در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
رتبهبندی معلمان ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد/ انتقاد از تداوم بلاتکلیفی داراییهای آموزش و پرورش
سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره کمبود اعتبار برای رتبهبندی معلمان گفت: وزارت آموزش و پرورش کم املاک ندارد، این وزارت خانه مانند کشورهای آفریقایی میماند که روی ذخایر گنج خوابیدهاند، ولی گرسنه زندگی میکنند.
"احمد حسین فلاحی" سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم همدان و فامنین در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره اعتراض چند روز اخیر معلمان در پی وضعیت بد معیشتی و تعویق در رسیدگی به رتبهبندی گفت: رتبهبندی هم خواست فرهنگیان و هم مجلس بوده است، تا جایی که ما خودمان از دولت قبلی خواستیم که هرچه سریع لایحه رتبهبندی را به مجلس ارائه دهد.
وی بیان کرد: زمانی که دولتها تغییر میکنند، معمولا لایحههای دولت قبلی توسط دولت جدید پس گرفته میشود، از این رو ما برای اینکه چنین اتفاقی نیفتاد، کلیات لایحه رتبهبندی را در صحن مجلس تصویب کردیم زیرا ما خومان مصر بودیم که لایحه رتبهبندی زودتر تصویب شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره بودجه مورد نیاز رتبهبندی گفت: ما تمام بندهای لایحه رتبهبندی را مصوب کردیم، یک بند آن موضوع مالی بود که دولت قبل پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای این کار گذاشته بود در صورتی که حداقل هزینه مورد نیاز برای رتبهبندی ۳۰ هزار میلیارد یعنی شش برابر این رقم است.
فلاحی گفت: متاسفانه دولت قبلی منابع را در نظر نگرفته بود، بنابراین مقصر دولت جدید نیست، بلکه دولت قبلی است. اکنون ما تلاش میکنیم یک مسیر جدید ایجاد کنیم زیرا باید ۲۵ هزار میلیارد به این پول اضافه کنیم، وگرنه به لحاظ قانونی با آن مشکل داریم. باید برای رتبهبندی یک ردیف جدید ایجاد کنیم تا اجرایی شود.
این نماینده مجلس در واکنش به تجمع فرهنگیان در استانهای مختلف گفت: تجمع و تعطیلی کلاسهای درس راه این مساله نیست، ضمن اینکه من به فرهنگیان به خاطر فشار اقتصادی که در زندگی دارند، حق میدهم کما اینکه اقشار دیگر هم این مشکلات را دارند، اما دولت فعلی با وضعیت جدیدی رو به رو شده و با بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد بدهی مواجه است.
وی افزود: علاوه بر تلاشی که ما برای تامین معیشت فرهنگیان و مصوب شدن اجرای لایحه رتبهبندی داریم، بهتر است نیم نگاهی به فرهنگ ایثار که از قبل هم وجود داشته و معلمان از دوران دفاع مقدس تا الان به ما آموختهاند داشته باشیم. ما در کشوری هستیم که یک دولت انقلابی سرکار آمده و بدهی زیادی روی دستش گذاشتهاند، انگیزهاش هم این است که به فرهنگیان کمک کند.
سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا ما از دولت جدید میخواهیم که اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان را برای ما بیاورد، در دولت قبلی دو مرتبه درخواست این موضوع را داشتیم، اما برای ما اساسنامه را نیاوردند تا آن را اصلاح کنیم.
وی تاکید کرد: باید فرهنگیان در زمان اشتغال هم بتوانند از ظرفیت صندوق همانطور که در زمان بازنشستگی استفاده میکنند، برخوردار شوند. اما انشالله با سرمایههایی که صندوق دارد، بتوانیم یک بارقه امیدی در بخش اقتصادی فرهنگیان ایجاد کنیم.
فلاحی تاکید کرد: فرهنگیان آرامش خودشان را حفظ کنند. نگاهی که جامعه به این موضوع دارد این است که فرهنگیان معلم همه ما و همچنین دولت مردان و مجلسیان هستند.
این نماینده مجلس درباره انتخاب وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدواریم دولت هرچه سریعتر تکلیف وزارت خانهای که مسئولیت ۱۵ میلیون دانش آموز را به عهده دارد مشخص کند، تا الان هم دیر شده است. ما نیاز به یک وزیر داریم تاهمانطور که به بحث فرهنگی و تربیتی نگاه میکند یک نیم نگاهی هم به مباحث اقتصادی آموزش و پرورش از جمله رتبهبندی، املاک بیسند و سرگردان آموزش و پرورش و مدیریت اقتصادی این وزارتخانه داشته باشد.
وی بیان کرد: اخیرا رییس مجلس با ۵.۶ نفر از وزرای ادوار نشستی برگزار کردند، اما همه وزرا در زمینه املاک و اقتصادی کم کاری کرده بودند و هنوز بسیاری از املاک آموزش و پرورش تعیین تکلیف نشدهاند.
سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش کم املاک ندارد، این وزارتخانه مانند کشورهای آفریقایی میماند که روی ذخائر گنج خوابیدهاند، ولی گرسنه زندگی میکنند. میتوان آموزش و پرورش را با همین داراییهای خودش مدیریت کرده و مشکلاتش را حل کرد.