رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد؛
آیین نامه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استانها نهایی شد
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین آیین نامه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش وپرورش استثنایی استانها به تایید نهایی رسید.
به گزارش ایلنا، یکی از مهم ترین مأموریتهای آموزش وپرورش فراهم کردن فرصتهای برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم است که در اسناد بالادستی از جمله؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تأکید شده است.
از آنجا که هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی، فراهم آوردن فرصت های مناسب و امکانات آموزشی جهت استفاده حداکثری آنان از توانایی های شناختی، حسی، جسمی، رفتاری و اجتماعی میباشد وعدم توجه به تعلیم و تربیت آنان موجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه خواهد شد، همکاری همه ارکان تعلیم و تربیت برای دسترسی به آموزش و پرورش باکیفیت ضروری به نظر می رسد.
بدیهی است این هم افزایی، پوشش تحصیلی حداکثری، ارائه خدمات مناسب و کافی به تمامی افراد واجد شرایط تحصیل در مدارس استثنایی و تلفیقی فراگیر و پاسخگویی به نیازهای کودکان و دانش آموزان استثنایی را در پی خواهد داشت. به همین منظور در سطح ستاد، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و اساسنامه سازمان، شورای سازمان آموزش وپرورش استثنایی که یکی از ارکان مهم سازمان و ریاست آن بر عهده مقام عالی وزارت می باشد، به صورت مستمر تشکیل و برنامهها و مسائل مربوط به کودکان و دانش آموزان استثنایی مورد بحث و بررسی و راهکارهای مناسب اتخاذ میشود.
به منظور تسری این امر به استانها و مناطق و با استناد به مصوبه سی وسومین جلسه شورای سازمان آموزش وپرورش استثنایی، مورخ ۱۴۰۰/۴/۸ «شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش وپرورش استثنایی» در سطح استان و شهرستان/ منطقه تشکیل میشود، تا بخشی از خلاء ناشی ازعدم وجود ساختار سازمانی آموزش و استثنایی، در ادارات آموزش و پرورش سطح شهرستانها و مناطق جبران و در چارچوب قوانین و مقررات این سازمان و برای حل مسائل، تصمیمات مناسب اتخاذ نماید.
این شورا با هدف ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاههای مرتبط با آموزش وپرورش استثنایی تشکیل میشود. امید است این امر، ضمن تسهیل فرایند اجتماعی شدن آموزش وپرورش استثنایی، امکان دستیابی به اهداف و مأموریت های آموزش و پرورش را در ابعاد گوناگون، بیش از پیش فراهم سازد.
با توجه به اهمیت و ویژگیهای تعلیم و تربیت کودکان و دانش آموزان استثنایی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر اساس مصوبه مورخ ۱۳۶۹/۹/۲۱ مجلس شورای اسلامی، تشکیل و به طبع آن، ادارات آموزش و پرورش استثنایی در مراکز استانها تشکیل گردید.
با توجه به این نکته که اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فقط یک اداره در سطح مرکز استان است و نیازمند مشارکت تمامی بخش های اداره کل و بخش های برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای ارتقا کیفیت و گسترش عدالت آموزشی، تشکیل شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان، لازم و ضروری است.
همچنین ساختار ادارات آموزش و پرورش استثنایی در سطح شهرستانها و مناطق تعریف نشده و این امر، گسستگی بین ستاد، استان و مناطق وعدم پیگیری برخی از تصمیمات و سیاستها را منجر میگردد. بنابرین ضرورت دارد متناظر با شورای استانی، با مشارکت فعال ادارات آموزش و پرورش شهرستان / منطقه و سایر دستگاه های مرتبط، شورایی تشکیل شود تا زمینه گسترش اقدامات حمایتی و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی قابل ارائه به کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه از این رهگذر میسر گردد.
اهداف شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش وپرورش استثنایی استان ها شامل بهره گیری از ظرفیت های مؤثر درون و برون سازمانی در راستای اجرای بهینه برنامه های آموزش وپرورش استثنایی، فراهمسازی زمینه مشارکت یکپارچه، نظاممند و شفاف تمام ارکان وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههای دولتی در فرایند توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش استثنایی، کاهش تمرکز و حل چالش ها و مشکلات آموزش و پرورش استثنایی با به رهگیری از ظرفیت تشکیلات اداری در سطح ادارات کل و مناطق آموزشی، بدون گسترش ساختار اداری کشور، کاهش فاصله صف و ستاد در هماهنگی و اجرای سیاستگذاری مسائل مربوط به آموزش وپرورش استثنایی، تلاش جهت ایجاد شبکه ارتباطی مؤثر و مناسب از سطح منطقه تا ستاد استانی و کشوری و بهره گیری از ظرفیت ادارات آموزش و پرورش تمامی مناطق کشور و تلاش در جهت ایجاد فرهنگ سازمانی یکپارچه و شفاف است.
