بررسی گامهای تحولی در برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری
دهمین نشست شورای تحولی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به منظور بررسی گامهای تحولی در برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری برگزار شد.
به گزارش ایلنا، این نشست با دو دستور جلسه «بررسی نحوهی عمل و اجرای برنامههای قصد شده در سال تحصیلی آتی با توجه به شرایط کرونایی» و «گامهای تحولی در برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری» تشکیل شد.
مدیران سازمان پیش از دستور مطالبی را بیان کردند و سپس دکتر حسن ملکی رئیس سازمان با مرور برخی نکات مهم دیدارهایش با همکاران در دفاتر مختلف؛ اظهارداشت: دیدار با همکاران دفاتر فرصت مناسبی است که صحبتها و نظرات و پیشنهادات واحدها از نزدیک شنیده شود که به دلیل حجم فعالیتهای سازمان این جلسات مدتی به تاخیر افتاد.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت نباید از مرکزیت سازمان به سطح سازمانی بلغزد؛ گفت: باید برای مشکلات همکاران راه حلهای مناسب و قانونی تدبیر شود.
تدبیر برای رفع موانع قانونی وتعیین تکلیف نیروهای قراردادی و شرکتی سازمان، ایجاد زمینههای ارزشیابی دقیق، انگیزش کارکنان سازمان، اهتمام بر آموزش کارکنان با بهره از نیاز سنجی؛ برنامه ریزی و تدبیر در خصوص فرآیند ارتقاء سازمانی، بهینهسازی محل استقرار کارکنان از جمله مواردی بود که ریاست سازمان به معاونت توسعه منابع و پشتیبانی دستور پیگیری داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص کیفیت بخشی به چاپ نشریات رشد و سیاستهای روشن و شفاف و بهره مندی از تحلیل همه جانبه در تغییرات و چاپ نشریات تاکید کرد.
در بخش دوم این نشست دستور «بررسی نحوهی عمل و اجرای برنامههای قصد شده در سال تحصیلی آتی با توجه به شرایط کرونایی» مطرح شده و اعضاء به ارائه راهکارهای عملیاتی پرداختند.
مهندس محسن باهو مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان، در خصوص بازگشایی مدراس، اولویت دادن به واکسیناسیون دانش آموزان و تدبیر یک راهکار استراتژیک در موضوع آموزش مجازی مواردی را تاکید کرد.
دکتر حسین سوزنچی مدیرکل دفتر تالیف آموزشهای عمومی و متوسطه نظری به مشکلات شبکه شاد، انتظارات در بحث آموزش مجازی اشاره کرد و نسبت به تدبیر راهکارهای مناسب در آموزش مجازی تاکید نمود.
روح اله رضاعلی مشاور ریاست سازمان بر رونق بخشی به واحد آموزش در سازمان بویژه در سال تحصیلی آتی تاکید کرد و گفت: موضوع صیانت و نظارت بر برنامههای درسی یک راهکار عملیاتی است که میتوان به صورت ویژه از طریق شبکهسازی سازمان در سطح استانها مطرح و بررسی شود.
مهندس احمد رضا امینی مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی نیز با اشاره به موفقیت نرم افزارهای دانشگاه آزاد و حوزه علمیه در بحث آموزش مجازی؛ پیشنهاد طراحی یک نرمافزار مناسب برای آموزش مجازی دانش آموزان را ارائه کرد.
حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پیشنهاد احیای توافقنامههای استانی و تحلیل اقدامات سازمان در دوران کرونا را مورد تاکید قرار داد.
محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، تولید راهنمای معلم و خانواده و توجه به موضوع آموزش ترکیبی در برنامه توسعهی هفتم را راهکار مناسب در پاسخ به پرسش دستور جلسه شورا دانست.
افشار بهمنی مدیر کل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش با اشاره به پژوهشهای صورت گرفته در سازمان بر تدوین الگوی عملیاتی ترکیبی دفاتر تاکید داشت.
علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری با اشاره به شاخصههایی چون تولید محتوا، آموزش و توانمندسازی نیرو، نظارت و ارزشیابی؛ سنتزپژوهی از پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع کرونا را به عنوان یک راهکار علمی در بحث برنامه ریزی سال آتی تحصیلی در شرایط کرونایی دانست.
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در دستور اول جلسه؛ با تاکید بر توجه به بازخورد گیری از استانها در ارتباط با تولیدات محتوایی ارسالی سازمان چند راهکار را جمعبندی کرد.
وی در خصوص دستیابی به دستاوردهای بین المللی گفت: با مشارکت مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، موضوع آموزش فضای مجازی و تجاربی که در مواجهه با اوضاع کرونا در کشورهای دیگر به دست آمده، مورد تحلیل قرار گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بر توانمندسازی کارشناسان در ارتباط با آموزش در فضای مجازی به عنوان یک برنامه راهبردی، احصای تجارب بیرون از سازمان و تدوین و تولید راهنما برای معلمان و خانواده نیز تاکید کرد.
همچنین در این نشست اقدامات تحولی سازمان، تشکیل دو کارگروه «برنامه ریزی درسی در فضای مجازی» با مسوولیت مهندس محمد علوی تبار و کارگروه «اشاعه و اجرای برنامه درسی» با مسوولیت دکتر حسن مظاهری مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد این دو کارگروه الگوهای عملیاتی مرتبط با ماموریت خود را در کوتاه مدت آماده کنند.
گامهای تحولی در برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری
علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولیدبستههای تربیت و یادگیری، برنامه عملیاتی نظام برنامهریزی درسی را با محورها و سرفصلهایی همچون طراحی، تدوین و ارزشیابی، بازطراحی دورههای تحصیلی، تولید بستههای تربیت و یادگیری، ارتقاء توانمندی حرفهای معلمان، ارزشیابی و سنجش اثر بخش برنامههای مدرسه و سامان دهی منابع آموزشی و کمک آموزشی ارائه کرد.
حسن ملکی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه عملیاتی از اعضاء جلسه خواست که با چند پیش فرض به این برنامه توجه کنند. وی با طرح چند سوال به عنوان پیش فرض از دکتر علی محبی خواست تا با بررسی سوالات پیش فرض برنامه نهایی عملیاتی را ساده و شفافی تهیه شود.
وی به پیش فرضهایی چون: آیا در مهر ماه سال ۱۴۰۰ تولید بستههای تربیت و یادگیری داشته باشیم یا خیر؟ آیا در تولید بستههای تربیت و یادگیری از ظرفیتهای برون سازمانی استفاده میشود؟ اگر این چنین است پس مدیریت بستهها و خطوط قرمز در تولید بستهها باید تدوین شود. برای تولید اجزاء بستهها چه استانداردهایی تدبیر شده است؟ زمانبندی اجرای برنامه عملیاتی و نیروی مجری تولید این بستهها چه تدابیری دارد؟ اشاره کرد.