث است که پروژه به دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی جهت ادامه اجرای پروژه متوقف شده است.
پیرهادی ادامه داد: در جنب این بوستان نیز چند سازه اسکلت بتنی متعلق به بانک شهر است که بیش از ١٠ سال نیمه ساخته رها شده است.
پیرهادی، وجود شن چاله مجاور رودخانه کن را از دیگر موارد مورد توجه در منطقه ۱۸ عنوان کرد و افزود: منطقه ای به وسعت ۲۹۱ هکتار در موقعیت مابین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح، غرب بزرگراه شهید بروجردی، شمال بزرگراه آزادگان به دلیل فعالیت استحصال معادن شن و ماسه تبدیل به شن چاله ای به عمق متغیر بین ٥٠ تا ٩٠ متری شده است.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: خطرات ناشی از گودبرداری عمیق پایدارسازی نشده برای محدوده مسکونی غرب گود موردنظر (که فاصله ای کمتر از ١٥ متر با گود دارند)، خطرات ناشی از گودبرداری عمیق پایدارسازی نشده در ضلع جنوبی گود موردنظر برای باند کندروی بزرگراه شهید بروجردی و پل های تقاطعی بزرگراه با رودخانه کن، مشهود است.
پیرهادی افزود: بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی کودکان حکیم در این منطقه اتمام یافته که متاسفانه جهت استفاده مردم هنوز افتتاح نشده لذا از وزیر محترم بهداشت تقاضا دارم در اسرع وقت نسبت به افتتاح آن اقدام نمایند.
جعفر بندی شربیانی تذکر خود را درباره توجه بیشتر شهرداری تهران به مشکلات شهرسازی، وجود بافت فرسوده و ریزدانه، ساماندهی پادگان نیروی هوایی و فقر سرانه های خدماتی و رفاهی منطقه ۱۳ مطرح کرد و گفت: منطقه 13 دارای بافت ریزدانه و ناکارآمد شهری است. ما به عنوان مدیریت شهری باید روند نوسازی و بازآفرینی بافت اینگونه مناطق را تسهیل کنیم.
این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: علاوه بر چالشهای بودجود آمده برای ساکنین و عدم تعیین تکلیف وضعیت پادگان نیروی هوایی و صنایع جنگ افزارسازی ساصد، کمبود سرانه های خدماتی و رفاهی مطلوب در این منطقه محسوس است.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: با توجه به رویکرد انقلابی شورای ششم انتظار می رود معاونت محترم شهرسازی و معماری شهرداری تهران با حضور پررنگ تر در مناطق و نواحی شهر تهران نسبت به تصمیم سازی و تصمیم گیری با مشارکت مردمی به رفع چالش های اجرایی با هدف ارائه خدمت مناسبتر به شهروندان اقدامات لازم را انجام دهد.
او پیشنهاد داد تا بسته های تشویقی ویژه بازآفرینی بافت های ناکارآمد منطقه با هدف تسریع در نوسازی بافت و فعال کردن دفاتر توسعه محله ای در امر تسهیلگری و اصلاح پهنه بندی محور خیابان دماوند و بازارچه شهرستانی با اخذ نظرات کسبه و مردم محلی برای این منطقه در دستور قرار گیرد.
شربیانی تاکید کرد: تدقیق محدوده حریم امنیتی پادگان نیروی هوایی با هدف رفع محدودیت برای 200 ملک بجا مانده در شمال شرقی طرح مذکور و پیگیری تفاهم نامه پیرامون ساماندهی بافت بلافصل صنایع جنگ افزارسازی ساصد ضروری است.
او گفت: ساماندهی محیطی پادگان نیروی هوایی و صنایع جنگ افزارسازی ساصد با رویکرد حفاظت در جهت تامین سرانه خدمات هفتگانه بصورت منطقهای و فرا منطقهای و در نهایت جلوگیری از ابلاغ بخشنامه های متعدد و متنوع در زمینه ضوابط و مقررارت شهرسازی و عوارض ساختمانی از دیگر اقدامات مورد نیاز برای کاهش مشکلات شهرسازی در منطقه ۱۳ است.
تذکر مهدی بابایی در دو بخش مطرح شد. او نخست به حوادث ناگوار در بوستان ها و فضاهای عمومی تهران اشاره کرد و گفت: همانطور که مستحضر هستید متاسفانه در سال های اخیر شاهد حوادث تلخ و ناگوار بسیاری در بوستان ها و فضاهای عمومی تهران بوده ایم که خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری برجا گذاشته است.
او ادامه داد: در خصوص رخداد حوادثی از این دست عمده ترین چالش هایی که در حال حاضر می توان به آن اشاره نمود نارسایی در آگاهی و ضعف مدیریتی و عدم تخصیص بودجه کافی برای دستیابی به اهداف مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، وجود مراکز متعدد تصمیم گیری و فقدان هماهنگی در ساختار مدیریتی موجود، فقدان روشی کارآمد جهت نظارت منطقی بر نحوۀ عملکرد پیمانکاران و مهم تر از همه ضعف در بازرسی ها و پایش های ادواری از وضعیت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، در سطح شهر تهران است که همواره تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای مدیریت شهری به دنبال داشته است.
بابایی ادامه داد: مطابق مفاد مندرج در برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری به عنوان مسئول اصلی حفظ ایمنی در فضاهای عمومی شهر موظف است به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی تردد شهروندان در فضاهای عمومی، ساختار مدیریت ایمنی، بحران و HSE شهر تهران را بازنگری و شیوه نامه نظام مدیریت و بازرسی و نظارت بر عملکرد و فعالیت کلیه پیمانکاران را با هدف پیشگیری و کاهش حوادث تدوین نماید.
عضو شورای تهران تاکید کرد: متاسفانه علیرغم پیگیری های متعدد و برگزاری جلسات بسیار با حوزه های مربوطه، این مهم همچنان مقفول مانده است.
بابایی تذکر دوم خود را درخصوص عدم واریز درآمدهای حاصل از عوارض ایمنی ساختمان ها به حساب سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مطرح کرد و گفت: به استناد بند «ج» ذیل ردیف «3» تبصره یکم بودجه مصوب سال 1400 شهرداری تهران صد در صد درآمدهای حاصل از عوارض ایمنی ساختمان ها موضوع مصوبه «مجوز محاسبه اخذ عوارض ایمنی ساختمان ها در شهرداری تهران» -ابلاغی به شماره 160/1711/22015 به تاریخ 1391.10.30و اصلاحات بعدی آن با عنوان «عوارض آتش نشانی ساختمان ها در هنگام صدور پروانه» به شماره ردیف «110211»، پس از واریز به حساب تمرکز درآمد اختصاصی، می بایست بدون هر گونه دخل و تصرف و مسدودی در خزانه شهرداری صد در صد تخصیص یافته محسوب شده و به حساب سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی واریز شود.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با توجه به گزارش های واصله، علیرغم تاکید این مهم در مصوبات شورا و تبصره های بودجه مصوب سال های اخیر و سال 1400 شهرداری تهران، از تاریخ 1400.07.12تا کنون با استناد به مصوبه یکصد و شصت و چهارمین جلسه کارگروه سیستم جامع مالی به منظور شناسایی درآمدهای شهرداری تهران عوارض موصوف به عنوان درآمد مناطق شناسایی و به حساب خزانه واریز شده است و مبالغ وصولی، به حساب سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی واریز نگردیده است.
بابایی گفت: با عنایت به اینکه عملکرد شهرداری تهران در تعارض با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است اینجانب ضمن تذکر به معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران مبنی بر تکمیل فرآیند مذکور و واریز وجوه به حساب آن سازمان تاکید مینمایم کلیه مبالغ وصولی که تاکنون به حساب سازمان واریز نشده است وفق مصوبات شورا در اسرع وقت واریز و از خسارات وارده به دلیل تاخیر در پرداخت های قراردادهای منعقده و اختلال در روند خدمات رسانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی جلوگیری به عمل آید.
ناصر امانی نیز تذکر خود را در دو بخش مطرح کرد. او تذکر نخست خود را به گزارش بازدید از محله هرندی اختصاص داد و گفت: در آن گزارش نظر مردم را مطرح کردم و هیچ قضاوتی نداشتم. مطلبی که درخصوص آن.جی.او ها از قول مردم گفتم ناظر بر گزارش نتیجه اقدامات آنها و در راستای شفافیت بود و مطلبی مبنی بر بیرون رفتن آنها از محله هرندی از سوی خود نگفتم.
او ادامه داد: من به عنوان نماینده مردم ناچار بودم نظر آنها را بگویم..دوستان در تشکل ها کاری کنند که دیدگاه مردم اصلاح شود.
امانی تذکر دوم خود را به سازمان ورزش اختصاص داد و گفت: هزار نفر پرسنل دارد که ۶۰۰ نفر کار نگهبانی و ۴۰۰ نفر ناجی غریق هستند. قرار داد این افراد در سال ۹۶ به دو شرکت امین حافظ و جهان گستر سبز واگذار می شود. این پرسنل نسبت به پرسنل همتراز خود ۵ میلیون تومان اختلاف حقوق دارند و از هیچگونه مزایایی برخوردار نیستند. فیش حقوقی هم به آنها داده نمی شود. اینها هزار نفر انسان هستند که در مجموعه زحمت می کشند و نمی توانیم نسبت به مشکلات آنها بی تفاوت باشیم. باید مشکل این هزار نفر بررسی شود و پاسخ قانع به آن بدهند.