رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی خبر داد:
تحقق ۹۰ درصدی برنامهها و فعالیتهای «بستههای تحولی» آموزشوپرورش استثنایی
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در جمع مدیران و معلمان آموزشوپرورش استثنایی استان گیلان از تحقق ۹۰ درصدی برنامهها و فعالیتهای بستههای تحولی سال ۱۳۹۹ آموزشوپرورش استثنایی خبر داد.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در نشست هماندیشی بررسی موضوعات آموزشوپرورش استثنایی که در محل سالن جلسات اداره کل آموزشوپرورش استان گیلان و با حضور نمایندگان معلمان و مدیران استثنایی استان گیلان و حضور دورسخنی بیش از ۴۰۰نفر از معلمان استثنایی استان برگزار شد؛ بابیان اینکه نتیجه ۶۰سال مطالعات در حوزه ۲۵۰۰فرصت شغلی نشان میدهد، همواره معلمان در رتبه اول منزلت اجتماعی قرار داشتهاند، اظهار کرد: تخصص و علاقهمندی بیشتر و کارآمدی سه وجه ممیزه همکاران استثنایی نسبت به همکاران عادی است و جا دارد از تمامی همکاران حوزه استثنایی تقدیر شود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه با اشاره به بستههای تحولی آموزشوپرورش استثنایی در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی» و «توسعه مشارکتها» در آموزشوپرورش استثنایی، با ۸برنامه و ۳۲فعالیت تدوین شد که ۹۳.۵درصد فعالیتهای تعریفشده در این بستهها نوآورانه و تأسیسی و بقیه فعالیتها نیز تکمیلی، استمراری و تثبیتی بود.
وی افزود: ۹۰درصد اهداف «بستههای تحولی»، در سال ۹۹محقق شد و بسیاری از فعالیتهای این بستهها تحقق بیش از صددرصدی داشتهاند.
حسینی بابیان اینکه طرح توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در دستور کار سال ۱۴۰۰قرار دارد، اظهار کرد: وجود ۷۷۵مرکز مشکلات ویژه یادگیری نشان از رشد کمی این مراکز دارد، اما رشد کیفی این مدارس نیازمند توجه بیشتر است.
وی با بیان اینکه خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری شایسته تقدیر است، اظهار کرد: این خدمات محدود است و فراگیر نیست و باید جهتگیری را از مرکز محوری به مدارس و خانوادهها گسترش دهیم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: اولین کار برای این تغییر رویکرد، غربالگری است که در سنجش سال ۱۴۰۰تستهای «شناخت نشانگان مشکلات ویژه یادگیری»، نیز گنجانده میشود تا نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری شناسایی شوند.
وی بابیان اینکه جهتگیری بعدی در خصوص مخاطبین مراکز مشکلات ویژه یادگیری است، اظهار کرد: افزایش سن پوشش دانشآموزان تا ۱۷سال و همچنین پوشش دانشآموزان استثنایی و دیرآموز توسط این مراکز ازجمله دیگر تحولات در خصوص مراکز مشکلات ویژه یادگیری است.
حسینی گفت: پیشگیری مقدم بر درمان است و پیش از آنکه به مشکلات ویژه یادگیری پرداخته شود باید به مشکلات ویژه یاددهی نیز ورود پیدا کرد و راه آن توانمندسازی معلمان است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه بابیان فعالیتهای انجامشده در حوزه آموزشوپرورش استثنایی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای سازمان هرسال ۱۰درصد از مجموع استخدامیهای وزارت آموزشوپرورش به آموزشوپرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت و استخدام از طریق ردیف مستقل آموزشوپرورش استثنایی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: تلاش در جهت قرارگرفتن نیروهای توانبخشی در گروه شغلی معلمین، پیگیری استثنا شدن نیروهای آموزشوپرورش استثنایی از قانون خدمات کشوری و احیای امتیازات شغلی آنان، کسب مصوبه استقلال ادارات استثنایی با استقرار نماینده ذیحسابی و استقلال در صدور ابلاغ، پیگیری پرداخت مطالبات همکاران به صندوق تأمین اجتماعی و تأمین تمام مبالغ ضریب ۱.۲ از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزشوپرورش استثنایی است.
وی افزود: خدمات حمایتی ۱۰۰درصد در سال گذشته رشد داشته است و تلاش میشود در سال جاری مبالغ موردنیاز این خدمات در زمان نیاز به دانشآموزان پرداخت شود. یکی از مشکلات دانشآموزان با نیازهای ویژه ایابوذهاب است که با تلاشهای انجامشده اعتبارات ایابوذهاب دانشآموزان استثنایی در این دولت ۴۲برابر افزایشیافته است.