برنامههای سال ۱۴۰۰ سازمان پژوهش در شورای هماهنگی اقدامات تحولی بررسی شد
جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با هدف بررسی برنامههای سال ۱۴۰۰ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.
به گزارش ایلنا، این جلسه با حضور حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان، معاونین و مدیران کل و به منظور بررسی برنامههای پیشنهادی دفاتر و معاونتهای سازمان برای سال ۱۴۰۰ و بحث و تبادل نظر در خصوص این برنامهها و به صورت صریح و شفاف برگزار شد.
ملکی اظهارداشت: باید در مسیر برنامه ریزیها اولویتبندی داشته باشیم زیرا تمامی موارد ذکر شده در برنامه توسعه مهم هستند بنابراین باید با توجه به محدودیتهای مختلف زمانی و نیرو، اولویتبندی داشته باشیم. در این راستا، طراحی و تدوین برنامه درسی یکی از این عناوین است که باید مورد توجه قرار گیرد.
تاکید بر تولید بستههای تربیت و یادگیری برای مهر ۱۴۰۱
او افزود: عنوان دوم اجرا و ارزشیابی است زیرا ما در این عرصه مشکلات بسیاری داریم البته کرونا نیز به عنوان یک امر عرضی در افزایش مشکلات این بخش تاثیرگذار بود اما باید به خاطر بیاوریم که این یکی از وظایف عمده ماست که بر روی آن تاکید وجود دارد. بخش دیگری که من بر آن تاکید دارم، تولید بستههای تربیت و یادگیری برای مهر ۱۴۰۱ است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
غنیسازی کتابهای درسی، رمزینه پاسخ سریع و درج معارف انقلاب اسلامی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: غنیسازی کتابهای درسی موجود نیز بخش دیگری است که معتقدم باید به آن توجه کنیم و نباید کتابهای درسی موجود را رها کنیم؛ البته رمزینه پاسخ سریع یا (QR CODE) نیز بخشی از آن است اما علاوه بر آن درج معارف انقلاب اسلامی نیز باید مد نظر قرار گیرد و وارد کتابهای درسی شود زیرا غنیسازی دارای ابعاد مختلفی است. مسئله ورود اسناد لانه جاسوسی به کتابهای ما مصوبه مجلس است و باید در اولویت ما قرار گیرد و در ادامه باید معاونت مربوطه درباره چگونگی آن صحبت کنند.
در ادامه بهنام نیک نژاد مدیر طرح و برنامه که مسئولیت تهیه و بروزرسانی برنامههای سال ۱۴۰۰ با این مدیریت میباشد درباره برنامههای عملیاتی سال جاری، برنامه ریزی و ابعاد آن در بخشهای مختلف سازمان، توضیح داد و هر کدام از مدیران درباره برنامههایشان توضیح دادند.
ملکی نیز به نقد و بررسی این برنامه بخش فنی و حرفهای و کاردانش پرداخت و بیان کرد: برنامههای فنی و حرفهای و کاردانش با برنامههای دفتر نظری یک وجوه اشتراک و افتراق دارند. درست است که هر دو این موارد، مربوط به دفتر تالیف هستند و باید برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیتی داشته باشند اما یک تفاوتهایی نیز در این عرصه وجود دارد به عنوان مثال دفتر نظری در بر گیرنده یک شاخه است اما فنی و حرفهای و کاردانش دو شاخه است و ما نباید یک الگو برای آن طراحی کنیم، زیرا الگوی برنامه فنی حرفهای با کاردانش متفاوت است.
لزوم ارزشیابی کتب درسی
او بر لزوم ارزشیابی کتب درسی تاکید کرد و گفت: کتابهای درسی، بر اساس شایستگی تالیف، باید ارزشیابی شود. باید به طرح سوالات مهم بپردازیم و بدانیم که آیا برای کاردانش به فرصتهای آموزشی نیاز داریم یا صرفا به تالیف کتاب بسنده کنیم؟ مسئله اینجاست که کاردانش یک جنبه مهارتی و آموزشی دارد، بنابراین طراحی صرفا کتاب، باعث از بین رفتن این وجهه میشود بنابراین باید به این فکر کنیم که در این عرصه بسته تربیت و آموزش به چه معناست؟
در خلال این مباحث علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری و مهندس محمد علوی تبار معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نیز نظراتشان را در خصوص برنامههای بخشهای مختلف، چگونگی اجرا و مزایا و معایب این برنامهها اعلام کردند و پیشنهاداتی داشتند.
در بخش دیگری از این جلسه، جشنوارههای مختلف رشد و ابعاد مختلف آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت و اقدامات آتی مطرح شد.
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای و کاردانش گفت: ما در بخش فنی و حرفهای بالغ بر ۵ هزار LO برای بخش رمزینه نیاز داریم و پیش بینی ما نیز شهریور ماه است. فکر میکنم که در این بخش نیازمند گروههای موازی هستیم که شما قبلا به آن اشاره کرده بودید.
حسین سوزنچی مدیرکل دفتر تالیف آموزش عمومی و متوسطه نظری نیز بر بزرگی عرصه کار QR CODE تاکید کرد و گفت: در این بخش نیازمند یک تیم نسبتا بزرگ در بخشهای مختلف هستیم که باید برای آن فازبندی انجام شود. به نظرم مرحله نخست نیازسنجی و تعیین یک نقشه کامل و سناریو درست از کار است.
در ادامه بهنام نیک نژاد گفت: در این عرصه نیازمند هستیم که دفاتر تالیف به کار برون سپاری بپردازند و گروههای موازی تشکیل شود تا بتوانیم کار را با گستردگی موجود انجام دهیم.
لزوم حرکت در فضایی شفاف
ملکی در جمعبندی مباحث انجام شده این بخش گفت: سازمان پژوهش به واسطه قابلیتهای کارشناسی صاحب نام است بنابراین ما باید در حفظ این نام کوشا باشیم. نکته دیگر این است که ما باید با جرات پیش برویم و دقیق باشیم البته این به معنای ترسو بودن نیست بنابراین لازم است که در فضایی شفاف به پیش برویم.
در ادامه این جلسه، برنامههای سایر بخشها و معاونتها به تفکیک مورد نقد و بررسی قرار گرفت و پیشنهادات کاربردی ثبت شد.