در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
تحویل ۷۰ هزار نیرو به آموزش و پرورش/ امکان برگزاری کلاسهای حضوری به صورت ۲۵ دقیقهای و فشرده/ پیشنهاد آیندهپژوهی ۱۰۰ ساله برای نظام آموزشی
رییس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: امسال بیش از ۷۰ هزار معلم به شکل پیوسته (دانشجو معلم) و مهارتآموز به آموزش و پرورش تحویل میدهیم.
«حسین خنیفر» رییس دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به احتمال بازگشایی مدارس و در نظر گرفتن فضای گستردهتر با داشتن معلمان بیشتر، برای کاهش تراکم کلاسهای درس جهت جلوگیری از شیوع کرونا بیان داشت: احتمالا برنامه ریزی آموزش حضوری به شکل طرح ترکیبی باشد، یعنی آموزش دروس پایه مانند جغرافیا مجازی است، ولی برای دروس ریاضی، علوم، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی، شیمی و… حضوری باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین ممکن است کلاسها به صورت ۲۵ دقیقهای و فشرده باشد. به این صورت که همان معلمان به جای آموزش دروس به ۳۰ نفر دانش آموز به دو کلاس ۱۵ نفره آموزش میدهد. این طرح قابلیت مانور دارد که در برخی کشورها هم تجربه شده است.
خنیفر با توضیح سناریوهای مختلف گفت: ما ناچار هستیم تا برای رهایی از ویروس منحوس کرونا از این راهها استفاده کنیم. ما یک سناریو جامع ملی داریم، به این منظور که مناطق و استانهای کاملا سفید مشکلی برای کلاس حضوری ندارند و با حفظ پروتکلها میتوانند حضور داشته باشند اما در شهرهای زرد و قرمز میتوان طرح ترکیبی را اجرا کرد.
رییس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: ما امسال بیش از ۷۰ هزار معلم هم به شکل پیوسته (دانشجو معلم) هم مهارت آموز به آموزش و پرورش تحویل میدهیم که این خود یک گام بسیار بلندی است. نکته بعدی این است که شبکه شاد در سناریوی اول که توضیح داده شد به ما خیلی کمک میکند، زیرا شبکه شاد قابلیت عرضه دروس پایه را دارد و حتی عدالت آموزشی ایجاد کرده است.
وی در خصوص ایجاد عدالت آموزشی در شبکه شاد توضیح داد: عدالت آموزشی در شبکه شاد یعنی یک استاد خیلی ماهر که به عنوان مثال فقط در استان اردبیل تدریس میکند و سایرین از آن محروم هستند، بتوانند از محتوای تولیدی آن استاد یا معلم در بستر LMS استفاده کنند.
خنیفر با اشاره به اهمیت آموزش حضوری خاطر نشان کرد: البته که هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد، آموزش خوب یعنی آموزش حضوری. اگر با کمبود نیروی زیادی مواجه شدیم از دانشجویان سال چهارم و پودمان آخر که بیش از ۵۰ هزار نفر هستند، میتوانیم استفاده کنیم. این ۵۰ هزار نفر علاوه بر ۷۰ هزار نفری است که ابتدا اشاره شد.
وی در پاسخ به این سوال که تهران چقدر کمبود معلم دارد؟ گفت: ما میزان کمبود را نمیدانیم و فقط مسئولیت تربیت نیرو به عهده ماست و به عنوان یک حلقه در میان زنجیر کار میکنیم. یعنی آموزش و پرورش با اطلاع از میزان کمبود نیروها، میداند که بعد از تربیت معلم از طرف ما، آنها را چطور توزیع کند. زیرا فقط استان تهران نیست بلکه ۳۱ استان در کل کشور نیاز به معلم دارند.
خنیفر درباره نیروهای بازنشسته در سال جاری بیان کرد: پیک بازنشستگی معلمان در کل دوران ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ است که حدود ۳۰۰ هزار نفر هستند اما دانشگاه فرهنگیان تا الان میتواند ۱۶۵ هزار نفر برای زمانی که ۳۰۰ هزار نفر بازنشست شدند را تامین کند. همچنین حدود ۳۰ درصد از این افرادی که میخواهند بازنشسته شوند، در خواست تطویل مدت دارند.
رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: در نهایت حدود ۹۰ هزار نفر دیگر باقی میماند که دانشگاه فرهنگیان با توجه به خروجی هر سال که از سال آینده به ۲۰ هزار نفر میرسد، میتواند در عرض چهار سال این کمبود را جبران کند. البته دو شرط دارد؛ اول اینکه به ما ردیف بدهند و دوم اجازه دهند که من طرح ۱۰۰-۳۱ را اجرا کنم.
وی در توضیح طرح ۱۰۰-۳۱ گفت: در امروز برنامه ریزی با چهار محور برنامه سوزی، برنامه روزی، برنامه ریزی و آیندهپژوهی داریم. برنامه سوزی یعنی هر کسی که حسرت گذشته را میخورد در واقع یک انسان بدون برنامه و کارنامه است. برنامه روزی یعنی اینکه وقتی فردا شد به برنامههای آن فکر میکنیم ولی در عین حال خیلی خطرناک است. برنامه ریزی نیز معمولا طی ۵،۱۰، ۱۵ سال طراحی میشود.
رییس دانشگاه فرهنگیان در پایان گفت: اما آیندهپژوهی ۱۰۰ساله است. من برای دانشگاه فرهنگیان و نظام آموزشی یک برنامه ۵ ساله، ۱۰ سال و ۱۰۰ سال پیش بینی کردهام که طرح ۱۰۰-۳۱ من ناظر بر ۱۰۰ سال آینده است.