ضرورت آموزش دانشهای مهارتی در آموزش و پرورش
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: برگزاری جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری، باید در محصول نهایی یعنی دانش آموزان و تغییر شیوه فکر کردن و سبک یادگیری آنها مؤثر باشد.
به گزارش ایلنا، علیرضا کمرئی در مراسم افتتاحیه مرحله کشوری پنجمین جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری که به میزبانی استان خراسان رضوی برگزار شد؛ با بیان این که ۶۹تیم برگزیده از سراسر کشور در مرحله کشوری پنجمین جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری حضور دارند، اظهار کرد: همکاران شرکت کننده در این جشنواره علاوه بر مشارکت در یک رقابت سالم علمی با هدف به نمایش گذاشتن توانمندیهای حرفهای خود، در راستای کیفیت بخشی به فرآیندهای یاددهی و یادگیری و ترویج روشهای خلاقانه در حیطه آموزش گام بر میدارند.
وی با بیان این که امیدواریم برگزاری این جشنواره کمک کند تا حرفهایتر عمل کنیم و اثربخشی فعالیتهای خویش را افزایش دهیم، تصریح کرد: حرفهای عمل کردن، بهرهوری و اثربخشی کار معلم را افزایش میدهد، برگزاری این جشنوارهها به معلمان کمک میکند ضمن خود آگاهی در مورد توان حرفهای خود آن را نقد و بهبود ببخشند، بهبود توان حرفهای معلمی نیز عاملی برای بهبود کیفیت اثربخشی یادگیری دانش آموزان به شمار میرود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: کیفیت بخشی به فرآیند یادگیری، آشنایی با روشهای نوین تدریس و شناسایی و ترویج روشهای خلاقانه از اهداف برگزاری این جشنواره است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این که نوآوری پیوند نزدیکی با خلاقیت و فناوری دارد، بیان کرد: خلاقیت امری ذهنی است و وقتی به محصول تبدیل میشود نوآوری متولد میشود، لذا ابتدا باید معلمهایی داشته باشیم که از هنر خلاقیتهای ذهنی در عرصههای مختلف بهرهمند باشند.
کمرئی افزود: معلم ابتدا باید یادگیرنده خوبی باشد، نسبت به جمعآوری و طبقهبندی علمی اطلاعات همت کند، تا خلاقیت ذهنی داشته باشد و یادگیری خوبی ایجاد کند.
وی با بیان این که تلاش ما بهبود فرآیند هاست که آن تنها بخشی از نوآوری است، گفت: ما موظفیم دانشهای مهارتی را آموزش دهیم دانشهایی که ثبات در یادگیری ایجاد میکنند. لذا باید به دنبال روشهای برویم که این دانشهای را توسعه دهد تا دانش آموزان در یادگیری پایدار وارد شوند و مهارت یادگیری را بیاموزند، روشهایی که مبتنی بر مهارت و درگیری یادگیرنده در فرایند آموزش هستند.
وی با بیان این که دانشآموزان باید پرسشگر باشند و یادگیری عمیق داشته باشند و ایدههای نوآورانه تولید کنند، گفت: برگزاری این گونه جشنوارهها باید در محصول نهایی یعنی دانش آموزان و تغییر شیوه فکر کردن و سبک یادگیری آنها مؤثر باشد، باید کیفیت یادگیری دانش آموزان را از طریق برگزاری این گونه جشنوارهها را افزایش دهیم.