خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد؛

آیین نامه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش ‎و ‎پرورش استثنایی استان‌‎ها نهایی شد

آیین نامه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش ‎و ‎پرورش استثنایی استان‌‎ها نهایی شد
کد خبر : ۱۱۱۶۵۳۶

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین آیین نامه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش ‎و‎پرورش استثنایی استان‎‌ها به تایید نهایی رسید.

به گزارش ایلنا، یکی از مهم ‎ترین مأموریت‌‎های آموزش ‎و‎پرورش فراهم کردن فرصت‎‌های برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم است که در اسناد بالادستی از جمله؛ سند تحول بنیادین آموزش ‎و‎ پرورش بر آن تأکید شده است.

از آن‎جا که هدف از آموزش ‎و ‎پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی، فراهم آوردن فرصت ‎های مناسب و امکانات آموزشی جهت استفاده حداکثری آنان از توانایی ‎های شناختی، حسی، جسمی، رفتاری و اجتماعی می‌‎باشد وعدم توجه به تعلیم و تربیت آنان موجب زیان‎‌های اجتماعی و اقتصادی برای جامعه خواهد شد، همکاری همه ارکان تعلیم و تربیت برای دسترسی به آموزش ‎ و پرورش باکیفیت ضروری به نظر می‎ رسد.

بدیهی است این هم‎ افزایی، پوشش تحصیلی حداکثری، ارائه خدمات مناسب و کافی به تمامی افراد واجد شرایط تحصیل در مدارس استثنایی و تلفیقی فراگیر و پاسخگویی به نیازهای کودکان و دانش ‎آموزان استثنایی را در پی خواهد داشت. به همین منظور در سطح ستاد، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و اساسنامه سازمان، شورای سازمان آموزش وپرورش استثنایی که یکی از ارکان مهم سازمان و ریاست آن بر عهده مقام عالی وزارت می‎ باشد، به صورت مستمر تشکیل و برنامه‌ها و مسائل مربوط به کودکان و دانش ‎آموزان استثنایی مورد بحث و بررسی و راهکارهای مناسب اتخاذ می‎‌شود.

به منظور تسری این امر به استان‎‌ها و مناطق و با استناد به مصوبه سی وسومین جلسه شورای سازمان آموزش‎ و‎پرورش استثنایی، مورخ ۱۴۰۰/۴/۸ «شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش ‎و‎پرورش استثنایی» در سطح استان‎ و شهرستان/ منطقه تشکیل می‎‌شود، تا بخشی از خلاء ناشی ازعدم وجود ساختار سازمانی آموزش و استثنایی، در ادارات آموزش و پرورش سطح شهرستان‎‌ها و مناطق جبران و در چارچوب قوانین و مقررات این سازمان و برای حل مسائل، تصمیمات مناسب اتخاذ نماید.

این شورا با هدف ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های مرتبط با آموزش‎ و‎پرورش استثنایی تشکیل می‌‎شود. امید است این امر، ضمن تسهیل فرایند اجتماعی شدن آموزش ‎و‎پرورش استثنایی، امکان دستیابی به اهداف و مأموریت ‎های آموزش ‎و ‎پرورش را در ابعاد گوناگون، بیش از پیش فراهم سازد.

با توجه به اهمیت و ویژگی‎‌های تعلیم و تربیت کودکان و دانش‎ آموزان استثنایی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر اساس مصوبه مورخ ۱۳۶۹/۹/۲۱ مجلس شورای اسلامی، تشکیل و به طبع آن، ادارات آموزش و پرورش استثنایی در مراکز استان‎‌ها تشکیل گردید.

با توجه به این نکته که اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فقط یک اداره در سطح مرکز استان است و نیازمند مشارکت تمامی بخش ‎های اداره کل و بخش ‎های برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش ‎آموزان با نیازهای ویژه در راستای ارتقا کیفیت و گسترش عدالت آموزشی، تشکیل شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان، لازم و ضروری است.

همچنین ساختار ادارات آموزش و پرورش استثنایی در سطح شهرستان‎‌ها و مناطق تعریف نشده و این امر، گسستگی بین ستاد، استان و مناطق وعدم پیگیری برخی از تصمیمات و سیاست‌ها را منجر می‌گردد. بنابرین ضرورت دارد متناظر با شورای استانی، با مشارکت فعال ادارات آموزش و پرورش شهرستان‎ / منطقه و سایر دستگاه ‎های مرتبط، شورایی تشکیل شود تا زمینه گسترش اقدامات حمایتی و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، توان‎بخشی، پرورشی و تربیت بدنی قابل ارائه به کودکان و دانش ‎آموزان با نیازهای ویژه از این رهگذر میسر گردد.

اهداف شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش ‎و‎پرورش استثنایی استان ‎ها شامل بهره‎ گیری از ظرفیت ‎های مؤثر درون و برون سازمانی در راستای اجرای بهینه برنامه ‎های آموزش‎ و‎پرورش استثنایی، فراهم‌سازی زمینه مشارکت یکپارچه، نظام‎‌مند و شفاف تمام ارکان وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های دولتی در فرایند توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش استثنایی، کاهش تمرکز و حل چالش ‎ها و مشکلات آموزش و پرورش استثنایی با به رهگیری از ظرفیت تشکیلات اداری در سطح ادارات کل و مناطق آموزشی، بدون گسترش ساختار اداری کشور، کاهش فاصله صف و ستاد در هماهنگی و اجرای سیاست‌گذاری مسائل مربوط به آموزش ‎و‎پرورش استثنایی، تلاش جهت ایجاد شبکه ارتباطی مؤثر و مناسب از سطح منطقه تا ستاد استانی و کشوری و بهره ‎گیری از ظرفیت ادارات آموزش ‎و‎ پرورش تمامی مناطق کشور و تلاش در جهت ایجاد فرهنگ سازمانی یکپارچه و شفاف است.

به منظور ایجاد هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش‎ و‎پرورش استثنایی، شورایی در سطح استان تشکیل می‎ شود. اعضای ثابت شامل مدیرکل آموزش ‎و‎پرورش استان (رئیس شورا)، رئیس اداره آموزش‎ و‎پرورش استثنایی استان (دبیر شورا)، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز، معاون پژوهش، برنامه ‎ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش‎ و‎پرورش، معاون آموزش ابتدایی اداره ‎کل آموزش ‎و‎پرورش، معاون آموزش متوسطه اداره‎ کل آموزش ‎و‎پرورش، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره‎ کل آموزش‎ و‎پرورش، معاون پرورشی اداره‎ کل آموزش ‎و ‎پرورش، رئیس اداره مشارکت ‎های مردمی اداره‎ کل آموزش ‎و‎پرورش، یک نفر صاحب‎ نظر در امور کودکان با نیازهای ویژه، رئیس انجمن اولیا و مربیان کودکان و نوجوانان مدارس استثنایی، یک نفر از مدیران مدارس استثنایی، رئیس مجلس دانش ‎آموزی استان و رئیس پردیس دانشگاه فرهنگیان استان است. هم چنین در صورت ضرورت و بر حسب موضوع از مسئولین سازمان‎ها و نهادهای مربوطه دعوت بعمل آید.

وظایف شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش ‎و‎پرورش استثنایی استان‎‌ها شامل احصاء چالش ‎ها، برنامه ‎ها و مسائل مربوط به آموزش‎ و‎پرورش استثنایی استان، بررسی و اتخاذ راهکارهای مناسب جهت حل مسائل، هدایت نظام‎‌مند امکانات مادی و معنوی جهت اجرای برنامه‎‌های آموزش ‎و‎ پرورش استثنایی و فعالیت ‎های آموزشی، مهارتی، توان‎بخشی، فرهنگی و اجتماعی، برنامه ریزی جهت شناسایی و جذب کودکان و دانش‎ آموزان با نیازهای ویژه ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل در راستای پوشش حداکثری آنان و ارائه خدمات لازم جهت مداخله بهنگام، برنامه ‎ریزی جهت استفاده از ظرفیت صدا و سیما، رسانه‎‌های محلی و سایر سازمان‎‌ها و دستگاه ‎ها جهت اصلاح نگرش عموم جامعه نسبت به کودکان و دانش‎ آموزان با نیاهای ویژه و معرفی توا‎نمندی‎‌های آنان، نظارت بر تشکیل و فعالیت شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش ‎و‎پرورش استثنایی شهرستان/ منطقه، اخذ گزارش جلسات شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش ‎و‎پرورش استثنایی شهرستان/منطقه و بررسی مصوبات و اقدامات، ارائه بازخورد و تقدیر از شوراهای فعال، مناسب‌سازی فضاهای تحت پوشش ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی جهت تسهیل بهره‎ مندی و دستیابی کودکان و دانش‎ آموزان با نیازهای ویژه از خدمات دستگاه‎‌های ذی ربط، مناسب‌سازی فضاهای پیرامون مدارس استثنایی، مراکز اختلالات یادگیری و مراکز مشاوره و هم چنین تعامل سازنده با سازمان‎‌ها و نهادهای درون و برون سازمانی در جهت بکارگیری از ظرفیت آن‎ ها، با تدوین تفاهم‎ نامه‎‌های مورد نیاز است.

هم چنین شورایی در سطح شهرستان / منطقه متناظر با شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استان تشکیل خواهد شد. اعضای آن شورا شامل رئیس اداره آموزش‎ و پرورش شهرستان یا منطقه (رئیس شورا)، یکی از مدیران مدارس استثنایی (دبیر شورا)، معاون پژوهش، برنامه ‎ریزی و توسعه منابع /مدیریت اداره آموزش‎ و‎پرورش، معاون آموزش ابتدایی/ مدیریت اداره آموزش ‎و‎پرورش، معاون آموزش متوسطه/ مدیریت اداره آموزش ‎و‎پرورش، معاون تربیت بدنی و سلامت/ مدیریت اداره آموزش ‎و‎ پرورش، معاون پرورشی /مدیریت اداره آموزش ‎و‎پرورش، کارشناس مسئول واحد مشارکت‎‌های مردمی/ مدیریت اداره آموزش‎ و‎پرورش، یک نفر صاحب نظر در امور کودکان با نیازهای ویژه، نماینده مدیران مدارس پذیرا، نماینده مدیران مدارس پشتیبان، نماینده مدیران مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، یک نفر از افراد با نیازهای ویژه موفق و یک نفر از مدیران مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی استثنایی است. هم چنین در صورت ضرورت و بر حسب موضوع از سازمان‎‌ها و نهادهای مربوط دعوت بعمل آید.

وظایف این شورا نیز شامل احصاء چالش‌ها، برنامه‎‌ها و مسائل مربوط به آموزش ‎و‎پرورش استثنایی شهرستان یا منطقه، بررسی و اتخاذ راهکارهای مناسب، بسیج امکانات مادی و معنوی جهت اجرای تمامی برنامه‌‎های آموزش ‎و‎پرورش استثنایی، تأمین امکانات مورد نیاز فعالیت‌‎‌های آموزش، مهارتی، توان‎بخشی، فرهنگی و اجتماعی و مناسب سازی فضاهای تحت پوشش جهت تسهیل بهره ‎مندی و دستیابی کودکان و دانش ‎آموزان با نیازهای ویژه از خدمات دستگاه‎‌های ذی ربط است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز