رضایت شورا از عملکرد شهرداری در احداث خطوط مترو
رئیس شورای شهر تهران گفت:شورای شهر از عملکرد شهرداری در احداث خطوط مترو رضایت دارد.
به گزارش ایلنا، مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ متروی تهران با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، علی امام مدیر عامل شرکت مترو و جمعی از مدیران قرار گاه خاتم النبیا در نزدیکی دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شد.
در این مراسم محسن هاشمی گفت: میدانید اهمیت حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل عمومی انبوه بر برای کلان شهر هابسیار بالاست. از سال ۱۳۶۳و قبلتر از آن یعنی سال ۱۳۵۴ که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تاسیس شد و بنا به دلایلی فعالیتش بعد از انقلاب متوقف شد، تا خطبه نماز جمعه آیت الله هاشمی در سال ۶۳ برای فعالیت مجدد ساخت مترو خواندند ۴۶ سال میگذرد یعنی از سال ۵۴ تا کنون.
وی ادامه داد: در طول این مدت خوشبختانه ۲۳۰ کیلومتر مترو ساخته شده یعنی متوسط سالی ۵ کیلومتر که اگر ما این حرکت در طول این سالها دو برابر میکردیم یعنی سالی ۱۰ کیلومتر میساختیم اکنون شبکه کامل مترو بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران ساخته میشد یعنی در حدود ۴۶۰ کیلومتر خط مترو با دویست و پنجاه و اندی ایستگاه.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همانطور که پیش میرویم و علائم حیاتی کشورنگاه میکنیم که یکی از آنها پرزههای مربوط به مصرف انرژی و شدت انرژی است میبینیم که پروئژههایی از این دست (افتتاح خطوط مترو) در راستای کنترل آلودگی هوا، کاهش اثرات محیط زیستی، صرفه جویی کلان در وقت مردم و صرفه جویی در سوخت اثر گذار است و اصولا این نوع پروژهها به پروژههای توسعه پایدار معروف هستند چرا که به هیچ وجه برای آیندگان مسئله ایجاد نمیکنند. در حالی که خیلی از پروژهها بعضا ۵ یا ۱۰ درصد و یا حتی ۶۰ تا ۷۰ درصد اثرات مخرب محیط زیستی دارند. لذا هیچ مخالفتی با اجرای این پروژههایی نظیر این (افتتاح خطوط مترو) وجود ندارد و هزینه کردن برای این پروژ برای کشور و مردم بسیار خوب است.
محسن هاشمی افزود: در دوران ۴ سال شورای پنجم همانطور که بارها اعلام شد یکی از اولویت ها؛ حمل و نقل عمومی و کنترل الودگی هوا بوده لذا در این راستا بیش از ۲۶ ایستگاه مترو که چند روز آینده ۴ ایستگاه دیگر به آن افزوده میشود افتتاح شده یعنی در طول این مدت ۳۰ ایستگاه مترو افتتاح شده که عدد قابل قبولی است.
هاشمی اظهار داشت: هر چند این پروژهها در طول و روند فعالیت سالهای گذشته انجام میشود اما باید گفت در طول این ۴ سال طول خطوط مترو اضافه شده نیز بالغ بر ۴۰ کیلومتر بوده استکه البته نزدیک به ۲۰ کیلومتر باز افتتاح بوده که برای این موارد نیز هزینه زیادی شد تا به استاندارد برسد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: لذا شورا و به ویژه کمیسیون عمران و حمل و نقل از این حرکت انجام شده در دوران اقای حناچی رضایت دارد.
هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مشکلات و خلاهایی که وجود داشت و خود من از بدو ورود به شورا تذکر دادم استفاده از دستگاههای حفارهای اتوماتیک بوده که در گذشته خود من پیگیری کردم تا پیمانکاران این دستگاهها را خریداری کرده و در احداث خطوط مترو استفاده کنند. به گونهای که دو دستگاه از آنها توسط قرار گاه خاتم در خط ۷ به کار گرفته شد، یک دستگاه در خط ۶ توسط شرکت آهاب به کار گرفته شد که خوشبختانه تونل خط ۶ به اتمام رسید، یک دستگاه هم در خط ۳ توسط شرکت سابیر بین الملل به کار گرفته شد که بعد از اتمام تنول در بخش توسعه جنوبی خط ۶ تا حرم حضرت عبدالعظیم به کار گرفته شده که خوشبختانه این قطعه نیز به پایان رسیده است. البته یکی از این دستگاه در تونل مترو اسلامشهر به کار گرفته شده که جای شکر دارد ولی با این حال ۳ دستگاه حفار مکانیزه بیکار مانده و یکی از آنها امروز در همین عملیات احداث خط ۱۰ به کار گرفته میشود و تقاضای من این است که دو دستگاه دیگر نیز در همین سه، چهار ماه باقی مانده از عمر مدیریت شهری در پروژههای اولویت دار به کار گرفته شوند.
وی ادامه داد: یکی از اینها میتواند در همین خط ۱۰ به سمت ورد آورد به کار گرفته شود و یا در خطوط اولویت دار پر اهمیت و یا انشعاب خط یک به سمت افریقا و بعد به سمت ولیعصر و نمایشگاه و در نهایت به سمت ولنجک فعال شود.
هاشمی افزود: شما میتوانمید از مسئولان نمایشگاه بین المللی بخواهید زمین در اختیار شما قرار دهند و چنین عملیاتی را آغاز کنید.
محسن هاشمی در ادامه گفت: در اصول مهندسی خطوط مترو یکی از عواملی که سبب مسافرخیزی میشود ساخت انشعابات است، شما میدانید که اگر خطی برای جابجایی یک میلیون مسافر طراحی شود در ابتدا تنها میتواند ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مسافر را جابجا کند و لذا باید با روشهایی موجبات افزایش مسافر را فراهم آورد. یکی از روشها تی او دی است و یکی از روشها نیز ایجاد آنتنها یا انشعاب برای خطوط اصلی است، به عنوان مثال در خط ۳ به سمت نیاوریان یک انشعاب باید ساخته شود، یا در خط یک به سمت ولنجک که امیدواریم در این مدت باقی مانده از دستگاههای حفار مکانیزه در ساخت این انشعابات بهره گرفته شود. لذا ساخت انشاعابات در انتهای خطوط باعث افزایش تعداد سفر به مقدار بسیار زیاد خواهد شد.
هاشمی افزود: شما میدانید در خطوط هر دو دقیقه یک قطار اعزام میشود و لذا میتوان در هر ۶ شش دقیقه از سه نقطه قطار اعزام کرد که امیدواریم از این حربه در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده شود.
خوب است که این چنین افراد در فعالیتهای انتخاباتی خود کنند که کشور ما حتما به توسعه پر فشار نیاز دارد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: امروز در زمینه اشتغال و معیشت رشد کم اقتصاد در کشور سبب شده تا وضعیت زندگی مردم سختتر شود.
وی ادامه داد: در برنامه ششم که اکنون به انتها رسیده و باید اکنون برنامه هفتم سیاستهایش از طرف رهبری ابلاغ و دولت بنویسد به مجلس بفرستد رشد اقتصادی ۸ درصد دیده شده بود در حالی که در این سالها به رشد منفی رسیدیم یعنی کشور به سمت مشکلات جدی برای مردم پیش رفته است.
هاشمی افزود: وقتی رشد اقتصادی نباشد تولید، اجرا طرح ها، ایجاد اشتغال دچار مشکل میشود، شغل کاذب ایجاد میشود و خیلی به کشور ضرر میرساند. لذا برای اینکه علائم حیاتی کشور رشد مثبت داشته باشد تورم کنترل شود، رشد سرمایهگذاری اتفاق بیافتد، شکاف طبقاتی کم شود، آلودگی هوا کم شود، علائم حیاتی کشور عمدتا باید با توسعه پر شتاب شود.
هاشمی افزود: : در توسعه پر شتاب اقتصادی باید عدالت نیز وجود داشته باشد و عدالت عمدتا از رفع تبعیضها ایجاد میشود در نهایت به مبارزه با فساد احتمالی ختم میشود، لذا باید گفت اگر وضعیت کشور رو به بهبود نهد فساد و رشوه نیز کاهش مییابید و این موضوعی است که در دولت آینده باید مورد توجه قرار گیرد یعنی دولت آینده باید شعار توسعه رفاه و شعار توسعه عدالت را در صدر فعالیتهای خود قرار دهد.