به منظور ایجاد هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش وپرورش استثنایی، شورایی در سطح استان تشکیل می شود. اعضای ثابت شامل مدیرکل آموزش وپرورش استان (رئیس شورا)، رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان (دبیر شورا)، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز، معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش وپرورش، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش وپرورش، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش، رئیس اداره مشارکت های مردمی اداره کل آموزش وپرورش، یک نفر صاحب نظر در امور کودکان با نیازهای ویژه، رئیس انجمن اولیا و مربیان کودکان و نوجوانان مدارس استثنایی، یک نفر از مدیران مدارس استثنایی، رئیس مجلس دانش آموزی استان و رئیس پردیس دانشگاه فرهنگیان استان است. هم چنین در صورت ضرورت و بر حسب موضوع از مسئولین سازمانها و نهادهای مربوطه دعوت بعمل آید.
وظایف شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش وپرورش استثنایی استانها شامل احصاء چالش ها، برنامه ها و مسائل مربوط به آموزش وپرورش استثنایی استان، بررسی و اتخاذ راهکارهای مناسب جهت حل مسائل، هدایت نظاممند امکانات مادی و معنوی جهت اجرای برنامههای آموزش و پرورش استثنایی و فعالیت های آموزشی، مهارتی، توانبخشی، فرهنگی و اجتماعی، برنامه ریزی جهت شناسایی و جذب کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل در راستای پوشش حداکثری آنان و ارائه خدمات لازم جهت مداخله بهنگام، برنامه ریزی جهت استفاده از ظرفیت صدا و سیما، رسانههای محلی و سایر سازمانها و دستگاه ها جهت اصلاح نگرش عموم جامعه نسبت به کودکان و دانش آموزان با نیاهای ویژه و معرفی توانمندیهای آنان، نظارت بر تشکیل و فعالیت شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش وپرورش استثنایی شهرستان/ منطقه، اخذ گزارش جلسات شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش وپرورش استثنایی شهرستان/منطقه و بررسی مصوبات و اقدامات، ارائه بازخورد و تقدیر از شوراهای فعال، مناسبسازی فضاهای تحت پوشش ادارات و سازمانهای دولتی و عمومی جهت تسهیل بهره مندی و دستیابی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه از خدمات دستگاههای ذی ربط، مناسبسازی فضاهای پیرامون مدارس استثنایی، مراکز اختلالات یادگیری و مراکز مشاوره و هم چنین تعامل سازنده با سازمانها و نهادهای درون و برون سازمانی در جهت بکارگیری از ظرفیت آن ها، با تدوین تفاهم نامههای مورد نیاز است.
هم چنین شورایی در سطح شهرستان / منطقه متناظر با شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استان تشکیل خواهد شد. اعضای آن شورا شامل رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه (رئیس شورا)، یکی از مدیران مدارس استثنایی (دبیر شورا)، معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع /مدیریت اداره آموزش وپرورش، معاون آموزش ابتدایی/ مدیریت اداره آموزش وپرورش، معاون آموزش متوسطه/ مدیریت اداره آموزش وپرورش، معاون تربیت بدنی و سلامت/ مدیریت اداره آموزش و پرورش، معاون پرورشی /مدیریت اداره آموزش وپرورش، کارشناس مسئول واحد مشارکتهای مردمی/ مدیریت اداره آموزش وپرورش، یک نفر صاحب نظر در امور کودکان با نیازهای ویژه، نماینده مدیران مدارس پذیرا، نماینده مدیران مدارس پشتیبان، نماینده مدیران مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، یک نفر از افراد با نیازهای ویژه موفق و یک نفر از مدیران مدارس دورههای مختلف تحصیلی استثنایی است. هم چنین در صورت ضرورت و بر حسب موضوع از سازمانها و نهادهای مربوط دعوت بعمل آید.
وظایف این شورا نیز شامل احصاء چالشها، برنامهها و مسائل مربوط به آموزش وپرورش استثنایی شهرستان یا منطقه، بررسی و اتخاذ راهکارهای مناسب، بسیج امکانات مادی و معنوی جهت اجرای تمامی برنامههای آموزش وپرورش استثنایی، تأمین امکانات مورد نیاز فعالیتهای آموزش، مهارتی، توانبخشی، فرهنگی و اجتماعی و مناسب سازی فضاهای تحت پوشش جهت تسهیل بهره مندی و دستیابی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه از خدمات دستگاههای ذی ربط است.