رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران:
سازمانهای بیمهگذار خدمات مناسب اختلالات گفتار درمانی را فراهم کنند
رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت: سازمانهای بیمه گذار خدمات مناسب برای اختلالات گفتار درمانی را فراهم کنند.
به گزارش ایلنا به نقل از سازمان بیمه سلامت ایران، «علی قربانی»، رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت: درباره گفتار و زبان، دوره رشد از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا رشد گفتار و زبان علاوه بر اینکه بر جنبه های فیزیولوژیک و عصب شناختی استوار است، ناشی از مسائل محیطی نیز می باشد.
وی افزود: محرک های مناسب محیطی و رفتار سالم با آنها، تکامل گفتار و زبان را تضمین میکند، ۲ سال اول زندگی از دوره های مهم گفتار است، زیرا نشانه های اساسی گفتار در این دوره پی ریزی میشود و سپس تا ۵ سالگی از اهمیت ویژه برخوردار است.
رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران تصریح کرد: تا دوره پنج سالگی تکامل نسبی زبان روی می دهد، فراگیری زبان در کودکان تاثیر بسزایی در آینده آنها دارد، در آینده تحصیلی ،روابط اجتماعی، در بزرگ سالی برای اشتغال و بسیاری از فعالیتهای دیگر اهمیت ویژه دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: افراد مبتلا همچون سایر افراد از حقوق خاصی باید برخوردار باشند، حق امنیت اجتماعی، حق ارتباط و حق بیان مسائل مختلفی که در دوران زندگی مورد نیاز است.
قربانی گفت: تامین حقوق آنها از جمله حقوق دسترسی به درمان به ویژه گفتار درمانی و خدماتی که به بهبود گفتار آنها کمک کند، از حقوق آنهاست. سازمان های تامین کننده یا حمایت کننده حقوق افراد از دولت گرفته، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، نظام پزشکی و ارگان های دست اندرکار همه مسئول هستند که این خدمات را ارائه کنند.
وی اظهار داشت: نظام بیمه ای در این خصوص جایگاه ویژه ای دارد، می تواند به عنوان نظام نقش آفرین بیشترین کمک را کند، مشکلات اقتصادی، مشکلات تأمین هزینه و بخشی نیز آگاهی داشتن از اینکه چه رشته هایی چه خدماتی میدهند از مشکلات فعلی مردم است.
رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران افزود: در خصوص مسائل اقتصادی، بیمه می تواند کمک موثری کند، اگر کودکان زیر پنج سال از خدمات بیمهای مناسب و کامل برخوردار باشند، طوری که تمام هزینه درمان را بیمه تقبل کند، صرفه جویی در آینده به وجود خواهد آمد، چه بسا خدمات مناسب و به موقع در زیر پنج سالگی موجب شود که بزرگسالی سالم و خوبی داشته باشند و از خدمات پس از آن بی نیاز شوند.
وی گفت: رسانه ها در این خصوص نقش مهمی دارند، اطلاع رسانی به مردم و اینکه چگونه و چطور به مراکز درمانی و به چه افرادی مراجعه کنند از وظایف رسانههاست، از رسانه ملی گرفته تا مجلات و روزنامهها که به مردم آگاهی دهند، هرگاه نقص گفتاری یا اشکال گفتاری به وجود آید، نخست باید به درمانگران گفتار، زبان و یا آسیب شناسان گفتار و زبان مراجعه کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بسیار اتفاق میافتد که خانواده به دلیل مسائل اقتصادی و یا علت ناآگاهی تعلل می کنند و پس از مدتی برای درمان مراجعه می کند، در چنین شرایطی مشکل مزمن شده و درمان تاثیر اولیه را ندارد؛ هرچند که در همه سنین دوره خدمات گفتار درمانی میتواند راهگشا باشد، ولی کار بیشتر و تاثیر کمتر در دوره مزمن حتما روی می دهد، بنابر این توصیه ما این است که علاوه بر آگاهی رسانی به مردم از نقش بیمهای مناسب استفاده کنیم که تاکید میکنم خدمات بیمهای برای دوران رشد و خدمات بیمهای برای اختلالات اکتسابی پس از دوران رشد از اهمیت ویژه برخوردار است و کمک می کند در دورههای حاد اختلالات از جمله سکته و آسیب های مغزی کاهش پیدا کند.