خبرگزاری کار ایران

وزارت آموزش و پرورش:

هیچ دانش‌آموزی به دلیل‌ عدم دسترسی به امکانات از آموزش محروم نمانده است

هیچ دانش‌آموزی به دلیل‌ عدم دسترسی به امکانات از آموزش محروم نمانده است
کد خبر : ۱۰۶۰۵۶۷

وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اظهارات اخیر نماینده شهرستان سبزوار با عنوان «ترک تحصیل ۳۰ تا ۴۰ درصدی در برخی از شهرستان‌ها/ عده زیادی از دانش آموزان فرصت آموزش را از دست دادند» جوابیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا در این جوابیه آمده است:
 
با سلام و احترام؛ 
در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ ۱۳/۰۱/۱۴۰۰، باعنوان «ترک تحصیل ۳۰ تا ۴۰ درصدی در برخی از شهرستان‌ها / عده زیادی از دانش آموزان فرصت آموزش را از دست دادند» پاسخ معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را به شرح زیر به استحضار می‌رساند: 
 
ضمن تقدیر و تشکر از نماینده دلسوز شهرستان سبزوار نسبت به دغدغه مندی و ابراز نگرانی ایشان در خصوص ترک تحصیل دانش آموزان در بحران شیوع کرونا، به اطلاع می‌رساند وزارت آموزش و پرورش از همان ابتدای شیوع بیماری منحوس کرونا با تمام توان خود توانسته است آموزش را از طریق سه بستر:
 
1. شبکه اجتماعی دانش آموز «شاد» 
2. مدرسه تلویزیونی 
3. اعزام راهبران آموزشی و تربیتی همراه با توزیع درسنامه
تداوم بخشد و برای دانش آموزان در همه مناطق کشور با توجه به شرایط، امکانات و زیر ساخت‌های در دسترس آن‌ها برنامه عملی داشته باشد. 
 
این وزارتخانه از ابتدای این همه گیری تاکنون با همت مدیران، آموزگاران و معلمان متعهد و دلسوز تمام توان خود را در اجرا، به روزرسانی و ارتقای هرکدام از این بسترها به کار گرفته است تا هیچ دانش آموزی به دلیل‌عدم دسترسی به امکانات هوشمند و فناورانه از آموزش دور نماند. 
 
برای آن دسته از دانش آموزانی که در مناطق صعب العبور، عشایری و روستایی ساکن هستند و امکان دسترسی به شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی را ندارند، آموزش‌ها به صورت ترکیبی از آموزش حضوری، توزیع درسنامه‌های آموزشی و بعضا حضور معلم در منزل دانش آموز و به صورت انفرادی بوده که توسط آموزگاران و راهبران ما در این مناطق صورت گرفته است.
 
از این رو هیچ دانش آموزی به دلیل‌عدم دسترسی به امکانات و زیرساخت‌های فناوری در این مناطق از آموزش محروم نمانده است. طبق آمار و اطلاعات دریافتی از مرکز آمار نرخ پوشش واقعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۹۹ در سطح کشور ۹۷.۴۵ درصد و بازماندگان از تحصیل ۲.۵۵ درصد می‌باشند. 
 
شایان ذکر است شهرستان سبزوار تعداد ۵۶۲۸۱ دانش آموز دارد که از این تعداد ۹۱.۵۷ درصد در شبکه شاد عضویت فعال دارند و آموزش برای باقی دانش آموزان به صورت حضوری و ارسال بسته‌های آموزشی بوده است. 
 
در ضمن آمار بازماندگان از تحصیل ۶تا۱۱ سال در شهرستان سبزوار ۱۰۰۶ نفر بوده که برابر با ۳.۵۶ درصد از کل بازماندگان از تحصیل استان را شامل می‌شود. بنابر این اظهارات این نماینده محترم مبنی بر آمار ۳۰ تا ۴۰ درصدی بازمانده از تحصیل در این شهرستان مورد تائید نمی‌باشد. 

آمار و اطلاعات مربوط به شاخص های دوره ابتدایی استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 1400-1399:

ردیف

عنوان

عملکرد استان

عملکرد کشوری

ملاحظات

1

نرخ پوشش واقعی دوره ابتدایی

96.26

97.45

1.19 پایین تر از میانگین کشوری

2

آمار بازماندگان از تحصیل 11-6 ساله

28199

220221

سهم استان از کل کشور: 12.80 درصد

3

آمار بازماندگان از تحصیل 11-6 ساله جذب شده

3192

21959

سهم استان از کل کشور: 14.53 درصد

4

آمار بازماندگان از تحصیل 11-6 ساله شهرستان سبزوار

1006 نفر برابر با 3.56 درصد از کل بازماندگان از تحصیل استان

 

مع الوصف از آنجاکه سرنوشت تک تک کودکان این سرزمین در تمام مناطق و درهر شرایطی که زندگی می‌کنند حائز اهمیت است و می‌بایست رصد شده و در مسیر آموزش قرار گیرد؛ معاونت ابتدایی اقدامات متعددی را برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل انجام داده است که برخی از این اقدامات بدین شرح می‌باشد:

تشکیل کمیته تخصصی انسداد مبادی بیسوادی در استان، شهرستانها ومناطق آموزشی
 
اخذ آمار و اطلاعات اسمی کودکان لازم التعلیم بازمانده ازتحصیل از سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار وزارت متبوع و ارسال ان به استانها
 
تدقیق، تفکیک و ارسال مشخصات اسمی بازماندگان از تحصیل به استانها در قالب نامه اداری محرمانه
 
بررسی و پیگیری وضعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل توسط استان‌ها براساس نمون برگ تهیه شده
 
 تشکیل گروه انسداد مبادی بیسوادی در فضای مجازی شاد با هدف پیگیری وضعیت لازم التعلیمان بازمانده از تحصیل
 
 تهیه وتدوین چارچوب همکاریهای مشترک (جدول تقسیم وظایف) سازمانها و دستگاه‌ها در برنامه شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان گروه سنی ۱۱-۶ساله دوره ابتدایی با مشارکت: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم دفتر ریاست جمهوری، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دادگستری، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ثبت احوال کشور، مرکز آمار ایران و کمیته امداد امام خمینی (ره) 
 
تشکیل جلسات تخصصی با نمایندگان وزارت تعاون و نمایندگان معاونت دفتر فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم دفتر ریاست جمهوری و همچنین بنیاد احسان با هدف بررسی وضعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل و همچنین برنامه ریزی و تلاش در جهت رفع دلایل بازماندگی به منظور زمینه‌سازی برای جذب آن‌ها در مدارس
 
اخذ مصوبه از هیت محترم وزیران به شماره ۱۵۱۹۹۸/ت ۵۳۵۷۴ مورخ ۲/۱۲/۹۵ مبنی بر تسریع وتسهیل شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل کودکان ایرانی فاقد مدارک هویتی و ارسال دستورالعمل اجرایی آن از سوی وزارت آموزش و پرورش
 
 تأمین نیروی انسانی و فضای آموزشی لازم جهت دسترسی کلیه کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل شناسایی شده به ویژه در مناطق در محروم و کمتر توسعه یافته
 
توسعه آموزش‌های پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و روستایی
 
 توزیع بسته‌های غذایی، لوازم التحریر، پوشاک و سایر مایحتاج برای جذب و نگهداشت دانش آموزان درمدارس در استانها
 
ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها و دانش آموزان تارک و بازمانده از تحصیل دارای مشکلات یادگیری
 
 پیگیری امور آموزشی دانش آموزان بستری در مراکز درمانی با اعزام معلمان، خیران و جهادگران آموزشی
 
 اجرای برنامه‌های اطلاع رسانی وآگاهی بخشی با استفاده از برنامه‌های پرمخاطب شبکه تلویزیونی و جراید استانی جهت آگاه سازی عوامل اجرایی مدارس و اولیای دانش آموزان تارک و بازمانده از تحصیل
 
 استفاده از حمایت‌های مادی و معنوی موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد
 
توجه و تاکید بر آموزش کودکان با نیازهای ویژه از طریق توسعه وتجهیز مراکزمشکلات یادگیری؛ 
 
در عین حال وزارت آموزش و پرورش قدردان تمام مسئولانی است که دلسوزانه، دغدغه‌مند وضعیت آموزش و پرورش فرزندان این مرزو بوم هستند و از آنجا که معتقدیم آموزش پس از کرونا به مانند قبل از آن نخواهد بود و به صورت تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری است، امید آن داریم که با هم افزایی و مشارکت کلیه دستگاه‌ها در جهت رفع موانع و پوشش سراسری زیرساخت‌ها و دسترسی همه دانش آموزان به ابزار هوشمند گام‌های موثری برداشته شود تا بنا به فرمایش مقام معظم رهبری عدالت آموزشی به معنای دسترسی یکسان برای همه دانش آموزان به آموزش باکیفیت تحقق یابد.
انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز