شهروند محوری مولفه مورد توجه بیمه سلامت در ارایه خدمات الکترونیکی
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، نسبت به مقوله شهروند محوری در ارایه خدمات الکترونیکی تاکید کرد.
به گزارش ایلنا، مهدی رضایی، گفت: سازمان بیمه سلامت ایران به بیمه شدگان در 5 صندوق کارکنان دولت، ایرانیان، روستاییان، سایراقشار و سلامت همگانی خدمات ارایه می کند.
وی درخصوص اقدامات سازمان بیمه سلامت در حذف دفترچه کاغذی افزود: یکی از عمده ترین کارکردهای دفترچههای کاغذی بیمه، شناسایی یا احراز هویت بیمه شده است که این خدمت در بستر الکترونیکی ارایه می شود، در حال حاضر شناسایی بیمه شده توسط زیرساختها در کل کشور در دو بخش خصوصی و دولتی در حوزه بستری و سرپایی انجام می شود، لذا بیمه شده میتواند پس از مراجعه به مراکز دریافت خدمت، احراز هویت شده و دیگر نیاز به ارایه دفترچه ندارد.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در بخش سرپایی از سال 99 آغاز شده و در سال جاری شتاب بیشتری پیدا کرده است، بدون شک شکل گیری و پیشرفت الکترونیکی کردن خدمات مد نظر بیمه سلامت است و حذف دفترچه و جایگزین شدن در بستر الکترونیک مورد توجه بوده و پیشرفتها در این حوزه قابل قبول است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر 36 هزار موسسه و پزشک با بیمه سلامت طرف قرار داد هستند، تاکید کرد: خوشبختانه برای ارایه خدمات سطح یک روستاییان بسترهای نرم افزاری مناسب وجود دارد و قسمت عمده خمات روستایی توسط پزشک خانواده ارایه می شود، البته بخشی از خدمات نیز در قالب نظام ارجاع انجام می شود که به طور عمده در بخش دولتی و بخش ناچیزی به بخش خصوصی ارجاع می شود؛ بنابراین ارایه خدمات الکترونیکی در این بخش منوط به اتصال سامانههای سطح یک وزارت بهداشت به سامانههای نسخه نویسی الکترونیکی سازمان بیمه سلامت است.
بنابر اعلام پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، وی درخصوص آخرین وضعیت کاهش کاربرد دفترچه کاغذی بیمه، اظهار کرد: از اول اردیبهشت حذف تدریجی یا چاپ دفترچه آغاز شده و تا پایان تیرماه دفترچهای صادر نمی شود، لذا در بستر الکترونیکی افراد خدمات دریافت می کنند؛ اما این نکته را باید تاکید کرد که در بحث خدمات الکترونیکی مساله شهروند محوری از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و تمام تلاش خود را در ارایه خدمات مناسب به اقشار روستایی انجام خواهیم داد.