خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

واکسن ایران و کوبا تاکنون به ۲ میلیون کوبایی تزریق شده است/ اتمام مطالعه‌ فاز یک تزریق روی کودکان ۳ تا ۱۸ سال

واکسن ایران و کوبا تاکنون به ۲ میلیون کوبایی تزریق شده است/ اتمام  مطالعه‌ فاز یک تزریق روی کودکان ۳ تا ۱۸ سال
کد خبر : ۱۱۰۶۰۸۸

عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: مطالعه‌ی کشور کوبا بر روی کودکان ۳ تا ۱۸ سال در حال انجام است که فاز یک آن به پایان رسیده و فاز دوم آن هم آغاز شده است.

«احسان مصطفوی» عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فرایند تایید یک واکسن گفت: مطالعات اولیه، یک سری تحقیقات در آزمایشگاه است و بعد از آن مطالعات بر روی حیوانات انجام می‌شود و در نهایت مطالعات بر روی انسان صورت می‌گیرد که سه فاز دارد و ما در حال حاضر در فاز سوم کارآزمایی بالینی هستیم که در این فاز، اثربخشی و عوارض واکسن مورد سنجش قرار می‌گیرد.

عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا ادامه داد: قابل ذکر است که فاز سوم این واکسن هم در ایران و هم در کشور کوبا در حال انجام است.

مصطفوی افزود: در ایران مطالعه از ۶ اردیبهشت ماه شروع شده و همه‌ی شهرهایی که در مطالعه‌ی ما وارد شدند، هر دو دز واکسن را دریافت کردند، برای دز سوم هم داوطلبان دو شهر یزد و زنجان آن را دریافت کردند.

وی ادامه داد: الان در مرحله‌ی پیگیری داوطلبان هستیم و پیش‌بینی این است که اوایل شهریور ماه گزارش اول فاز سوم در شهرهایی که دو دز را دریافت کردند، منتشر شود.

مصطفوی افزود: کشور کوبا حدودا یک ماه و نیم زودتر از ما مطالعه را شروع کرده است و نتایج مطالعه‌ی آنها گویای آن است که واکسن دو دز حدود ۶۵ درصد و تزریق سه دز حدود ۹۲ درصد کارایی دارد و در مورد بی‌خطری هم، واکسن ایمن به نظر می‌رسد. در عین حال به دلایلی نظیر تفاوت واریانت های ویروس در دو کشور، سطح بروز بیماری و تفاوت جمعیتی انتظار داریم اثربخشی ویروس در ایران متفاوت باشد.

وی گفت: مطالعه‌ی کشور کوبا بر روی کودکان ۳ تا ۱۸ سال در حال انجام است که فاز یک آن به پایان رسیده و فاز دوم آن هم آغاز شده است، اگر نتایج گویای این باشد که این واکسن بر روی کودکان هم موثر است، می‌تواند مورد تایید سازمان غذا و دارو ایران قرار گیرد تا برای کودکان هم این واکسن را استفاده کنیم.

عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا در پایان افزود: این واکسن تا به الان برای جمعیت بیش از دو میلیون نفر در کشور کوبا تزریق شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز