خبرگزاری کار ایران

استفاده از الکل صنعتی برای ضدعفونی باعث مسمومیت شدید می‌شود

استفاده از الکل صنعتی برای ضدعفونی باعث مسمومیت شدید می‌شود
کد خبر : ۱۱۵۰۸۲۰

پرستار کارشناس مسمومیت و رئیس اداره آموزش همگانی اورژانس کشور با تشریح انواع مسمومیت ها و روشهای مراقبت از افراد دچار مسمومیت گفت: در ایام کرونا استفاده از الکل برای ضدعفونی افزایش یافته است. حتما برای ضد عفونی باید از الکل اتانول استفاده شود. زیرا استفاده از الکل های صنعتی برای ضدعفونی باعث مسمومیت شدید می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان نظام پرستاری، «محسن حسن زاده»، پرستار کارشناس مسمومیت افزود: مسمومیت نوعی از اختلالات بدن است که بر اثر جذب ماده‌ای بیگانه که به آن «سَم» گفته می‌شود بروز می‌کند. این ماده به صورت گاز، بخار، دور یا گرد و غبار از راه‌های استنشاق یا مواد خوراکی یا آشامیدنی از طریق دستگاه گوارشی یا تماس پوستی (از طریق انتشار از اپیدرم پوست یا عبور از زخم یا سوختگی)، تزریق در خون بروز پیدا می‌کند و انواع حاد و مزمن دارد.

این کارشناس پرستاری گفت: هر ماده خارجی که وارد بدن انسان شود و در فرایندهای فیزولوژیکی اختلال ایجاد کند؛ به عنوان سم شناخته می‌شود و باعث مسمومیت در افراد می‌شود.

رئیس اداره آموزش‌های همگانی اورژانس کشور ادامه داد: مسمومیت و ورود سم به بدن از طریق خوردن غذای فاسد، نوشیدن، تزریق و گزش توسط حشرات و حیوانات موذی و جذب از طریق پوست انتقال می‌یابد.

وی گفت: افراد به چهار روش دچار مسمومیت می‌شوند؛ از جمله آن‌ها؛ مسمومیت از طریق مواد خوراکی است که از طریق سیستم گوارشی جذب بدن می‌شود، همچنین استنشاق از طریق دهان و بینی می‌تواند باعث ورود گاز co یا مواد سمی به ریه‌ها شده و مسمومیت ایجاد کند. تزریق با سرنگ آلوده یا گزیده شدن توسط مار و حشرات، جذب مواد شیمایی یا سمی از طریق پوست را باعث می‌شود.

حسن زاده افزود: اگر فردی دچار مسمومیت شده باشد در ابتدا باید متوجه بشویم دچار چه نوع مسمومیتی شده است تا اقدامات مربوط به بهبودی را انجام دهیم.

رئیس اداره آموزش‌های همگانی اورژانس کشور ادامه داد: در اقدام اولیه افراد باید به وضعیت صحنه دقت کنند و توجه داشته باشند که مکان مسمومیت بدون خطر باشد و بعد به محیط اطراف توجه کنند که این مسمومیت از چه طریقی برای فرد ایجاد شده است؛ ممکن است با مشاهده پوسته‌های قرص، وجود بو و… علت مسمومیت را فهمید.

کارشناس پرستاری گفت: در مسمومیت خوراکی اگر زمان زیادی از ورود مواد خوراکی آلوده به بدن نگذشته باشد، می‌توانیم با القای استفراغ مصنوعی به عنوان روش درمانی استفاده کنیم. در این روش می‌توانیم قبل از اینکه سم وارد سیستم گوارشی بدن شود آن را خارج کنیم.

حسن زاده ادامه داد: البته در روش استفراغ باید توجه داشته باشیم اگر نفت، اسید و مواد مشابه وارد بدن شده است به هیچ وجه از روش القای استفراغ استفاده نکیم زیرا باعث آسیب بیشتر می‌شود.

رئیس اداره آموزش‌های همگانی اورژانس کشور بیان کرد: در مسمومیت استنشاقی مهمترین اقدام بعد از اینکه از ایمنی مکان مطمئن شدیم خروج فرد مسموم شده به بیرون و برقراری تهویه است.

وی گفت: زمانی که فرد با نیش حشرات، گزیدن مار و تزریق سرنگ دچار مسمومیت می‌شود نباید به هیچ وجه قسمتی از بدن که دچار آسیب مسمومیت است شکافته یا مکیده شود در این مواقع قسمتی از بدن که آلوده است را بدون حرکت نگه می‌داریم تا باعث افزایش یا جذب نشود.

حسن زاده ادامه داد: نوع دیگر مسمومیت، مسمومیت به صورت جذب است ممکن است فرد پوست بدنش با مواد شیمیایی یا اسیدی در تماس باشد و از طریق جذب پوست دچار آسیب شود در این هنگام لازم است فرد ابتدا مواد آلوده را با پنبه یا شانه پاک کرده و بعد شروع به شستن محل آلوده کند.

رئیس اداره آموزش‌های همگانی اورژانس کشور گفت: علائم مسمومیت بستگی به نوع مسمومیت متفاوت است؛ برای مثال در مسمومیت غذایی فرد دچار کبودی و تغییر رنگ در اطراف لب‌ها و دچار بوی نامطبوع دهان می‌شود. یا در مواقعی فرد بر اساس استشمام گاز مونوکسید کربن مسموم شده و دچار سر درد، حالت تهوع و… می‌شود.

حسن زاده ادامه داد: در چنین مواقعی که مسمومیت متفاوت است با شناخت علائم به بیمار کمک می‌کنیم. با اورژانس تماس می‌گیریم و اطلاعات کافی را برای بهبود هرچه بهتر در اختیار تیم درمانی اورژانس می‌گذاریم.

کارشناس پرستاری با اشاره به ورد فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی گفت: با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما هستیم و استفاده از وسایل گرمایشی افزایش پیدا می‌کند، باید نکات ایمنی را حتما رعایت و در این مورد دقت کنیم. در فصل سرما میزان مسمومیت افراد به خاطر استشمام گاز مونواکسید کربن زیاد است و هیچ وجه نباید از وسایل گرمایشی غیر استاندارد استفاده کنیم.

رئیس اداره آموزش‌های همگانی اورژانس کشور گفت: زمانی که به مسافرت می‌رویم برای انتخاب غذای سالم باید دقت زیادی داشته باشیم. حتما اگر از مواد کنسروی استفاده می‌کنیم به تاریخ و ظاهر بسته‌بندی توجه کنیم و در حد امکان ۲۰ دقیقه آن را بجوشانیم و به هیچ وجه به گیاهان سمی و قارچ‌ها دست نزنیم.

وی ادامه داد: در مواقع مسافرت در ماشین نخوابیم، زیرا امکان دارد محیط بسته باعث ایجاد بیماری و سرگیجه در افراد شود همچنین اگر در آپارتمان‌ها گل و گیاه سمی دارید از تماس آن به بدن خودداری کرده، آن را دسترس کودکان خارج کنید.

حسن زاده تصریح کرد: در دوران کرونا افزایش مسمومیت به طور چشمگیر نداشتیم؛ اما در این دوره برای ضد عفونی کردن دست‌ها و سطوح با الکل لازم است افراد دقت کنند که الکل به مواد خوراکی پاشیده نشود و حتما برای ضد عفونی از الکل اتانول استفاده شود. زیرا اگر از الکل‌های صنعتی استفاده کنند ممکن است به روش جذبی باعث مسمومیت شدید در افراد شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز