وزیر آموزش و پرورش:
کیفیت زندگی انسانها در گرو کیفیت تربیت است
وزیر آموزش و پرورش در آئین رونمایی از مجموعه ۳۱ جلدی «تاریخ تربیت معلم در ایران» با بیان این که پیشرفتهایی پایدار ترند که ریشه دارتر و اصیل ترند، گفت: نهاد تربیت معلم»، ریشهایترین بنیان شکل گیری همه تحولات بزرگ در درون یک جامعه است.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در آئین رونمایی از مجموعه ۳۱جلدی «تاریخ تربیت معلم در ایران» که در سالن آمفی تئاتر ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: اگر همه امور کشور طبقهبندی و اولویتبندی شوند در این طبقه بندی، نهاد «تربیت معلم» و جایگاه معلم در موقعیت و اولویت بالاتری قرار میگیرد. زیرا خانوادهها ارزشمندترین دارایی خود را به این نهاد میسپارند.
وی افزود: «تربیت معلم» جایگاه پرورش افرادی است که قرار است سرمایه جامعه باشند، آینده سرزمین را بسازند و توانمندیهای ملی کشور را افزایش دهند، بنابراین کیفیت تربیت این افراد، کیفیت زندگی انسانها را تعیین وآینده یک جامعه را شکل میدهند.
حاجی میرزایی، کیفیت زندگی افراد در آینده را منوط به کیفیت و چگونگی پرورش معلمان امروز، دانست و تصریح کرد: بر اساس جمعبندیهای نظری، کارآمدی و اثربخشی نهادهای یک جامعه به نظام یادگیری بستگی دارد، لذا کشور برای پیوستن به قافله پیشرفت و تمدن، به معلمانی باکیفیت نیاز دارد.
وی نهاد «تربیت معلم» را ریشهای ترین، بنیان شکل گیری تحولات بزرگ هر جامعه دانست و خاطرنشان کرد: امروز ما محصول دیروز ماست و فردای ما بیش از آن که تحت تأثیر سیاستمداران باشد، تحت تأثیر معلمان است. ریشهها را معلمان میسازند و آبیاری میکنند و سیاستمداران روی این درخت کار میکنند. زیرا توسعه و پیشرفت هر یک از جوامع، بدون «تربیت نیروی انسانی کارآمد»، امکانپذیر نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بناست جامعه اسلامی در مسیر «تمدنسازی نوین» قرار بگیرد، باید بتوانیم جلوهای از تربیت معلم را به دنیا معرفی کنیم.
وی پیشرفتهایی را پایدارتر دانست که ریشه دارتر و اصیل ترند و افزود: در مجموعه کارها، کاری پیچیدهتر از کار معلمان نیست زیرا مسئولیت آنها پرورش افرادی است که دائماً در حال تغییر است و در جامعهای میخواهد این کار را انجام دهد که دائم در حال گرگونی و پویایی است، علاوه بر آن، در این عرصه تنها معلم نیست که در تربیت انسانها مؤثر ست، بلکه سایر عوامل موجود در جامعه نیز در این موضوع دخیل هستند؛ بنابراین «معلم» کسی است که فهم درست و عمیقی از پویایی جامعه داشته باشد.
عضو کابینه تدبیر و امید اضافه کرد؛ معلم باید نقش خود را به خوبی ایفا کند و سایر نقشهای دیگر جامعه را نیز مدیریت کند.
وی اذعان کرد: دانشی که به امر تربیت انسانها اختصاص دارد، از حیث پیچیدگی و دشواری و خطیر بودن در صدر است، لذا معلم کسی است که توانایی و فهم این پویایی را داشته باشد لذا باید شایسته ترینهای هر جامعهای «معلمان» آن جامعه را تربیت کنند هر چه در این زمینه کاستی داشته باشیم به همان میزان خسارت خواهیم داد، به همین علت دانشگاه فرهنگیان، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: حضور در دانشگاه مزیّت نیست بلکه ایفای نقش تربیت است که مزیت دارد و چون تربیت این گوهر به دست دانشگاه سپرده شده است مهم است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: بالاترین ارزشهای یک جامعه، انسانهای جامعه هستند که باید پرورش پیدا کنند و این کار خطیر به دست معلمان امکان پذیراست، بنابراین باید شایستگیهایمان را در تحقق این چنین تربیتی به رخ دنیا بکشیم.
وی ادامه داد: اگر بناست جامعه اسلامی در مسیر «تمدنسازی نوین» قرار بگیرد باید بتوانیم جلوهای از تربیت معلم را به دنیا معرفی کنیم زمانی میتوانیم به دانشگاه فرهنگیان ببالیم که این هدف ارزشمند در آن صورت گیرد.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان این که افرادی که معلم پرورش میدهند باید از «بهترین» باشند، تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب نیز همواره به اهمیت این دانشگاه تأکید فرموده اند، زیرا «گوهر انسانیت»، توسط معلمان پرورش مییابد و این دانشگاه پرورش معلمان را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: در راستای گام دوم بیانیه انقلاب، باید «معلمانی پویا» تربیت کرد و در آن صورت است که میتوان به تربیت چنین معلمانی بالید و افتخار کرد.
وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: مسئولیتها از فردی به فرد دیگر منتقل میشود، مهم نیست فرد موفق شده یا خیر، بلکه آن چه مهم است، «ثبت تجربیات» است بنابراین در گزارشها باید به چرایی و چگونگی اقدامات پرداخته شود و این همان دانش نهفتهای است که به آن «دانش ذهنی» هم میگویند و با ثبت آن نباید اجازه بدهیم از بین برود لذا ثبت تاریخ تربیت معلم، کار بسیار ارزشمندی است.
وی ادامه داد: یک وجه این کار، «مستندسازی» است، اما مرحله بعد، «واکاوی، تجزیه و تحلیل و استخراج دانش درون این مستندات» است. ما معتقدیم نابترین و عمیقترین دانش، دانشی است که در درون همین تجربیات نهفته است؛ لذا در کنار این مجموعه ارزشمند، باید یک جلد نیز تحت عنوان برآیند فهم موجود از «یکصدسال کار تربیت معلم»، تهیه و به این مجموعه اضافه شود.
حاجی میرزایی گفت: جامعه متشکل از گذشتگان و امروزی هاست و امروزیها از روی دوش گذشتگان به تاریخ نگاه میکنند این موضوع باید واقعیت پیدا کند و زمانی واقعیت پیدا میکند که ما همه دانش گذشتگان را داشته باشیم پس اگر از نواقص و کاستیها بیخبر باشیم نمیتوانیم تصیمات صحیحی اتخاذ کنیم.
وی اضافه کرد: تهیه مجموعه «یکصدسال تاریخ تربیت معلم» استمرار چنین دانشی است که باید به آیندگان تحویل شود، لذا از همه دست اندرکاران که در این زمینه تلاش کردند، تشکر میکنم و مطمئنم انجام چنین اقداماتی، کارایی بیشتری دارد.
شایان ذکراست در پایان این مراسم، به صورت نمادین، از مؤلف کتاب یکی از استانها، به نمایندگی از مؤلفان همه استان، با حضور وزیر، تقدیر شد.
گفتنی است؛ به مناسبت یکصدمین سال تأسیس نهاد تربیت معلم، پژوهشی فراگیر در باب تاریخ سازمان اصلی، برنامهها و مراکز استانی این نهاد، صورت گرفته است.