خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

حوزه مدیریت، نیاز به اصلاح و بازسازی دارد

حوزه مدیریت، نیاز به اصلاح و بازسازی دارد
کد خبر : ۱۰۸۲۲۷۴

​وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها اظهار کرد: تحقق اهداف آموزش و پرورش ماموریت اصلی مدیران است.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه تلاش و کوشش همه بخش‌های آموزش و پرورش در خلق موفقیت‌ها موثر بوده است، اظهار کرد: کار کردن در عرصه تعلیم و تربیت فرصت و نعمتی است که در اختیار ما قرار گرفته است. 

حاجی میرزایی با اشاره به تجربیات هریک از افراد در حیطه مدیریتی گفت: یکی از چالش‌های اصلی جامعه ما، چالش مدیریتی است و آنچه که در این دوران حس کردم نیاز به اصلاح و بازسازی دارد، حوزه مدیریت است. 

وی ادامه داد: مدیریت درست به معنای فهم مقصد و دانستن راهی است که ما را به آن مقصد می‌رساند. در مواقع زیادی تشخیص ما از مقصد درست، صحیح نیست و شناخت مقصد درست از طریق شناخت ماموریت‌ها است. 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: بین ماموریت و کارهای ما لایه‌های متعددی است که آن لایه‌ها گاهی ما را در خود سرگردان می‌کند و باعث می‌شود، به مقصد نرسیم. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما باید دانش و آموزه‌های نسل موجود را به نسل جدید انتقال داده و آن‌ها را برای زندگی آینده آماده کنیم، اما به قدری کارهای دیگر ذهن‌مان را مشغول کرده که ارتباط بین این دو را فراموش کرده‌ایم و به قدری کارهای گوناگون انجام می‌دهیم که ماموریت‌های اصلی فراموش می‌شود. این موضوع اختصاص به آموزش و پرورش ندارد و در بیشتر دستگاه‌ها مغفول اصلی، «ماموریت» است و این موضوع باعث از دست رفتن فرصت‌های می‌شود. 

حاجی میرزایی اظهار کرد: باید بدانیم قرار بوده چه کاری انجام دهیم و در شاخص‌های اندازه گیری ما این دغدغه‌ها مشخص و معین باشد، بنابراین اولین چالش مدیریتی ما فراموشی مقصد است. 

وی با اشاره به دومین چالش مدیریتی گفت: باید راه درست را تشخیص داد، راه درست از فهم مختصات نقطه‌ای که در آن هستیم آغاز می‌شود. باید مشخص کنیم، در کیفیت، دسترسی، عدالت و… در کجای کار ایستاده‌ایم و این پرسش را مطرح کنیم چرا در مختصات دیگری که می‌خواهیم باشیم، نیستیم و در نقطه فعلی قرار گرفته ایم. 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در تعیین دقیق اولویت‌ها و مسیر، دقت کافی نمی‌کنیم و اولین راه حلی که به ذهن ما می‌رسد همان را اجرایی می‌کنیم. راه حل‌های متعددی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد اما نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن عواقب و آثار آن، راهی که انتخاب کرده ایم، به عنوان راه حل انتخاب کنیم؛ بنابراین هر طرحی باید پشتوانه پژوهشی داشته باشد. 

وی چالش سوم را پایش درست دانست و گفت: برای طی کردن مسیر باید به طور مستمر اهداف را پایش کنیم. ضعف بزرگی که انجام یک کار وجود دارد، به دلیل بزرگی کارها، آن را به بخش‌های مختلف تبدیل و تقسیم می‌کنیم اما در نهایت نمی‌توانیم این کارها را ترکیب کنیم. 

حاجی میرزایی با اشاره به گزارش‌های دریافتی از حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: بیشتر گزارش‌های تهیه شده به جمع آوری داده‌ها اختصاص پیدا کرده و داده‌ها تحلیل و ارزیابی نمی‌شود. 

عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه باید اعتقاد داشته باشیم که کار درست هیچ وقت از بین نمی‌رود، اظهار کرد: تلاش کنید اهداف مشخص و درست داشته باشد و کارهای ارزشمند انجام دهید. 

وی با بیان اهمیت شغل معلمی گفت، گفت: در دنیای جدید فناوری‌های نو بسیاری از شغل‌ها را حذف خواهد کرد اما نمی‌تواند معلم و مدرسه را حذف کند. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته در یک آزمون تمام عیار قرار گرفتیم که همه بخش‌های ما را مورد سنجش قرار داد، اظهار کرد: ماموریت ما روشن و واضح است و آموزش ارایه آموزش‌های با کیفیت به همه دانش آموزان است. 

وی با اشاره به اهداف مدیریتی که داریم، اظهار کرد: موظف بودیم تحقق اهداف درسی را پیگیری، کیفیت را افزایش و دسترسی دانش آموزان را به مدارس افزایش دهیم و در این شرایط به ما مجموعه‌ای را داده‌اند که هدایت و سرپرستی کنیم، بنابراین تحت هر شرایطی نمی‌توانیم چنین مجموعه‌ای را در نقطه ثابت نگه داریم یا به عقب برگردانیم. 

حاجی میرزایی در پایان گفت: باید مسایل را حل کنیم و برای حل آن‌ها مسایل را درست تشخیص دهیم و پس از آن راه حل مناسب را ارایه دهیم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز