حکیم زاده:
"عدالت تربیتی" حلقه مفقوده آموزش است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هیچ نقطهی کشور به مانند استان فارس از ظرفیت پیوند عناصر هویتی یعنی هویت محلی، ملی و بین المللی و تمدن باستانی و اسلامی برخوردار نیست.
به گزارش ایلنا، رضوان حکیم زاده در جمع اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش فارس بااشاره به مطلب فوق گفت: به همین دلیل میزبانی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی به این دیار پهناور سپرده شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تنوع گوناگون فرهنگی و هنری در استان فارس و وجود شاعران فرهیختهای به مانند سعدی و حافظ که اندیشههای استوار ایران اسلامی را در قالب کلام دلنشین به مخاطب عرضه میکنند باعث شده این استان دارای ظرفیتی بینظیر برای احیا و تقویت هویت کودکان باشد.
حکیم زاده با تاکید بر اینکه سومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی در فارس به صورت مجازی برگزار خواهد شد بیان کرد: عدالت آموزشی دارای ۳ جز است که دسترسی فارغ از نژاد و قومیت و مذهب به آموزش اولین جز و مهمترین محور آن است و این مساله پیام مهمی در اهمیت آموزش اتباع دارد که یادآور میکند نباید از آموزش این کودکان غافل شد.
وی افزود: عدالت آموزشی را باید همان فرصتهای برابر یادگیری دانست یعنی دقیقا آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان نصیب آموزشی یکسان یاد کردند و این به معنای آن است که کودکی که در تهران تحصیل میکند با کودکی در دور افتادهترین روستاها آموزش میبیند باید دارای فرصتهای برابر یادگیری باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید هدف و برنامه هارا از ثبت نام سراسری به سمت موفقیت همگانی، از انسداد موانع بیسوادی به انسداد موانع یادگیری و از تمرکز بر روی فعالیتها به سمت تمرکز بر روی خروجیها و نتایج پیش ببریم.
حکیم زاده گفت: عدالت تربیتی حلقه مفقوده آموزش ما میباشد و هیچ چیزی نباید باعث شود به کودکان توجه کمی داشته باشیم و اگر بتوانیم احساس ارزشمند بودن را به کودکان القا کنیم گامی مهم در راستای تحقق عدالت تربیتی برداشته ایم.
وی همچنین گفت: در سال جاری اتفاق بزرگی برای کودکان این سرزمین رقم خورد و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل و ایجاد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: جوامع مختلف در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که بهترین دوران برای سرمایهگذاری در جهت داشتن آیندهای روشن اوان کودکی یعنی دوران تولد تا قبل از دبستان است.
حکیم زاده با بیان اینکه پژوهشهای حوزه شناختی نشان میدهد اکثر ارتباطات سیناپسی در مغز در۵ سال اول زندگی شکل میگیرد افزود: یافتههای پژوهشهای متعدد علمی در حوزه مغز و اعصاب حاکی از آن است اگر این ظرفیت را فعال کنیم و در معرض محرکهای محیطی قرار دهیم این مساله تبدیل به یک ظرفیت میشود.
وی افزود: در حوزه پیش از دبستان در خانوادههای فقیر و کمتر برخوردار چون کودکان کمتر در معرض محرکهای محیطی قرار دارند ظرفیت ذهنی آنان کاهش مییابد و این مساله باعث کاهش احتمال موفقیت آنان در آینده میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی کشورها به صورت هدفمند با اولیا و کودکان خانودههای کمتر برخوردار کار میشود و برای پرورش ظرفیتهای ذهنی آنان برنامه ریزی شده است.
حکیم زاده ادامه داد: دیگر پژوهشهایی که در علوم اجتماعی رفتاری انجام شده است حاکی از آن است که دانش آموزانی که از آموزشهای اوان کودکی پیش دبستانی بهرهمند بودهاند به طور معناداری در مقطع ابتدایی و متوسطه موفقتر ظاهر میشوند.
وی افزود: نتایج آزمونهای تیمز ۲۰۱۹ نیز نشان میدهد نمره دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذراندهاند در دروس علوم و ریاضی پایه چهارم به مراتب بهتر از دانش آموزانی است که از این دوره آموزش بیبهره بوده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در دنیا کشورهایی که در شاخصهایی توسعه انسانی صاحب جایگاه هستند ۱۰۰ درصد پوشش پیش دبستانی را دارا هستند.
حکیم زاده با بیان اینکه شاخصهای توسعه انسانی دارای ۳ شاخه آموزش، سلامت و اقتصاد میباشد گفت: کشور ایران در رده ۶۴ شاخصهای توسعه انسانی بر اساس رتبهبندی سازمان ملل میباشد و متغیر پوشش پیش دبستانی در این شاخصها بیشتر از هر متغیر دیگری با جایگاه آن کشور ارتباط دارد.
وی با اشاره به اینکه دربرخی کشورها از ۳ سالگی با کودکان برای نهادینه کردن ارزشهای ملی و مذهبی خودشان کار و برنامه ریزی میکنند افزود: بسیاری از بزرگان تعلیم و تربیت به این نتیجه رسیدهاند که به جای تمرکز بر روی آموزش عالی باید روی کودکان کار میشد که این مساله بسیار نکته مهمی برای ما فرهنگیان است.
حکیم زاده گفت: هرچند نظام آموزشی ما بیشتر با روبناها سرو کار داشته اما ما دوره ابتدایی را زیربنایی میدانیم که اگر درست ساخته و پرداخته شود بسیاری از مشکلات و معضلات آتی بر طرف خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر خلاف تصور عامه مردم که فکر میکنند اقتصاد باعث مهاجرت افراد میشود تحقیقات اخیر نشان داده است که بیگانگی هویتی و سردرگمی در این مساله مهم تربیتی متغیر مهم و اصلی در مهاجرت نخبگان و فرار مغزها بوده است.
حکیم زاده افزود: جوسازیهای تبلیغاتی باعث شده اغلب جوانان تصورات خوبی از آن سوی مرزها داشته باشند و در عوض حسن نظری نسبت به وطن خود نداشته باشند که بروز کرونا باعث شد وجهه اصلی و نه چندان خوب جوامع سرمایه داری به خوبی عیان شود.
خاطرنشان میشود: در انتهای این مراسم از پوستر همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی دوره پیش دبستانی که قرار است اوایل سال آینده در شیراز برگزار شود رونمایی شد.